| Motorowe

Formuła 4. FRECA. Przychodził na świat, gdy Michael Schumacher zdobywał 6. tytuł MŚ. Piotr Wiśnicki na drodze do F1

(fot. Piotr Wiśnicki Professional Racing Driver)
Piotr Wiśnicki podczas testów samochodu Formula Regional European Championship (fot. Piotr Wiśnicki Professional Racing Driver)

Po dwóch sezonach spędzonych w wyścigach we włoskiej Formule 4, zdecydował się na awans. Ma osiemnaście lat, a urodził się 20 sierpnia 2003 roku. To rok, w którym Michael Schumacher zdobył szósty tytuł mistrza świata w Formule 1. 18-letni Piotr Wiśnicki wystartuje w Formule Regional European Championship by Alpine i jest kolejnym kierowcą, na którego warto mieć, jeśli chodzi o serie single-seaterów.

DALSZĄ CZĘŚĆ PRZECZYTASZ POD REKLAMĄ
Polski talent śladami Kubicy. "F1? Nie chcę iść na skróty"

Czytaj też

Filip Kaminiarz to polski kierowca w serii Euroformula Open z poziomu wyścigów samochodami Formuły 3 (fot. materiały Media4Racing/FilipArtFoto)

Polski talent śladami Kubicy. "F1? Nie chcę iść na skróty"

Rafał Majchrzak, TVPSPORT.PL: – Pochodzisz z Żelechowa w woj. mazowieckim. Już jesteś kojarzony w szkole ze swoich sukcesów sportowych?
Piotr Wiśnicki, polski kierowca wyścigowy: – Pochodzę z małego miasta, więc byłem kojarzony ze swoich sukcesów sportowych już od czasów kartingowych. Zajmowałem szóste miejsce na torze Monza w 2020 roku i siódme miejsce na Mugello w sezonie 2021 – to moje najlepsze wyniki w F4.

Mam jednak nadzieję, że dla moich kolegów jestem normalnym chłopakiem, bo się nie wywyższam. Chodzę do szkoły, umawiam się z dziewczynami, jedyną różnicą jest to, że mam niecodzienne hobby. Jeżdżę po legendarnych torach, na których gościła Formuła 1 i poruszam się po nich z zawrotną prędkością.

– Na kogo zapatrywałeś się, zaczynając jazdę w kartingu?
– Zawsze imponował mi Sebastian Vettel. Zarówno jego styl jazdy, umiejętności czy podejście do motorsportu. Jest wykształcony, inteligentny, zna języki obce. Cztery razy z rzędu zdobył tytuł mistrza świata w Red Bull Racing, kiedy wszyscy jeździli samochodami o naprawdę zbliżonych osiągach. To pokazuje klasę mistrza. Taki zawsze chciałem być i dążę do tego ciężką pracą.

– Pierwszy pełny sezon w kartingu pojechałeś w wieku 9 lat. Byłeś mistrzem i wicemistrzem Polski w kartingu, reprezentował Polskę między innymi na zawodach w Europie i Brazylii. W 2018 roku zostałeś mistrzem w zawodach Rotax Golden Trophy DD2 Max... – sądzisz, że to harmonijna kariera, czy jednak czegoś po drodze zabrakło, a można żałować, że nie wygrałeś?
– Nie oglądam się za siebie. Myślę tylko o przyszłości i na tym się skupiam. Trzy razy startowałem w kartingu jako najmłodszy w Europie zawodnikiem w kategorii. Zawsze stawiam sobie wysoko poprzeczkę.

