Już 24 lutego startują Klubowe Mistrzostwa Świata w grę FIFA 21. Po raz pierwszy w historii tych rozgrywek wystąpi w nich polska organizacja. Do boju o tytuł najlepszej drużyny na świecie staną e-sportowcy Wisły All in! Games Kraków, którzy w spektakularny sposób przebili się przez eliminacje. Czy "wirtualna" Wisła nawiąże do sukcesów "Białej Gwiazdy" w europejskich pucharach i awansuje do kolejnej rundy? Być może Bartosz "bejott" Jakubowski i Jakub "cyanide" Mikołajewski poradzą sobie tak dobrze, że zagrają w piątkowych zmaganiach. Transmisja meczów 1/4 i 1/2 finału w TVPSPORT.PL!
Wisła All in! Games Kraków
E-sportowa sekcja Wisły Kraków została powołana w 2019 roku. Utworzenie sekcji było określone jako kolejny krok w kierunku rozwoju klubu. Ważnym elementem miało być budowanie świadomości o Wiśle w innowacyjnych sektorach. Sponsorem tytularnym została firma All in! Games — krakowski developer gier komputerowych. Dywizję FIFA od początku miał stanowić duet złożony z Bartosza "bejotta" Jakubowskiego oraz Jakuba "cyanide’a" Mikołajewskiego. To właśnie ta dwójka uzyskała awans na FIFA 21 eClub World Cup.
Droga do Mistrzostw Świata
Droga do finałów Klubowych Mistrzostw Świata w grę FIFA nie była łatwa. "Biała Gwiazda" musiała przebrnąć przez żmudne eliminacje, w których należało utrzymać się w lidze 1. dla swojej dywizji. Następnym krokiem było przebicie się przez finałową fazę eliminacji. To właśnie te spotkania były kluczem do umiejscowienia się wśród najlepszych 14. drużyn w Europie. Awans uzyskiwała tylko najlepsza organizacja.
Po drodze Wisła All in! musiała mierzyć się z e-sportowymi potęgami. Ich przeciwnikami były takie organizacje jak NEO, Parma Esports i 1. FC Köln. Decydującym o awansie spotkaniem był mecz z Apogee Esports. Bartek Jakubowski znalazł patent na Lucasa "DaXe" Culilleriera (byłego reprezentanta m.in. PSG), któremu strzelił dwa gole, jednocześnie nie tracąc żadnej. Jakub Mikołajewski swoje spotkanie z Goncalo "RastaArturem" Pinto wygrał 3:2, a decydująca bramka padła w końcówce spotkania. Tym samym Wisła All in! stała się pierwszą polską organizacją e-sportową w historii, która awansowała do finałów tych prestiżowych rozgrywkach.
TAK JEST! @bejottFIFA i @cyanide_fifa wygrywają finały swojej konferencji i uzyskują historyczny awans do TOP 14 Europy. Jesteśmy w światowej czołówce! ������#ALLinWisla #FIFAeClubWorldCup pic.twitter.com/0TX4joL0JJ
— Wisła All in! Games Kraków (@WislaGames) January 28, 2021
Występy na krajowym podwórku
Reprezentanci Wisły All in! Games Kraków osiągnęli wiele sukcesów na przestrzeni dwóch edycji gry. Jako jedyny klub w Polsce mieli po jednym reprezentancie na podium Ekstraklasa Games FIFA 20 na obu platformach gamingowych. "Cyanide" zajął wówczas 2. miejsce na PS4. "Bejott" zaś był trzeci na Xboksie. Celem w kolejnym sezonie rozgrywek wirtualnej Ekstraklasy miało być poprawienie ubiegłorocznych rezultatów. Wisła All in! była o krok od osiągnięcia tego celu. W rundzie zasadniczej Ekstraklasa Games Pro w FIFA 21 zajęła trzecie miejsce w tabeli. Bartosz Jakubowski indywidualnie był o włos od wejścia do finałów sezonu. Do tego celu zabrakło mu jednego punktu. Zmagania "Wiślaków" można było oglądać w TVP Sport.
Rywale "Wiślaków"
Na tym etapie rozgrywek nie ma już słabych rywali. "Biała Gwiazda" mierzyć się będzie tylko z topowymi drużynami w Europie. Polscy pro-gracze wylądowali w grupie A, w której zmierzą się z wirtuozami efutbolu. "Wiślacy" staną w szranki z takimi organizacjami jak: Astralis, Mkers, Riders, AC Mozna Team Esports, Mav3ricks MM Gaming Club i wspomniane już Schalke 04.
Ciężko jednoznacznie wskazać faworyta rozgrywek grupowych. Niezwykle groźny duet zobaczyć będzie można w barwach Astralis, jednej z najbardziej rozpoznawalnych drużyn e-sportowych na świecie. Jej barw bronić będzie August "Agge" Rosenmeier. To dwukrotny mistrz świata FIFA i siedmiokrotny mistrz Danii. To także gracz, który jeszcze niedawno zawiesił pada na kołku, ale wrócił do gry, bo brakowało mu emocji związanych z rywalizacją w turniejach esportowych. Jego partnerem będzie Fatih "Ustun" Üstün – klubowy mistrz świata FIFA z 2018 roku. Czy mistrzowski duet duńskiej organizacji będzie dla Polaków głównych zagrożeniem w rozgrywkach grupowych?
