| Motorowe

Robert Kubica oraz załoga Orlen Team WRT mistrzami European Le Mans Series. Świetny sezon zakończą w Portimao

Louis Deletraz, Robert Kubica i Yifei Ye  (fot. Getty)
Louis Deletraz, Robert Kubica i Yifei Ye (fot. Getty)

Robert Kubica już może zaliczyć ten rok na torach wyścigowych do udanych. Nie sposób przedstawić innego wniosku po sezonie 2021 w European Le Mans Series, który zakończy się w niedzielę 24 października. Debiutująca załoga numer 41 w składzie Kubica, Louis Deletraz oraz Yifei Ye zapewniła sobie tytuł mistrzowski na rundę przed końcem zmagań. Niewiele też zabrakło do zwycięstwa w klasyfikacji LMP2 w 24-godzinnym wyścigu w Le Mans. Polak wystąpił także dwukrotnie w wyścigach Grand Prix Formuły 1w Holandii we Włoszech.

DALSZĄ CZĘŚĆ PRZECZYTASZ POD REKLAMĄ
Kubica mistrzem Europy! Triumf w prestiżowej serii

Czytaj też

Robert Kubica

Kubica mistrzem Europy! Triumf w prestiżowej serii

Po raz pierwszy od bardzo dawna Polak wybrał wreszcie program wyścigowy, który można uznać za bardzo dobry.

Kubica z doświadczeniem wyniesionym z Formuły 1 dobrze wpisał się w to, co było potrzebne do sukcesu wraz z załogą Orlen Team WRT. Po raz pierwszy nie musiał oglądać się na to, czy sprzęt, którym dysponuje, ma jakieś mankamenty. A tak przecież było i w przypadku bolidu Williamsa w latach 2018-2019 oraz w zespole Team ART w DTM, gdzie startował klienckim BMW w sezonie 2020.

European Le Mans Series, a także otwierająca się szansa na częstsze występy w World Endurance Championship to programy, w który warto inwestować. To, o czym wspominano cały czas w przypadku niespełna 37-letniego kierowcy, były poszukiwania "stabilnej platformy" do ścigania się poza Formułą 1. Obecnie Kubica ma niewielkie szanse na angaż w roli kierowcy wyścigowego w wyścigach Grand Prix. Wciąż jednak jest na tyle ceniony, by oferować mu rolę kierowcy rezerwowego i symulatorowego w F1. Kto wie, być może nadal będziemy go oglądać w padoku. Na tę chwilę pozostaje związany umowę z Alfa Romeo Racing, którego Orlen jest tytularnym sponsorem. Jesienią zaczęto ponownie łączyć Kubicę z posadą w zespole Aston Martin, ale potwierdzenie na sezon 2022 kontraktów Sebastiana Vettela i Lance'a Strolla zostawić może jedynie drogę do posady back-up drivera. 

European Le Mans Series. O co walczy jeszcze Kubica i zespół Orlen Team WRT?

Belgijska ekipa ma na koncie 100 punktów i wyprzedza G-Drive Racing różnicą 36 "oczek". Wygrała trzy spośród pięciu rozegranych wyścigów. Na otwarcie sezonu w Barcelonie, a także podczas rundy numer dwa w Austrii pokazała, że w maszynie drzemie bardzo duży potencjał. Przygotowanie i obsługa w wykonaniu zespołu stoją na wysokim poziomie. Potwierdzono to znów w "domowym" wyścigu WRT, na torze Spa-Francorchamps. Tam Kubica, Deletraz i Ye wykorzystali też pecha rywali: G-Drive oraz United Autosports. Wyrobili sobie bezpieczną przewagę i w finale w portugalskim Portimao pojadą już jako mistrzowie serii. Obok niespełna 37-letniego Polaka, na torze zobaczymy też dwóch innych rodaków: Mateusza Kaprzyka i Patryka Krupińskiego (obaj w załodze numer 14 w kategorii LMP3, w polskim zespole Inter Europol Competition).



Co należy wiedzieć o zespole Kubicy? Belgowie wrócili do wyścigów prototypów z wielkimi nadziejami, które udało się spełnić. Nie da się ukryć, że wsparcie technologiczne koncernu Audi ogromnie pomogło im w wyścigach serii grand tourerów (GT), jak choćby globalnego SRO GT World Challenge. Założony w 2009 roku zespół kierowany dziś przez Vincenta Vosse’a może pochwalić się wieloma zwycięstwami w prestiżowych wyścigach długodystansowych.