Polski talent śladami Kubicy. "F1? Nie chcę iść na skróty"

Czytaj też

Filip Kaminiarz to polski kierowca w serii Euroformula Open z poziomu wyścigów samochodami Formuły 3 (fot. materiały Media4Racing/FilipArtFoto)

Polski talent śladami Kubicy. "F1? Nie chcę iść na skróty"

Podopieczny Kubicy i jego sukcesy. "Wsparcie Roberta to przełom w karierze"

Czytaj też

Tymoteusz Kucharczyk to jeden z najbardziej obiecujących polskich kierowców młodego pokolenia. W przyszłym roku wystartuje w hiszpańskiej Formule (fot. F4Spain.org/profil Facebookowy kierowcy)

Podopieczny Kubicy i jego sukcesy. "Wsparcie Roberta to przełom w karierze"

– Przez wiele lat byłeś członkiem Kadry Narodowej Polski w kartingu, wielokrotnym zdobywcą podiów na torach polskich i europejskich (a w Finale Światowym w Portugalii zdobywcą czwartego miejsca). Co uznajesz za swój największy sukces przed przeskokiem do F4?
– Właśnie wspomniany finał światowy. Byłem pierwszym Polakiem, który znalazł się tak blisko podium. Niestety ktoś mi zrobił przykrą niespodziankę. Niestety ostatniego dnia w gokarcie zabrakło nam w silniku tysiąca obrotów. Próbowaliśmy zdiagnozować usterkę, nic nie działało. Do ostatniej prostej broniłem trzeciej pozycji, zostałem wyprzedzony na ostatnim okrążeniu. Tydzień po finale, mój trener napisał prośbę do organizatora o rozkręcenie silnika i sprawdzenie pojazdu. Po rozcięciu wydechu okazało się, że ktoś włożył tam druciany zmywak i stąd brak mocy. Mimo tego, podczas całego wyścigu byłem na podium, wyprzedzono mnie na ostatnim okrążeniu. To doświadczenie tylko wzmogło we mnie chęć walki, stałem się jeszcze bardziej zdeterminowany, by osiągnąć sukces.

Ważny był też dla mnie ten konkretny finał, gdzie zostałem uderzony w tył przez inny gokart na pierwszym zakręcie, obróciło mnie i spadłem na sam koniec stawki. Do końca zawodów jechałem gokartem z przekrzywioną ramą, a mimo tego udało mi się wyprzedzić aż 17 zawodników. Zostałem zapamiętany jako "kid", czyli dzieciak, bowiem byłem najmłodszy. Jako najmłodszy zawodnik w Europie w kategorii, samo zdobycie samego wstępu na finał było nie lada wyczynem. Szczególnie cieszyłem się, ponieważ wygrałem go na bardzo prestiżowej, międzynarodowej imprezie w Belgii, w Genk.

– Jaka będzie największa różnica po startach w Jenzer Motosport we włoskiej F4 (obok ADAC F4 i może też niedługo hiszpańskiej, najlepsza seria F4), gdy już przejdziesz na poziom tuż przed FIA F3, czyli do FRECA?
– We FRECA będę ścigał się samochodem o specyfikacji Formuły 3. Ścigam się z bardziej doświadczonymi zawodnikami, co zmniejsza możliwość kolizji i w konsekwencji jest bezpieczniej. W F4 jest bardzo dużo wypadków, bo zawodnicy mają nawyki jeszcze z kartingu. W kartingu najedziesz na siebie i jedziesz dalej. W F4 to najczęściej oznacza koniec wyścigu, często nawet dla kilku zawodników. Kiedyś nad głową przeleciało mi przednie skrzydło bolidu zawodnika, który rozbił się przede mną.

Bolidy F3 są także szybsze. Zakręty można pokonywać z większą prędkością, dzięki lepiej rozbudowanej aerodynamice. Liczę także na dużo nowszy sprzęt. Zawsze jeździłem kilkuletnim bolidem, który był niestety kilka kroków za konkurencją. W 2020 roku jeździłem bolidem pięcioletnim, podobnie było w sezonie 2021. Mam nadzieję, że w F3 to się zmieni.



– "Przede wszystkim zaskoczyła mnie dużo większa moc niż w F4, lepsza aerodynamika, opona z lepszą przyczepnością. Te dwa dni były dla mnie bardzo pracowite, musiałem poznać nowy tor, nowy bolid i nowy team" – zaskoczenie podczas testów auta FRECA jest tutaj równoznaczne z trudnością? Uważasz, że musisz popracować nad panowaniem nad większą mocą niż w F4?
– Zaskoczeniem była współpraca z inżynierem, który co ciekawe pracował w Formule 1, czyli Cosimo Prusciano. Nigdy dotąd nie dostałem tylu informacji podczas przejazdu co w trakcie tych testów. To było niezwykle pomocne. Duża większa moc to większa przyjemność ze ścigania się. Jestem przekonany, że nad nią panuję. Nie mogę się doczekać naprawdę dużych prędkości.