Polacy na eClub World Cup
Do tej pory żaden z polskich zespołów nie awansował do eClub World Cup. Jednak polscy gracze występowali już na tym turnieju — reprezentując drużyny z zagranicy. Kamil "Riptorek" Soszyński był pierwszym Polakiem, który wziął udział w tych rozgrywkach. Wówczas reprezentował barwy brytyjskiej organizacji Method.gg. Damian "damie" Augustyniak, inny z biało-czerwonych był za to bardzo blisko triumfu w Klubowych Mistrzostwach Świata. Polak reprezentował Fnatic AS Roma eSports wraz z Brazylijczykiem "SpiderKongiem". „Damie" uplasował się na miejscach 3-4 w turnieju, co przyniosło drużynie z Rzymu 10 tysięcy dolarów. Roma wówczas uległa w półfinale późniejszym wicemistrzom turnieju — "Ellevens". Czy Wisła All in! Games będzie w stanie powtórzyć drużynowy sukces Augustyniaka?
Format turnieju
Ze względu na ograniczenia związane z pandemią, rozgrywki nie zostaną rozegrane globalnie, jak miało to miejsce chociażby w FIFA 20. Cały turniej zostanie rozegrany w formule online. Organizacje zostały podzielone na strefy, które odpowiadają regionom. Ma to na celu ograniczenie wpływu połączenia sieciowego na jakość rozgrywki. Wisła All in! Games została przydzielona do Strefy 4, która odpowiada rozgrywkom europejskim.
W Zone 4 przedstawiciele klubów e-sportowych zostali podzieleni na dwie grupy składające się z siedmiu drużyn. W fazie grupowej każda drużyna rozegra spotkania ze wszystkimi rywalami w formule Best Of 1 na obu konsolach do gier (PlayStation 4 i Xbox One). Każdy z meczów będzie oddzielnie wliczany do tabeli drużynowej, a same spotkania nie będą rozgrywane w sposób symultaniczny. Oznacza to, że partner z drużyny będzie przystępował do rywalizacji ze świadomością rezultatu swojego kolegi z drużyny. Do fazy pucharowej przejdą 4 najlepsze kluby z każdej grupy.
Faza pucharowa będzie miała odmienny format rozgrywek. Kluby zostaną przydzielone do miejsc odpowiadającym osiągniętym miejscom w grupie. Spotkania w ćwierćfinałach i półfinałach odbędą się w systemie Best Of 3 (do dwóch meczowych wygranych). Rozgrywki będą mieć miejsce naprzemiennie na różnych konsolach. W przypadku remisu o zwycięstwie zadecyduje trzecie spotkanie, które odbędzie się na konsoli, która była startowa dla danej rywalizacji.
Ćwierćfinał 1: zwycięzca grupy A vs czwarte miejsce w grupie B
Ćwierćfinał 2: zwycięzca grupy B vs czwarte miejsce w grupie A
Ćwierćfinał 3: wicelider grupy A vs trzecie miejsce w grupie B
Ćwierćfinał 4: wicelider grupy B vs trzecie miejsce w grupie A
Półfinał 1: wygrany ćwierćfinału 1 vs wygrany ćwierćfinału 4
Półfinał 2: wygrany ćwierćfinału 2 vs wygrany ćwierćfinału 3
Wielki finał odbędzie się w systemie Best Of 5 (do trzech zwycięstw). Podobnie jak w przypadku ćwierćfinałów i półfinałów mecze będą rozgrywane naprzemiennie na obu konsolach. Startowa platforma ma zostać wylosowana i publicznie podana na oficjalnej platformie rozgrywek.
Program zawodów
Terminarz FIFA 21 eClub World Cup dla Zone 4:
Środa, 24 lutego - pierwsza część zmagań w grupie
Godziny: 15:30-19:00
Czwartek, 25 lutego - druga część zmagań w grupie
Godziny: 16:30-19:00
Piątek, 26 lutego - ćwierćfinały i półfinały (transmisja w TVP Sport)
Godziny: 16:30-19:30
Niedziela, 28 lutego - finały (transmisja w TVP Sport)
Godziny: 14:00-16:30
Mecze fazy grupowej będzie można zobaczyć w Social Mediach Wisły All in! Games. TVP Sport pokaże rywalizację na żywo z drabinki pucharowej dla rozgrywek europejskich. Pozostaje trzymać kciuki, że uda się zobaczyć w niej przedstawicieli "Białej Gwiazdy". To niewątpliwa szansa na powtórzenie sukcesów piłkarskiej Wisły Kraków z czasów gry w europejskich pucharach.
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* (1009 firm) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP (88 firm), w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.