<


Wygrywali:

- w 24-godzinnym wyścigu w Spa Francorchamps w roku 2011 i 2014,
- w 24-godzinnym wyścigu na torze Nuerburgring w roku 2015,
- w 24-godzinnym wyścigu w Dubaju w roku 2016,
- w 24-godzinnym wyścigu na torze Zolder w roku 2011 i 2012,
- w 12-godzinnym wyścigu w Sepang w roku 2015,
- w 12-godzinnym wyścigu w Bathurst w roku 2018 (z obecnym kierowcą WRT w FIA World Endurance Championship, Robinem Frijnsem za kierowcą samochodu),
- w 10-godzinnym wyścigu na Suzuce w roku 2019.

WRT w 2021 roku wystartowało też w 24 Hours of Spa-Francorchamps, miało to miejsce na przełomie lipca i sierpnia. Jechali jednak ponownie autem GT3 i tam zajęli drugie miejsce, z Kelvinem van der Linde z RPA oraz dwoma Belgami, Driesem Vanthoorem i Charlesem Weertsem za kierownicą. Listę sukcesów wieńczy też wygrana w sezonie 2016 FIA GT World Cup.

Pod rękę z Audi, WRT weszło także do serii DTM. To właśnie tam zespołowy kolega Kubicy z Rolex 24 at Daytona, Austriak Ferdinand von Habsburg zgarnął trzecie miejsce w wyścigu na torze Zolder, który położony jest… również w Belgii, ojczyźnie WRT.

Kubica mistrzem Europy! Triumf w prestiżowej serii

Czytaj też

Robert Kubica

Kubica mistrzem Europy! Triumf w prestiżowej serii

"Le Mans jest specyficzne. Nie do porównania z żadnym innym wyścigiem"
Robert Kubica, 24h Le Mans
"Le Mans jest specyficzne. Nie do porównania z żadnym innym wyścigiem"

Nadzieje są ogromne. Poznajcie zespół Kubicy w Le Mans

Czytaj też

Robert Kubica, Louis Deletraz i Ye Yifei, kierowcy WRT w European Le Mans Series. W sobotę i niedzielę wystartują w 24 Hours of Le Mans (fot. Getty)

Nadzieje są ogromne. Poznajcie zespół Kubicy w Le Mans

Niewiele zabrakło, a w pierwszym występie w Le Mans w klasie LMP2 dwa samochody WRT wjechałyby na metę na czele klasyfikacji. Niestety, awaria czujnika przepustnicy na ostatnim okrążeniu rywalizacji zabrała zwycięstwo załodze Kubicy. Zespół Polaka nie dojechał do mety, tak samo jak podczas rywalizacji w Daytonie awarii uległ samochód High Class Racing, którym krakowianin miał startować.

Koniec końców, przynajmniej w kwestii WRT potwierdziło się jedno: Polak wreszcie dostał maszynę, w której mógł walczyć o zwycięstwa także w kolejnych latach. A na taką czekał od sezonu 2008 w Formule 1, gdy z BMW Sauber wygrywał wyścig o Grand Prix Kanady.

A skąd bierze się szansa na to, że mogą to być nie tylko starty w European Le Mans Series?


Jak dowiedzieliśmy się w rozmowie właścicielem Inter Europol Competition, Wojciechem Śmiechowskim z TVPSPORT.PL, wyścig 24-godzinny w Le Mans w 2021 roku miał decydować o tym, który zespół podpisze kontrakt z Audi w kontekście obsługi własnych hybrydowych prototypów niemieckiego koncernu. Mają one startować w klasie rywalizacji Hypercar, najszybszej w wyścigach długodystansowych. W grze były dwie ekipy: United Autosports z Wielkiej Brytanii oraz WRT.

Potrzebują zespołu, który obsłuży te samochody. Wygląda na to, że będzie to WRT, przynajmniej na tę chwilę. Zresztą Belgowie naprawdę przygotowywali samochód pod wygraną. Proszę pamiętać, że WRT to nie jest przypadkowy zespół, ma wieloletnie doświadczenie z serii wyścigowych innych niż WEC i European Le Mans Series. Ma doświadczenie w wygrywaniu, szczególnie w wyścigach samochodów GT. Oba samochody były dobrze przygotowane, a w dodatku belgijski zespół ma też silne obsady kierowców – w WEC Robina Frijnsa, Ferdinanda von Habsburga, Charlesa Milesiego, a w ELMS Roberta Kubicę, Louisa Deletraza i Yifeia Ye – przypominał po wyścigu Śmiechowski.

