Przed nami przyznanie najważniejszej indywidualnej nagrody w piłkarskim świecie – Złotej Piłki. Jak wygląda proces głosowania? Czym się kierują elektorzy podczas oceny zawodników? – Mam wrażenie, że dzięki zmianie, która miała miejsce pięć lat temu – gdy zwiększono liczbę głosów z trzech do pięciu, wybór jest bardziej rozsądny. (...) Ale warto pamiętać, że cały plebiscyt jest wypadkową 180 osób z całego świata – powiedział Maciej Iwański, dziennikarz i komentator TVP Sport, który od lat jest jurorem w plebiscycie magazynu "France Football".
Przemysław Chlebicki, TVPSPORT.PL: – Złota Piłka wróciła po rocznej przerwie. Jak obecnie wygląda głosowanie i czy coś się zmieniło od poprzedniej edycji?
Maciej Iwański, dziennikarz i komentator TVP Sport: – Ostatnia zmiana miała miejsce, gdy plebiscyty FIFA i "France Football" po kilku wspólnych latach się rozdzieliły. Od tamtej pory głosowanie przebiega od strony technicznej w podobny sposób. Głosy są wysyłane na dedykowany adres e-mailowy redakcji-organizatora w terminie, który jest z góry ustalony.
– Słyszałem, że w tym roku kilku dziennikarzy przed końcem głosowania zmieniło zdanie. Wprowadziło to zamęt, czy jest to normalna procedura?
– Pascal Ferre, redaktor naczelny "France Football", sprostował że nie chodziło o hurtową zmianę głosów, tylko o trzech-czterech dziennikarzy. Nie sądzę, żeby to był poważny problem. Zawsze w kryteriach, które są nam wysyłane, otrzymujemy prośbę o rozważne głosowanie, aby takich sytuacji unikać. Rozumiem, że pomyłki były kwestią przypadku albo indywidualnych rozterek. Do 24 października można było jednak zrobić wszystko. Ważne były te głosy, które oddano w momencie zamknięcia procesu. Ale nigdy ani ja, ani nikt z moich kolegów nie mieliśmy sytuacji, w których musieliśmy coś poprawić.
– W plebiscycie są jasno ustalone kryteria - osiągnięcia klubowe i reprezentacyjne, klasa sportowa, postawa fair play i całokształt kariery zawodnika. Ale czy jest ustalona hierarchia tego, co powinno mieć priorytet w głosowaniu?
– Kryteria są dokładnie wyliczone, ale ich interpretacja przez elektorów może być szeroka. Na przykład w podpunkcie "całokształt kariery" każdy może stosować własną interpretację. Tylko od samego jurora zależy, jaką piątkę układa. Ale poza kryteriami, nie, żadnych sugestii. Jedynym, co wspomaga, jest krótkie resume, co dany zawodnik osiągnął w tym okresie. Przy każdym nazwisku jest dokładnie wyliczone, co osiągnął indywidualnie i co osiągnęła jego drużyna.
Kwestię fair play wszyscy elektorzy muszą ocenić sami, bo to dość uniwersalne pojęcie. I szczerze mówiąc, każdy ma własną definicję i może dopasować któregokolwiek zawodnika z trzydziestki.
– Także klasa sportowa jest pojęciem bardzo ogólnym.
– Dokładnie, dlatego wszystko zależy tylko i wyłącznie od jurora. Ktoś będzie bardziej cenił Jorginho, ktoś Lewandowskiego, a jeszcze ktoś inny Messiego. Albo zagłosuje na Ronaldo, bo uzna, że całokształtem kariery zasługuje na wyróżnienie. Mam jednak wrażenie, że dzięki zmianie, która miała miejsce pięć lat temu – gdy zwiększono liczbę głosów z trzech do pięciu, wybór jest bardziej rozsądny. I nawet ten jeden punkt można uzasadnić. Ale warto pamiętać, że cały plebiscyt jest wypadkową 180 osób z całego świata. Każdemu inaczej w duszy gra i każdy może przyjąć inną linię głosowania.
– Czy pana zdaniem głosujący wezmą pod uwagę poprzedni krok, gdy plebiscyt został odwołany?
– W tym roku oceniamy okres od 1 stycznia do 24 października. Brane jest pod uwagę niecałe dziesięć miesięcy i trzeba przyjąć rzeczywistość taką, jaka jest. Domyślam się, że za rok ten czas zostanie wydłużony ze względu na mistrzostwa świata w Katarze, ale na razie nie podjęto jeszcze żadnej decyzji w tej sprawie.
Można się zżymać na odwołanie plebiscytu w ubiegłym roku, bo wygrałby Robert Lewandowski – i nie ma co do tego dyskusji na całym świecie. Ale jeśli ktoś dopisze zawodnikowi mały plusik za ubiegły rok, nikt nie będzie mógł tego zweryfikować.
– To prawda, że dziennikarze, którzy przed ogłoszeniem wyników zdradzą na kogo głosowali, mogą zostać ukarani?
– Jeżeli ujawnimy, na kogo głosowaliśmy, kara jest jedna – usunięcie z jury.
– Często zdarzają się takie sytuacje?
– W tym roku w jury pojawiło się kilkudziesięciu nowych elektorów, między innymi z powodu ujawnienia głosów. Ale także ze względu na utratę niezależności albo po prostu zmianę życiowych planów i odejście z dziennikarstwa.
– Rozumiem, że nie może pan zdradzić swoich typów. Dlatego na koniec zapytam, czy głosowanie w tym roku było łatwiejsze niż w poprzednich edycjach?
– Nie, gdyż za każdym razem do głosowania podchodzę tak samo. Nie zostawiam decyzji na ostatni dzień, tylko przez cały rok przyglądam się zawodnikom, którzy prawdopodobnie znajdą się wśród nominowanych. Żeby podjąć decyzję nie na zasadzie impulsu, a na podstawie całego okresu, w którym zawodnicy podlegają ocenie.
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* (1009 firm) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP (88 firm), w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.