W Formule 1 byli już żółci, pomarańczowi, różowi a teraz przybiorą barwy… British Racing Green. Aston Martin to debiutant w sezonie 2021. Poza zamożnym inwestorem bogata jest również historia ekipy. Czy pięć groszy dorzuci do niej podrażniony sezonem 2020 Sebastian Vettel?
Krótko o historii
Jeżeli ktoś myśli, że sezon 2021 będzie pierwszym, gdy na torze zobaczymy bolid teamu Aston Martin, to jest w błędzie. Początki występów Brytyjczyków w Formule 1 sięgają bowiem końcówki lat 50-tych XX wieku. Zespół czterokrotnie wystartował w Grand Prix sezonu 1959 i jeszcze w jednym w kolejnym roku zaliczając łącznie 5 występów.
Największą gwiazdą ekipy był wtedy niewątpliwie Roy Francesco Salvadori. W F1 przejechał blisko 50 Grand Prix i dwukrotnie stanął na podium. Z Astonem Martinem żadnego jednak nie zdobył. Dwukrotnie był szósty w 1959 roku. I to właśnie jego rezultaty są na ten moment najlepszymi w historii zespołu. Brytyjczycy na gridzie nie zagościli na długo, bo ze względu na niekonkurencyjny bolid wycofali się z rywalizacji już w drugim sezonie startów.
Co wspólnego z Astonem ma… Eddie Jordan?
Aston Martin, którego będziemy oglądali na torze w tym sezonie, to… piąty zespół powstały na bazie Jordana. Jak to możliwe? W 1991 roku w Formule 1 zadebiutowała ekipa Eddiego Jordana. W królowej motosportu ścigała się przez piętnaście sezonów. Zdecydowanie najlepszym w historii był 1999, który zespołowi udało się zakończyć na 3. lokacie.
Za jego kierownicą zasiadało wielu znanych kierowców, jak chociażby siedmiokrotny mistrz świata Michael Schumacher, najlepszy kierowca sezonu 1996 Damon Hill, czy Rubens Barrichello i Giancarlo Fisichella. Ten ostatni wygrał nawet dla ekipy szalone Grand Prix Brazylii w 2003 roku.
Jordan w 2005 roku sprzedał jednak zespół rosyjskiej grupie Midland, która utworzyła na jego bazie MF1 Racing. Team nie przetrwał w F1 całego sezonu. Po Grand Prix Włoch 2006 przeszedł w ręce holenderskiej grupy Spyker Cars, która w 2007 wyruszyła na podbój królowej motosportu w pomarańczowych bolidach Etihad Aldar Spyker F1 Team.
Podobnie jak rosyjscy poprzednicy bardziej walczyli o przetrwanie, aniżeli o zwycięstwa. Udało im się zdobyć jednak punkt. W Grand Prix Japonii na 8. miejscu do mety dojechał Adrian Sutil. Niepewna sytuacja finansowa grupy Spyker Cars sprawiła, że po zaledwie dziesięciu wyścigach sezonu 2007 ogłoszono, że… zespół jest na sprzedaż. O zakup pokusił się hinduski miliarder Vijjay Mallya tworząc Force India. Kosztowało go to 88 milionów euro.
Historia przekształceń:
Jordan: 1991-2005
MF1 Racing: 2006
Spyker: 2007
Force India: 2008-2018
Racing Point: 2018-2020
Aston Martin: od 2021
Era hinduska i... kanadyjska
Dla Mallyi zakup teamu F1 był spełnieniem biznesowych marzeń. Od 2005 roku funkcjonowały już założone przez niego linie lotnicze Kingfisher Airlines, które reklamowano na bolidzie zespołu. Niestety, przez blisko osiem lat działalności zamiast zysków generowały ogromne straty. W lutym 2013 roku cofnięto im licencję, a w grudniu Airbus anulował zamówienia na kilka modeli samolotów, w tym A350 i A380.
Kondycja linii lotniczych miała spore przełożenie na funkcjonowanie zespołu i majątek Mallyi. W 2018 roku z powodu niewypłacalności ekipie groził upadek. Z pomocą przyszedł jednak obecny właściciel, czyli Lawrence Stroll. Od Grand Prix Belgii 2018 na torze, oglądaliśmy Racing Point Force India, w latach 2018-2019 team funkcjonował pod nazwą Racing Point.
Ostatni sezon był dla ekipy niezwykle udany. Sergio Perez wygrał wyścig o Grand Prix Sakhiru na zewnętrznej nitce toru w Bahrajnie, a Lance Stroll, czyli syn kanadyjskiego właściciela, zdobył pole position przed Grand Prix Turcji. Zespół do samego końca sezonu walczył o trzecie miejsce w klasyfikacji konstruktorów. Ostatecznie przegrał z o siedem punktów z McLarenem. Spory udział w poniesieniu tej porażki mieli jednak... sędziowie i FIA, którzy ukarali Racing Point grzywną i odjęciem punktów za skopiowanie niektórych elementów bolidu Mercedesa z sezonu 2019.
Co przyniesie sezon 2021?
Rok 2021 to nie tylko zmiana nazwy, ale i roszady w składzie. O ile w trakcie 2020 roku pewnym pozycji mógł być Stroll, o tyle Perez już nie. Jego miejsce zajął ostatecznie Sebastian Vettel, który po kilku latach pożegnał się z Ferrari. Niemiecki kierowca z włoskim teamem nie zdobył mistrzowskiego tytułu, a o minionym sezonie chciałby z pewnością szybko zapomnieć.
Zakończył go na 13. lokacie z zaledwie 33 punktami na koncie. Wyprzedzili go między innymi Pierre Gasly z AlphaTauri i Esteban Ocon z Renault. Znalazł się przed nim również Stroll z dorobkiem 75 punktów dającym 11. pozycję. Sezon 2021 będzie tym samym połączeniem młodzieńczej kanadyjskiej fantazji z niemiecką siłą doświadczenia. Czy będzie to mieszanka wybuchowa dająca podia? Przekonamy się już wkrótce.
Następne
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* (1004 firm) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP (88 firm), w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.