Celem może być zatem cykl mistrzostw świata, czyli WEC, w którym Inter Europol Competition startuje na stałe od 2021 roku. WRT w porozumieniu z Audi zatem nawet być obecny w klasie Hypercar, co w dłuższej perspektywie może dawałoby nawet szansę na walkę o zwycięstwa z "dominatorami" w postaci japońskiej Toyoty (cztery zwycięstwa w wyścigu w Le Mans z rzędu, od 2018 roku włącznie).



Mistrzostwo świata może uda się zatem zdobyć w innej serii niż Formuła 1.

Historia zna przypadki, że kierowcy z przeszłością w Formule 1, którzy nie zdobyli tytułu mistrza świata, wchodzili do WEC wręcz tak, jakby rozłożono przed nimi czerwony dywan. Przykładem jest Mark Webberktóry w 2015 roku wraz z Porsche został mistrzem świata w wyścigach długodystansowych, a w F1 trzykrotnie kończył sezon MŚ na trzecim miejscu w klasyfikacji generalnej.

Kubica w WEC już w 2021 roku wystartował, właśnie podczas rywalizacji w Le Mans za kierownicą prototypu WRT. W ostatnich dwóch rundach sezonu mistrzostw świata również pojawi się na torze, konkretnie 30 października i 6 listopada. Tym razem pojedzie w 6-godzinnej i 8-godzinnej rywalizacji w Bahrajnie w High Class Racing, w załodze z Dennisem Andersenem i Andersem Fjordbachem.

A w przypadku 24 Hours of Le Mans może być tak, że co się odwlecze, to nie uciecze. Mistrzowska ekipa z ELMS z roku 2021 otrzymuje automatyczny awans do edycji 2022 legendarnego wyścigu. Jeśli Kubica pozostanie w WRT, już można być pewnym, że ujrzymy go za rok na Circuit de la Sarthe.

Nadzieje są ogromne. Poznajcie zespół Kubicy w Le Mans

Czytaj też

Robert Kubica, Louis Deletraz i Ye Yifei, kierowcy WRT w European Le Mans Series. W sobotę i niedzielę wystartują w 24 Hours of Le Mans (fot. Getty)

Nadzieje są ogromne. Poznajcie zespół Kubicy w Le Mans

Verstappen przejechał po Hamiltonie. Kubica walczył w GP Włoch
Max Verstappen i Lewis Hamilton zderzyli się w trakcie wyścigu o Grand Prix Włoch Formuły 1 (fot. Getty)
Verstappen przejechał po Hamiltonie. Kubica walczył w GP Włoch

F1 2022. Składy zespołów na sezon 2022:

Mercedes – Lewis Hamilton, George Russell
Red Bull Racing – Max Verstappen, Sergio Perez
McLaren – Daniel Ricciardo, Lando Norris
Ferrari – Charles Leclerc, Carlos Sainz
Alpine – Fernando Alonso, Esteban Ocon
AlphaTauri – Pierre Gasly, Yuki Tsunoda
Aston Martin – Sebastian Vettel, Lance Stroll
Williams – Nicholas Latifi, Alexander Albon
Alfa Romeo – Valtteri Bottas, [wakat]
Haas – Mick Schumacher, Nikita Mazepin

European Le Mans Series 2022. Kalendarz sezonu

17 kwietnia: 4 Hours of Le Castellet (tor Paul Ricard, Francja)
15 maja: 4 Hours of Imola (tor Autodromo Enzo e Dino Ferrari, Włochy)
3 lipca: 4 Hours of Hungaroring (tor Hungaroring, Węgry)
28 sierpnia: 4 Hours of Barcelona (tor Circuit de Barcelona-Catalunya w Montmelo, Hiszpania)
25 września: 4 Hours of Spa-Francorchamps (tor Spa-Francorchamps, Belgia)
16 października: 4 Hours of Portimao (tor Autodromo Internacional do Algarve, Portugalia)



FIA World Endurance Championship 2022. Kalendarz sezonu

12-13 marca: oficjalny prolog (tor Sebring, Stany Zjednoczone)*
18 marca: 1000 Miles of Sebring (tor Sebring, Stany Zjednoczone)*
7 maja: 6 Hours of Spa-Francorchamps (tor Spa-Francorchamps, Belgia)
11-12 czerwca: 24 Hours of Le Mans (tor Circuit de la Sarthe w Le Mans, Francja)
10 lipca: 6 Hours of Monza (tor Autodromo Nazionale di Monza, Włochy)
11 września: 6 Hours of Fuji (tor Fuji Speedway, Japonia)
12 listopada: 8 Hours of Bahrain (tor Bahrain International Circuit w Sachirze, Bahrajn)