Podopieczny Kubicy i jego sukcesy. "Wsparcie Roberta to przełom w karierze"

Czytaj też

Tymoteusz Kucharczyk to jeden z najbardziej obiecujących polskich kierowców młodego pokolenia. W przyszłym roku wystartuje w hiszpańskiej Formule (fot. F4Spain.org/profil Facebookowy kierowcy)

Podopieczny Kubicy i jego sukcesy. "Wsparcie Roberta to przełom w karierze"

13-latek mistrzem! Pierwszy triumf Polaka w prestiżowej serii

Czytaj też

Maciej Gładysz został triumfatorem FIA Karting Academy Trophy. 13-latek dopisał kolejny sukces na konto (fot. materiały Gładysz Racing)

13-latek mistrzem! Pierwszy triumf Polaka w prestiżowej serii

– W rozmowie z MotoHigh.pl podkreślałeś, że wejście w zakręt z szybkością 200 km/h nie powoduje utraty przyczepności. To największa zaleta aut FRECA?
– Przyczepniejsza opona i lepsza aerodynamika to największe zalety. Możliwość szybszego pokonywania zakrętów daje dużą radość z jazdy. Większa moc silnika i system zabezpieczający kierowcę, czyli Halo to większe możliwości i bezpieczeństwo.

– Sezon F4 w roku 2020 – startujesz z Mateuszem Kaprzykiem (dziś Inter Europol Competition, starty autami LMP3), sezon F4 w 2021 – jeździsz z Kacprem Sztuką (którego starty są dalej spodziewane, jeśli chodzi o włoską F4). Którego z nich uważałeś za lepszego? Zdążyliście się poznać?
– Właściwie to znamy się z padoku, ale nie skupiam się na tym, który z nich jest lepszym kierowcą. Obaj są dla mnie dobrymi kolegami.

– Był z tobą podczas listopadowych testów FRECA obecny też świetnie spisujący się w brytyjskiej F3 Roman Biliński. Była chwila na to, by obserwować poczynania Romana (który startuje z podwójnym obywatelstwem) lub nawet porozmawiać?
– Nie obserwowałem go, nie miałem przyjemności poznać go. Bolid F3 jest dla mnie czymś nowym, dlatego skupiam się na tym, by poznać nową kategorię.



– Twój ojciec (co ciekawe, o imieniu takim samym jak Robert Kubica), twierdził, że do odniesienia sukcesu brakuje ci tylko pieniędzy. Są one w takiej ilości, żebyś mógł zgłosić się do najszybszych ekip? Masz pewien spokój, czy jednak dopraszanie się o sponsorów to nadal jest mordęga i trudna sprawa?
– Jesteśmy w trakcie rozmów ze sponsorami, nie możemy zdradzać szczegółów. Jeśli chodzi o najlepsze teamy, sporo nam brakuje, ale intensywnie działamy na tym polu. Nie będę jednak ukrywał, że najlepsze teamy są mną zainteresowane, bardzo im zależy bym był częścią ich zespołów. Przeszkodą mogą być jedynie pieniądze.

