Pod względem skuteczności Robert Lewandowski wymyka się konkurencji i wszelkim założeniom. Również statystyce tzw. Expected Goals czyli przewidywanych goli. Strzela ich dużo więcej niż w teorii powinien.
Expected Goals (xGoals) to popularna obecnie w świecie piłki statystyka, która prezentuje, ile bramek powinny zdobyć drużyny na bazie wypracowanych okazji. Z jednej strony przedstawia jakość gry zespołów, ale też pokazuje, czego się po nich można spodziewać.
Choć stosowane głównie w kontekście zespołowym, xGoals są też analizowane pod kątem indywidualnym. Pozwalają ocenić skuteczność piłkarzy – zawodnik, który strzelił tyle samo albo więcej goli niż wskazuje jego współczynnik xG, jest skuteczny, dobrze wykorzystuje swoje sytuacje. Ten, u którego indeks xG przerasta liczbę goli, powinien popracować nad skutecznością, bo strzela mniej goli niż w teorii by mógł.
Do tej drugiej grupy zalicza się na przykład Timo Werner. Napastnik Chelsea w 27 ligowych meczach w tym sezonie zdobył tylko pięć bramek, choć jego współczynnik xG to 11,04.* Ma więc o sześć goli mniej niż predestynowały go do tego sytuacje wypracowane przez kolegów. Potwierdzi to każdy kibic oglądający mecze The Blues.
W tym sezonie nad skutecznością powinni też popracować między innymi Roberto Firmino (6 goli / 10,52 xG), Kevin De Bruyne (5 goli / 9,82 xG) czy Kevin Lasagna. Napastnik Udinese ma tylko trzy trafienia przy 9,86 xG (-6,86).
Z drugiej strony są zawodnicy nad wyraz skuteczni – tacy, którzy "z dwóch sytuacji strzelą trzy gole". Luis Suarez ma 18 trafień przy xG 13,47. Luis Muriel z Atalanty – 16 goli przy xG 10,60. Erling Haaland – 19 goli przy xG 14,45.
Robert Lewandowski to jednak osobna kategoria. Napastnik Bayernu ma w tym sezonie ligowym 31 trafień (tekst powstał przed meczem z Werderem w 25. kolejce), a xGoals na poziomie 23,01. To znaczy, że strzelił 7,99 bramek więcej niż w teorii powinien. To najlepszy wynik w całej Europie.
"Lewandowski to jedyny piłkarz, przy którym model xG zupełnie nie działa. On bezustannie strzela gole z niczego. Przerasta ten współczynnik praktycznie przez całą karierę" zauważa na Twitterze – dziennikarz Stefan Bienkowski.
Nie do końca ma rację. Owszem, w zeszłym sezonie "Lewy" strzelił 34 gole przy xG 31,20 (+2,80), ale już w sezonie 2018/19 zdobył 22 bramki przy xG 33,14 i był to wynik zdecydowanie poniżej oczekiwań i możliwości (-11,14). W pozostałych latach oscylował z bramkami gdzieś w okolicach goli przewidywanych, a więc strzelał tyle, ile powinien.
Ten sezon jest jednak niezwykły. "Lewy" przekracza wszelkie oczekiwania. Z taką "nadskutecznością", jeśli tylko zdrowie pozwoli, powinien do końca sezonu spokojnie strzelić 40 albo więcej goli i dogonić rekord Gerda Muellera.
* xGoals według serwisu understat.com
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* (971 firm) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP (88 firm), w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.