*rundy w Sebring uzależnione są od sytuacji związanej z pandemią COVID-19 i normami bezpieczeństwa z niej wynikającymi (w tym ograniczeniach w podróżowaniu do Stanów Zjednoczonych)

Zobacz też
Retro TVP Sport – Ayrton Senna
Ayrton  Senna

Retro TVP Sport – Ayrton Senna

| Retro 
2800 km bez tankowania? Polski rekordzista zdradza, jak obniżyć spalanie
2800 km bez tankowania? Polski rekordzista zdradza, jak obniżyć spalanie (fot. Getty)

2800 km bez tankowania? Polski rekordzista zdradza, jak obniżyć spalanie

| Motorowe 
Nowa rola legendy sportu. Takiego zadania jeszcze nie miał!
Roger Federer i Carlos Alcaraz (fot. Getty).

Nowa rola legendy sportu. Takiego zadania jeszcze nie miał!

| Motorowe 
Eksplozja w samochodzie Kubicy. Dramatyczny trening na Imoli
Samochód Roberta Kubicy (fot. Getty Images)

Eksplozja w samochodzie Kubicy. Dramatyczny trening na Imoli

| Motorowe 
Niewiarygodny wyczyn Polaka. Pobił Rekord Guinnessa!
Miko Marczyk pobił Rekord Guinnessa (fot. mat. organizatora).

Niewiarygodny wyczyn Polaka. Pobił Rekord Guinnessa!

| Motorowe 
Wygrał, choć miał kolizję. Niezwykły wyścig mistrza świata
Marc Marquez (fot. PAP/EPA)

Wygrał, choć miał kolizję. Niezwykły wyścig mistrza świata

| Motorowe 
Kubica świetnie rozpoczął sezon! Wygrana była o krok
Robert Kubica (fot. Getty)

Kubica świetnie rozpoczął sezon! Wygrana była o krok

| Motorowe 
Głośny sprzeciw sportowców. Nie chcą być karani za... przeklinanie
Max Verstappen (fot. Getty)

Głośny sprzeciw sportowców. Nie chcą być karani za... przeklinanie

| Motorowe 
Polak nowym dyrektorem wyścigowym Formuły E
(fot. Getty)

Polak nowym dyrektorem wyścigowym Formuły E

| Motorowe 
Rajdowe mistrzostwa Europy. Verstappen wystartuje w Polsce
Max Verstappen i Jos Verstappen (fot. Getty Images)

Rajdowe mistrzostwa Europy. Verstappen wystartuje w Polsce

| Motorowe 
Polecane
Najnowsze
Z kim Polki zagrają na Euro? Sprawdź terminarz!
Z kim Polki zagrają na Euro? Sprawdź terminarz!
| Piłka nożna / Reprezentacja kobiet 
Z kim zagrają Polki na Euro 2025? Sprawdź terminarz meczów reprezentacji Polski kobiet na Mistrzostwach Europy
Windą do gwiazd. Z pierwszej ligi na Euro w pół roku
Paulina Tomasiak (fot. Getty Images)
nowe
Windą do gwiazd. Z pierwszej ligi na Euro w pół roku
Dawid Brilowski
Dawid Brilowski
Zwycięstwa dwóch polskich osad w przedbiegach w Pucharze Świata
Dominik Czaja i Cezary Litka (fot. PAP)
nowe
Zwycięstwa dwóch polskich osad w przedbiegach w Pucharze Świata
| Inne 
Euro 2025 w Telewizji Polskiej! Sprawdź szczegóły turnieju z Polkami
Ewa Pajor (fot. Getty Images)
nowe
Euro 2025 w Telewizji Polskiej! Sprawdź szczegóły turnieju z Polkami
| Piłka nożna / Reprezentacja kobiet 
Do trzech razy sztuka. Prowadził Rumunię, wreszcie obejmie Legię
Edward Iordanescu został trenerem Legii Warszawa. Temat przenosin do Polski był już wcześniej!
Do trzech razy sztuka. Prowadził Rumunię, wreszcie obejmie Legię
fot. TVP
Piotr Kamieniecki
Oficjalnie: skład reprezentacji Polski na Euro 2025
Ewa Pajor wyprowadza reprezentację Polski (fot. Getty Images)
Oficjalnie: skład reprezentacji Polski na Euro 2025
| Piłka nożna / Reprezentacja kobiet 
Polski klub rezygnuje z gry w europejskich rozgrywkach!
ZAKSA Kędzierzyn-Koźle chce ponownie zagrać w LM (fot. Getty Images)
Polski klub rezygnuje z gry w europejskich rozgrywkach!
| Siatkówka 
Do góry