Startowanie poza stadionem jest świetne. Czuć wsparcie kibiców, którzy stoją tuż obok nas – często zachwalają Piotr Lisek czy Konrad Bukowiecki. Niestety, tego lata w Polsce podobnych wydarzeń będzie jak na lekarstwo. Pomimo sporych tradycji na tę chwilę do kalendarza PZLA wpisano zaledwie jeden plenerowy mityng.
Kibice lekkiej atletyki przyzwyczaili się, że tyczkarze czy kulomioci są zapraszani na mityngi poza stadionem. Seria zawodów na terenie TVP w ubiegłym roku była reakcją na wybuch epidemii, ale już imprezy na rynku w Białymstoku, Warszawie, Żarach, na molo w Sopocie czy deptaku w Międzyzdrojach na stałe wpisały się w krajobraz dyscypliny. I gromadziły tłumy. Wciąż nie wiadomo, ile z nich odbędzie się w sezonie 2021.
Sopot – tak, Międzyzdroje – być może. I to by było na tyle
Już wiadomo, że 15 maja w Białymstoku wbrew planom nie odbędą się zawody na Rynku Kościuszki. W kalendarzu imprez na stronie Polskiego Związku Lekkiej Atletyki dodano adnotację: "przeniesione". Tylko na kiedy? Nie ma także w planach warszawskiego mityngu przy fontannach, gdzie Michał Haratyk ustanowił w 2019 rekord Polski w pchnięciu kulą. Po cichu zgasła tradycja miejskiej tyczki w Żarach, w Bydgoszczy znowu nie odbędzie się konkurs na Wyspie Młyńskiej – wcześniej będący prologiem przed Memoriałem Ireny Szewińskiej.
– W Bydgoszczy to była bardziej decyzja odgórna, związana z wymogami World Athletics, żeby na mityngu Continental Tour Gold najważniejsze konkurencje przeprowadzić jednak na stadionie. Ale rzeczywiście, nawet gdybyśmy chcieli z czymś wyjść do miasta, to jak tu planować? I dla kogo? Niewielu ma chyba złudzenie, że ten sezon będzie inny niż poprzedni. Będzie jak rok temu, z ograniczeniami, wirusem, ryzykiem – przyznaje Krzysztof Wolsztyński, dyrektor memoriału.
Mityng Gwiazd na Rynku Kościuszki w #bialystok ��✌��✌��@WBialystok pic.twitter.com/cyQMKHNTeR
— Patrycja Maliszewska (@MalinaPati) May 20, 2018
Tyczka na Molo w @CityofSopot. Skacze @AnnaRogowskaCom Dopingujemy, klaszczemy i kibicujemy calą rodziną! pic.twitter.com/HVgoo3EMPo
— MateuszKusznierewicz (@mkusznierewicz) May 30, 2013
Kalendarz na 2021 nie jest zamknięty. "Wszystko się da, ale to kosztuje"
Mamiński, Wolsztyński i inni organizatorzy imprez podkreślają, że wyprowadzenie lekkoatletów na ulice miast ma sens tylko dla kibiców. – Naprawdę czuć ich bliskość, kiedy stoją tuż przy nas – przyznaje Piotr Lisek, który regularnie startuje w nietypowych miejscach. – Tymczasowe obiekty da się ustawić w wielu przestrzeniach, ale to trochę kosztuje. Rok temu gospodarze mieli już poplanowane wydarzenia, więc je realizowali. Teraz myślę, że wszyscy podeszli ostrożniej do tematu, mając na uwadze obostrzenia i licznik zakażeń – dodał Wolsztyński.
– Trend, który pięknie rozwijał się w poprzednich latach i niekiedy naprawdę przyciągał tłumy, wyraźnie zahamował. I trudno się temu dziwić. Ale nie wszystkie wydarzenia "umarły" przez pandemię. Gdzieniegdzie po prostu zabrakło sponsorów albo zmieniły się priorytety miast. Niektóre imprezy pojawiały się na chwilę, a potem znikały, więc mieszkańcy nie przywiązali się do tradycji. Nie dziwi mnie, że do realizacji pomimo ograniczeń dążą akurat Międzyzdroje czy Sopot, które pracują na renomę od wielu lat – komentuje Maciej Jałoszyński z biura PZLA. Zaznacza też, że kalendarz na sezon 2021 nie jest zamknięty. – Gdyby wkrótce złagodzono obostrzenia, ktoś jeszcze może się zgłosić. Po cichu wszyscy na to liczą, bo plenerowe zawody to genialna promocja lekkoatletyki – dodał.
Anita Włodarczyk rzuciła kiedyś rekord świata przez rzekę. A kulomioci chcą do zamków
– Im więcej takich imprez, tym lepiej – podkreśla Konrad Bukowiecki. – Kula, którą pchamy, na stadionie nie wygląda aż tak okazale. A w mieście, gdzie ludzie stoją tuż za barierkami, jest super. Czuć doskonale wsparcie, z którym dla ciebie przychodzą – opowiadał pierwszy Polak, który pchnął kulą na odległość 22 metrów. I współorganizator zawodów ulicznych w Szczytnie, na które przed dwoma laty zaprosił czołówkę krajowych rywali.
Kulomioci obok tyczkarzy (i ewentualnie skoczków wzwyż) to najwięksi beneficjenci chęci wyprowadzania lekkoatletyki na ulice. Oczywiście, takie imprezy jak miejskie sprinty w Manchesterze (startował w nich na 150 metrów m.in. Usain Bolt) są poza skalą. Ale polska rzeczywistość bynajmniej nie jest uboga, w dodatku w głowach organizatorów nie brakuje pomysłów na nowe przedsięwzięcia. Bukowiecki wspomniał swego czasu, że jego marzeniem jest tournée po warmińsko-mazurskich zamkach i twierdzach na wzór Turnieju Czterech Skoczni w skokach. A Marcin Rosengarten – szef m.in. Memoriału Kamili Skolimowskiej – przyznał, że któregoś dnia liczy na mityng w sali kryształowej w kopalni soli w Wieliczce. I tak dalej, im więcej, tym lepiej. W końcu w przeszłości Anita Włodarczyk biła rekord świata w młocie, rzucając we Wrocławiu... przez Odrę.
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* (1012 firm) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP (88 firm), w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.