Po zaostrzeniu przez Niemców zasad profilaktyki antywirusowej wszyscy uczestnicy narciarskich mistrzostw świata będą testowani co drugi dzień. – Od początku sezonu byliśmy poddani 50 badaniom, 50 razy grzebali nam patykiem w nosie. I teraz jeszcze to? Przeraża intensyfikacja, ale i wizja, że ktoś będzie miał przez to kłopoty – mówi TVPSPORT.PL Paweł Witczak, logistyk kadry polskich skoczków.
Brak kibiców, wszędzie obowiązek noszenia maseczek, a w mieście klimat twierdzy zamiast święta sportu – tak będzie wyglądała najważniejsza impreza narciarzy klasycznych. Niemcy, którzy organizują mistrzostwa świata w realiach twardego lockdownu, narzucili drakońskie zasady. W obawie przed nową odmianą koronawirusa nakazali badać wszystkich akredytowanych co dwa dni!
Rachunek samych skoczków: 30 tysięcy złotych. I nosy do amputacji
– Ile można? Naprawdę musimy badać się trzy razy w tygodniu? Wszyscy rozumiemy obawy, ale to już chyba przesada. Metoda badania, wkładanie tego bagnetu przez nos, jest potwornie nieprzyjemna – już w grudniu alarmował Adam Małysz, gdy w Planicy dowiedział się, że pomimo świeżego testu z Polski Słoweńcy tuż po przyjeździe zaprosili ich na kolejny. – Czekanie na wyniki jest bardziej emocjonujące niż same konkursy! – drwił z kolei Alexander Stoeckl, trener Norwegów.
Obaj wówczas dopiero mieli przekonać się, czym grozi pozytywny wynik: stresem, problemami, ryzykiem straconej szansy. Tak jak o mały włos Klemensa Murańki w grudniu, identycznie jak Marity Kramer ostatnio w Rasnovie.
– To jest jakiś dramat. I skoro Niemcy teraz narzucili taki rygor, na MŚ spodziewam się podobnych cudów. Niestety, to kwestia czasu, gdy komuś wyjdzie "niejednoznacznie pozytywny", zamkną wszystkich i będzie skandal – w rozmowie z TVPSPORT.PL rozkłada ręce Paweł Witczak, logistyk polskich skoczków.
Witczak to człowiek, który tej zimy ma na głowie całą organizację życia kadry. Dotąd była mowa o hotelach i transporcie, teraz doszła do tego cała covidowa papierologia.
– Właśnie siedzę przed komputerem i próbuję zapisać nas na ostatnie wolne terminy testów. Jak 20 lat pracuję w PZN, tak nigdy moje dni pracy nie trwały tyle godzin. Siedzę i klikam w formularze, wypełniam dokumenty. Ciągle trzeba mieć rękę na pulsie, non stop coś się zmienia. To koszmar. Od startu sezonu mieliśmy już wykonane 50 testów. To 50 razy grzebanie patykiem w nosie. I jeszcze cena, to przecież kosztuje majątek – mówi.
PZN szacuje, że przez całą zimę wyda na same testy 600 tys. złotych. Tylko w Oberstdorfie koszt testów skoczków (a przecież są jeszcze biegacze i sztab kombinacji norweskiej) zamknie się co najmniej w 30 tys. złotych.
TERMINARZ TESTÓW NA KORONAWIRUSA POLSKICH SKOCZKÓW:
23.2 – PCR
Nie tak powinna wyglądać Liderka Pucharu Świata ��
— SkiJumpingComics (@ComicsSki) February 21, 2021
Mam nadzieję że to zdjęcie trafi do odpowiednich ludzi ��#skijumpingfamily pic.twitter.com/3rFOZBdL6Y
Byle tylko nie myśleć o zagrożeniu. Dojazd jednak samochodami
Gdy podczas ostatniej wizyty w Oberstdorfie Polaków spotkało zamieszanie po teście Murańki, w końcu wypuszczeni z kwarantanny skoczkowie prosili reporterów: – pytajcie o wszystko, tylko nie tę sytuację.
W realiach, które teraz czekają zawodników, taktyka będzie podobna. Temat wirusa nie istnieje. W kadrze słyszymy, że testy są przykrym obowiązkiem, podobnie jak środki ochrony, żeby w razie pozytywnego wyniku nie mieć sobie nic do zarzucenia.
– Dla świętego spokoju, ale też trochę z wygody i oszczędności czasu, nie lecimy do Oberstdorfu samolotem. We wtorek ruszymy w podróż samochodami. Trochę naokoło, bo nie przez Czechy, a Zgorzelec i Drezno, ale takie są teraz realia. W sobotę szlak przetarli nam biegacze, zajęło im to jakieś 10 godzin. Przeżyjemy. Lepiej unikać samolotów, gdy to możliwe. Powrót z Rasnova przebiegł sprawnie, zawodnicy dostali trochę czasu w domu. I oby w humorach zostali do samego końca – kończy Witczak.
Sztab polskich skoczków (tylko męskiej grupy) na MŚ w Oberstdorfie będzie liczyć 16 osób.
Transmisje z mistrzostw świata na antenach TVP!
459.1
454.8
444.1
443.6
433.5
430.1
418.3
418.2
417.7
10
409.4
11
409.1
12
408.7
13
404.1
14
401.1
398.4
16
397.7
17
397.5
394.5
19
392.7
20
389.6
21
389.4
22
387.7
386.4
24
386.2
381.5
26
377.7
374.0
372.6
29
365.0
30
363.6
231.1
228.9
226.0
225.7
225.5
225.3
225.0
218.2
214.6
212.4
212.0
12
211.6
13
211.0
14
210.0
15
209.1
208.5
205.8
18
205.3
19
202.9
20
202.5
21
202.1
22
201.2
23
197.0
196.7
25
196.4
195.0
27
193.6
193.4
193.2
191.5
1
813.4
2
809.3
3
802.5
4
762.1
5
699.9
6
681.3
7
667.2
8
601.6
9
383.9
10
382.6
11
382.3
12
380.8
1
543.5
2
539.5
3
535.4
4
507.2
5
471.2
6
453.5
7
445.8
8
412.2
9
383.9
10
382.6
11
382.3
12
380.8
13
178.5
14
163.0
15
153.6
131.6
129.8
129.6
129.0
126.5
121.4
121.1
8
117.9
117.7
10
117.6
11
112.2
12
111.6
13
110.6
110.5
15
109.9
108.7
108.3
18
106.7
19
106.2
20
106.0
21
104.1
22
103.9
23
101.7
24
101.0
25
100.5
99.8
27
98.7
28
98.4
95.0
93.3
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* (964 firm) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP (88 firm), w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.