Mówił, że sztuczna inteligencja nigdy nie pokona człowieka, a sam uległ komputerowi jako pierwszy. 24 lata temu Garri Kasparow przegrał z Deep Blue. Dziś wie, że odwrotu nie ma, a z maszynami lepiej współpracować. Niektórzy jednak idą w tej współpracy za daleko i już mamy problem dopingu technologicznego.
64 pola – proste, znane zasady i miliony kombinacji. Szachy to gra, która prawdopodobnie wywodzi się z hinduskiej gry chaturanga, a tej historia sięga siódmego wieku. Ostatnio przeżywają renesans po serialu "Gambit Królowej". Tysiące osób zechciały być jak Beth Harmon. Ale w przeciwieństwie do niej często, zamiast siadać do szachownicy, siadają do komputera albo biorą smartfona.
Grają oczywiście przeciwko sobie. Z ludźmi z całego świata, bo na to pozwala technologia. Wystarczy kilka kliknięć, by zmierzyć się z Rosjaninem, Turkiem czy Argentyńczykiem. Ale technologia na wiele pozwalała już przed laty. Dokładnie przed 24, kiedy Deeper Blue pokonał słynnego Garriego Kasparowa.
I ciągnie dalej. – Ale nie chodzi o realizację celu. Chodzi o zwycięstwa. I właśnie dlatego maszynom także zdarzają się błędy. Kiedy jednak spojrzeć na średnią jakość ruchów, są naprawdę regularne. I ta regularności jest zabójcza dla ludzi, ponieważ nawet najlepsi z nas nie są regularni. Kiedy oglądasz najważniejsze pojedynki między najlepszymi szachistami na świecie, wciąż dostrzegasz, że może nie ma tam błędów, ale oczywiste niedokładności – podkreśla.
Zresztą temat błędu w oprogramowaniu Deep Blue wciąż wraca. Chodzi o jeden ruch, przez który Kasparow przegrał. Maszyna, według opisów, nie wiedziała, co zrobić, więc wykonała bezpieczny ruch, bez żadnych konsekwencji, tak naprawdę bez konkretnego celu. Ale to wybiło z rytmu Rosjanina. Uznał to zagranie za przejaw niezwykłej inteligencji. Choć on sam nie mówił o błędzie w oprogramowaniu. A w rozmowach po przegranej partii z uznaniem wypowiadał się na temat Deep Blue.
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* (1009 firm) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP (88 firm), w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.