Bryluje na światowych i europejskich koszykarskich salonach. Jego triki kopiują nawet gwiazdy NBA. Piotr "Grabo" Grabowski zdecydował się na karierę dunkera. Wiele wskazuje na to, że nie powinien żałować podjętej decyzji.
Ma 184 centymetry wzrostu, ale żadnym kłopotem nie jest przeskakiwanie osób wyższych o kilkanaście centymetrów. Z wyskoku zrobił największy atut. Bryluje na międzynarodowych arenach. Zgarnia statuetki dla najlepszych dunkerów i jak sam mówi, nadal nie odczuwa dolegliwości zdrowotnych. Próbkę umiejętności zaprezentował ostatnio w Warszawie, ale jego występy śledzą kibice z całego świata. "Grabo" opowiedział, jak to jest szybować nad koszykarzem, który jako jedyny Polak awansował do finału NBA. – Bardzo fajna i przyjemna czynność. Nie robiłem tego pierwszy raz. Dwa lata temu na Campie w Rumi po raz pierwszy nad nim skakałem. W Warszawie była powtórka z rozrywki – przekazał.
W rozmowie z TVPSPORT.PL zdradził także, dlatego jego kariera powędrowała w kierunku robienia wsadów. – Nie wychodziło mi w koszykówce 5 na 5. Mimo wszystko nadal ją kochałem. Chciałem się rozwijać w tym kierunku. Padło na wsady. Zacząłem trenować dunking. To koszykówkę trenuje się zupełnie inaczej. Jest mnóstwo różnic. Ćwiczę przede wszystkim na siłowni. Koszykarze muszą przez 40 minut biegać od kosza do kosza. U mnie wystarczy, że rzucę piłkę podbiegnę i wsadzę ją do kosza –
mówił Grabowski
.
Podczas spotkania z jednym z najlepszych dunkerów świata nie zabrakło legend polskiej koszykówki. Udało się nam przepytać znakomitego niegdyś zawodnika Śląska Wrocław.
Filip Kołodziejski, TVPSPORT.PL: – Spotykamy się przy okazji organizacji Campów Marcina Gortata. Taka inicjatywa pomaga rozwijać polską koszykówkę?
Maciej Zieliński, ośmiokrotny mistrz Polski: –Marcin organizuje campy, by pokazać dzieciom, jak fajna jest koszykówka, jakim pięknym jest sportem i jednocześnie zachęcić do aktywności ruchowej. W oczach tych dzieci widać, że to jest bardzo potrzebne – jest dużo radości, zaangażowania. Z mojej strony, trema jest cały czas, w tym roku mam okazję uczestniczyć w nich drugi raz. Staramy się przekazać swoją wiedzę, są również elementy zabawy i to jest coś świetnego.
– Zostawmy młodzież i porozmawiajmy o doświadczonych zawodnikach. Jaki to był rok dla polskiego basketu?
– Było słabiej niż w poprzednich miesiącach – delikatniej mówiąc. Jest różnie z naszą koszykówką. Był duży sukces podczas mistrzostw świata, jakoś to przeszło bez echa. Nie zostało w ogóle wykorzystane przez Polski Związek Koszykówki. Takie życie. Trochę boli, że nie byliśmy na igrzyskach. Marzeniem każdego sportowca jest start w tej imprezie. Mi się nie udało, trzymałem kciuki za młodszych kolegów. Niestety, trudno było wywalczyć awans z drabinki, którą trafiliśmy.
– Mamy się spodziewać zmian w składzie i podczas powołań?
– Kadrę czeka nieuchronna zmiana pokoleń. Przychodzi moment, gdy trzeba stawiać na młodzież. Mam nadzieje, że przejdzie to bezboleśnie, ale czasami tak się nie udaje. Mamy kilku zdolnych zawodników, grających za granicą. Nie powinno być dramatu.
– Co możemy zdziałać podczas zbliżającego się EuroBasketu?
– Wyjście z grupy to absolutne minimum. W końcu mieliśmy siódme miejsce w mistrzostwach świata.
– Żeby nie było przygnębiająco, trzeba docenić występ koszykarzy 3x3 podczas igrzysk olimpijskich w Tokio!
– Olbrzymi sukces. Dyscyplina bardzo dynamicznie się rozwija. Widać, że jest położony na nią spory nacisk. Trudno się dziwić. Mamy do czynienia z widowiskowym sportem. Duża intensywność, bez przestojów. W Tokio zabrakło szczęścia i ogrania. Być może w Paryżu zobaczymy dwie nasze kadry. Trzymamy kciuki.
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* (1009 firm) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP (88 firm), w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.