Flaga olimpijska wydaje się być banalnie prosta – ot, pięć kół na białym tle. A jednak kryje się za nią wiele ciekawych historii. Już podczas pierwszych igrzysk została skradziona przez jednego z medalistów. A lata później naziści o mało nie oszukali świata odnośnie genezy jej powstania.
Idea Pierre'a de Coubertina była ponadnarodowa. Potrafiła łączyć i pozostać bezstronna nawet w czasach, gdy m.in. Finlandia, Węgry czy Polska walczyły o niepodległość. By tego dokonać, na pewnym etapie potrzebowała symbolu zjednoczenia.
W 1913 roku baron zaprojektował pięć kół. Połączone ze sobą pierścienie miały być odzwierciedleniem wspierającego się wzajemnie świata. Ich liczba była równa liczbie kontynentów, a barwy zostały dobrane w ten sposób, by minimum jedna z nich pojawiała się w każdej fladze narodowej.
Nowy symbol miał zostać użyty po raz pierwszy podczas igrzysk w Berlinie w 1916 roku. Do imprezy nie doszło ze względu na I wojnę światową. Jakże inny był wydźwięk pięciu kół, gdy wzniesiono je na maszt cztery lata później w Antwerpii – mieście dotkniętym działaniami militarnymi.
Jak naziści niemal nie oszukali świata
Skąd wzięło się pięć kół? Dziś wiemy, że ich pomysłodawcą rzeczywiście był de Coubertin. Przez lata wielu uważało, że wskrzesiciel igrzysk zapożyczył symbol z ołtarza w starożytnych Delfach. To przekłamanie było sprawką… nazistowskiej propagandy.
"W 1984 roku historyk Robert Barney prowadził w Grecji badania archeologiczne. Gdy pochylił się, by zawiązać buta, na zniszczonym kamieniu dostrzegł znajomy symbol" – opisuje "The New York Times". Wyryte tam pierścienie nie mogły być jednak inspiracją dla de Coubertina. Powstały bowiem dopiero… w latach 30.
"Niby-starożytna rzeźba stanowiła rekwizyt nazistowskich filmowców. Leni Riefenstahl stworzyła tę mityczną scenę, dokumentując ceremonię zapalenia ognia olimpijskiego przed igrzyskami olimpijskimi w 1936 roku" – dodają amerykańscy dziennikarze w artykule dotyczącym fałszywej genezy powstania pięciu kół.
Pierwszą flagę olimpijską… skradł medalista
Zaprojektowane przez barona pięć kół zostało naniesione na płachtę o wymiarach 3x2 metry. Igrzyska w Antwerpii (1920) były pierwszymi, podczas których wciągnięto ją na maszt. A przy okazji ostatnimi, w których użyto oryginału. Po ceremonii zakończenia organizatorzy nie mogli znaleźć sztandaru. Odpuścili i na imprezę w Paryżu przygotowali nowy.
Ten pierwszy odnalazł się zupełnie przypadkiem. Podczas bankietu Amerykańskiego Komitetu Olimpijskiego w 1997 roku jeden z dziennikarzy zaczepił brązowego medalistę w skokach do wody z Antwerpii – Hala Haiga Prieste'a i w rozmowie poruszył między innymi ten wątek. – Chyba mogę ci pomóc w poszukiwaniu. Ona jest w mojej walizce – miał odrzec olimpijczyk.
Okazało się, że Prieste – za namową słynnego Duke'a Kahanamoku – podczas igrzysk w 1920 roku wdrapał się na maszt i zwinął flagę. Zgubę oddał jako 103-latek, w trakcie specjalnej ceremonii zorganizowanej podczas igrzysk w Sydney (2000).
Jaką flagę widzimy obecnie?
Oryginalna flaga olimpijska trafiła do Muzeum Olimpijskiego w Lozannie. Czy to oznacza, że do dziś gospodarze przekazują sobie tę uszytą na następne igrzyska? Otóż nie. Choć używano jej wyjątkowo długo, bo dopiero w Oslo (1952) stworzono nową – specjalnie na zimową edycję.
Latem tę "paryską" ostatecznie wymieniono dopiero w 1988 roku w Seulu. Kolejnej zmiany dokonano w 2016 roku w Rio de Janeiro. Flaga zimowych igrzysk ostatnio zastąpiona była natomiast w 2018 roku w Pjongczangu.
93 - 107
Australia
82 - 87
USA
90 - 89
Słowenia
97 - 78
Australia
97 - 59
Argentyna
75 - 84
Francja
81 - 95
USA
94 - 70
Niemcy
87 - 95
Słowenia
97 - 77
Japonia
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* (1012 firm) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP (88 firm), w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.