{{title}}
{{#author}} {{author.name}} / {{/author}} {{#image}}{{{lead}}}
{{#text_paragraph_standard}} {{#link}}Czytaj też:
{{link.title}}
{{{text}}}
{{#citation}}{{{citation.text}}}
WEC. Robert Kubica wystartuje w dwóch rundach w Bahrajnie. Czym są mistrzostwa świata w wyścigach długodystansowych?
Rafał Majchrzak /
Robert Kubica powraca do cyklu World Endurance Championship. W mistrzostwach świata w wyścigach długodystansowych wystąpi podczas rund na torze Sakhir w Bahrajnie. Będzie reprezentował zespół High Class Racing, w którym startował już w styczniu podczas Rolex 24 at Daytona. Poznajcie bliżej cykl, w jakim ujrzymy Polaka. Kiedy wystartuje Kubica?
ELMS. Robert Kubica na podium w Portimao! Inter Europol Competition kończy sezon wygraną
FIA World Endurance Championship. Finał rywalizacji w sezonie 2021
Po czterech rundach mistrzostw świata, kierowcy startujący w FIA WEC przyjeżdżają do Bahrajnu na dwa ostatnie wyścigi sezonu 2021. Po tym, jak odwołana została rywalizacja na Sebring International Raceway w Sebring na Florydzie, zawodnicy otrzymali w połowie sezonu kolejną wiadomość o przeniesieniu jednej z eliminacji. Zamiast na japoński torze Fuji, zawitamy na Bliski Wschód. Wcześniej wyścigowe prototypy oglądaliśmy na torach w Belgii (Spa-Francorchamps), Portugalii (Autodromo Internacional do Algarve w Portimao), Włoszech (Monza) i Francji (Circuit de la Sarthe w Le Mans).
Do tej pory zwycięstwa w każdej z rund MŚ odnosił zespół Toyota Gazoo Racing, startujący w najszybszej kategorii Hypercar. W Spa i Portimao najlepsza była załoga numer 8 (Sebastien Buemi, Kazuki Nakajima i Brendon Hartley), a w następnych dwóch wyścigach (w tym rywalizacji 24-godzinnej w Le Mans) wygrała ekipa numer 7 (Kamui Kobayashi, Mike Conway i Jose Maria Lopez). To właśnie ta druga jest obecnie liderem cyklu mistrzowskiego w sezonie 2021.
Czytaj także: Oto przewodnik po World Endurance Championship. Jego częścią jest legendarny wyścig 24 Hours of Le Mans
High Class Racing. Poznaj bliżej zespół Kubicy
Klasą, która ponownie nas zainteresuje w przypadku Kubicy to LMP2, druga najszybsza kategoria. To w niej Polak ścigał się w European Le Mans Series, gdzie z WRT został mistrzem serii. Również tam startował w Rolex 24 at Daytona.
High Class Racing, w którego barwach ścigał się i będzie się ścigać Kubica, jest duńskim zespołem. W załodze, oprócz niego, wystartują Dennis Andersen i Anders Fjordbach. Obu zawodników krakowianin zna z okazjonalnego startu w WeatherTech SportsCar Championship. Polski kierowca ma rywalizować na torze Sakhir w Bahrajnie 30 października (w rundzie 6-godzinnej) i 6 listopada (podczas wyścigu 8-godzinnego).
Kubica miał wystartować w ekipie High Class Racing pod koniec stycznia w 24-godzinnym wyścigu Daytona, ale w trakcie rywalizacji na Florydzie samochód teamu uległ awarii, a Polak nie przejechał w Daytona Beach ani jednego okrążenia w wyścigu. Wcześniej w kwalifikacjach Duńczycy spisali się jednak lepiej, bowiem załoga zajęła drugie miejsce w klasie LMP2.
Duński zespół startuje w FIA WEC jako część klasy LMP2 Pro-Am. Czym różni się ona od standardowej klasy LMP2? W LMP2 przynajmniej jeden zawodnik musi posiadać tzw. srebrną licencję, a pozostali dwaj kierowcy w danej załodze mogą mieć srebrną, złotą, lub platynową (platynowa przeznaczona jest m. in. dla kierowców takich jak Kubica, którzy startowali w Formule 1).
Jeżeli w danej załodze pojawi się jeden kierowca z licencją brązową, to wtedy ta załoga jest klasyfikowana jako LMP2 Pro-Am. Brązową licencję w High Class Racing posiada Andersen. Dla zespołów, które startują w WEC jako ekipy Pro-Am, prowadzona jest osobna klasyfikacja, tak jak zresztą dla każdej ze startujących w mistrzostwach klas (Hypercar, LMP2, LMGTE Pro, LM GTE Am). W ten sposób duńska ekipa ma na koncie jedno podium w sezonie 2021, wywalczone w klas. Pro-Am w Portimao.
Inter Europol Competition znów w akcji
Po świetnym występie w 24-godzinnym wyścigu w Le Mans polska załoga Inter Europol Competition celuje w mocną końcówkę naprawdę udanego sezonu. Ekipa nr 34 w składzie Jakub Śmiechowski (Polska), Alex Brundle (Wielka Brytania) i Renger van der Zande (Holandia) zajmuje piąte miejsce w klasyfikacji załóg w klasie LMP2. Dwa razy zajmowała piąte miejsce w 6 Hours of Spa i 8 Hours of Portimao. Na czwartym miejscu znalazła się w 6 Hours of Monza. Piąte miejsce zajęła w Le Mans, ale z uwagi na obecność przed nią dwóch ekip startujących gościnnie, punktowała jak za zajęcie trzeciego miejsca (gdyż jedzie w całym sezonie FIA WEC).
Inter Europol Competition wywalczył w sumie 67 punktów, a wyprzedza ich w klasyfikacji Jota numer 28 (89 punktów), WRT numer 31 (88 punktów), Jota numer 38 (81 punktów) i United Autosports numer 22 (76 punktów). Polski zespół pod wodzą Śmiechowskiego liczy cały czas na mocną końcówkę sezonu i walkę o jak najlepszy rezultat.
Plan weekendu wyścigowego 6 Hours of Bahrain
– pierwszy wolny trening: czwartek, 28 października, 14:30* (* – czasu polskiego)
– drugi wolny trening: piątek, 29 października, 7:00
– trzeci wolny trening: piątek, 29 października, 11:30
– pierwsza część kwalifikacji: piątek, 29 października, 15:30
– druga część kwalifikacji: piątek, 29 października, 15:50
– start wyścigu: sobota, 30 października, 10:00
– meta wyścigu: sobota, 30 października, 16:00
Plan weekendu wyścigowego 8 Hours of Bahrain
– pierwszy wolny trening: czwartek, 4 listopada, 15:30* (* – czasu polskiego)
– drugi wolny trening: piątek, 5 listopada, 7:00
– trzeci wolny trening: piątek, 5 listopada, 11:20
– pierwsza część kwalifikacji: piątek, 5 listopada, 15:20
– druga część kwalifikacji: piątek, 5 listopada, 15:40
– start wyścigu: sobota, 6 listopada, 12:00
– meta wyścigu: sobota, 6 listopada, 20:00