13-latek mistrzem! Pierwszy triumf Polaka w prestiżowej serii

Czytaj też

Maciej Gładysz został triumfatorem FIA Karting Academy Trophy. 13-latek dopisał kolejny sukces na konto (fot. materiały Gładysz Racing)

13-latek mistrzem! Pierwszy triumf Polaka w prestiżowej serii

Ściga się bolidami, a jest jak... Matty Cash. Kapitalne testy Polaka

Czytaj też

Romana Bilińskiego i Matty'ego Casha łączą jedno - obaj sportowcy na przestrzeni swojej kariery sportowej zaczęli startować jako Polacy (fot. materiały Romana Bilińskiego/Getty)

Ściga się bolidami, a jest jak... Matty Cash. Kapitalne testy Polaka

– Testowałeś z zespołem KIC Motorsport na francuskim Paul Ricard, w Barcelonie z kolei odbywały się kolejne sesje testowe. Co jest dla ciebie głównym celem podczas nich?
– Celem było bliższe zapoznanie się z torem, bo wcześniej zapoznawałem się z samym bolidem. Niestety pogoda pokrzyżowała nam nieco plany, testy trzeba było skrócić, ale jestem zadowolony. To było bardzo ciekawe doświadczenie, bardzo dużo się nauczyłem i patrzę z optymizmem w przyszłość. Nie mogę się doczekać pierwszych startów.

– "Mam nadzieję, że moja przygoda z F3 dopiero się zaczyna i będę mógł ją dalej kontynuować" – to twoje słowa. Celem będzie zatem kontynuacja, jak najdłuższy pobyt na tym poziomie (w F4 startowałeś przez dwa lata), czy może atakowanie silniejszych zespołów?
– Oczywiście, że silniejsze zespoły i jak najszybsze kategorie, bo moim głównym celem jest rozwój. Trzeba mierzyć jak najwyżej i ścigać się z najlepszymi.

Jest we mnie dużo pokory, determinacji, ciężko pracuję na swój sukces. Poziom F3 to kolejny szczebel, by piąć się po drabinie do Formuły 1, która jest marzeniem każdego kierowcy wyścigowego. A przecież FRECA towarzyszyła choćby GP Emilii-Romanii w poprzednim sezonie. Wierzę w to, że dzięki ciężkiej pracy uda mi się osiągnąć ten sukces.

– Zwycięzca FRECA w sezonie 2021, Gregoire Saucy pokazał, że da się przeskoczyć wyżej - będzie jeździł w FIA F3 w 2022 roku. To on będzie dla ciebie wyznacznikiem czy jednak pierwszy sezon będzie na przetarcie (wiadomo, że siła najsilniejszych zespołów Premy i ART to totalnie inna bajka)?
– Interesuje mnie tylko ściganie się z najlepszymi, bo tylko w ten sposób można osiągać coraz wyższy poziom. Wiem, że w przyszłym sezonie we FRECA będzie bardzo wysoki poziom kierowców, stąd pomysł na przygotowywanie się do startów w tej serii.

Ściga się bolidami, a jest jak... Matty Cash. Kapitalne testy Polaka

Czytaj też

Romana Bilińskiego i Matty'ego Casha łączą jedno - obaj sportowcy na przestrzeni swojej kariery sportowej zaczęli startować jako Polacy (fot. materiały Romana Bilińskiego/Getty)

Ściga się bolidami, a jest jak... Matty Cash. Kapitalne testy Polaka

Biesiekirski mistrzem? "Mam topową maszynę. Celuję w tytuł"
PIOTR BIESIEKIRSKI
Biesiekirski mistrzem? "Mam topową maszynę. Celuję w tytuł"

Zobacz też
Zacięta walka w pierwszej rundzie MP w drifcie
(fot. materiały prasowe)

Zacięta walka w pierwszej rundzie MP w drifcie

| Motorowe 
Trwają treningi przed pierwszą rundą Driftingowych Mistrzostw Polski
Driftingowe Mistrzostwa Polski (fot. materiały prasowe)

Trwają treningi przed pierwszą rundą Driftingowych Mistrzostw Polski

| Motorowe 
Najlepsi kierowcy zainaugurują sezon driftingowy
(fot. materiały prasowe)

Najlepsi kierowcy zainaugurują sezon driftingowy

| Motorowe 
Kubica zaskoczył po 24-godzinnym wyścigu: spanie? Pobiłem mój rekord
Robert Kubica (fot. Getty Images)

Kubica zaskoczył po 24-godzinnym wyścigu: spanie? Pobiłem mój rekord

| Motorowe 
Dyskwalifikacja po wyścigu 24h Le Mans!
Samochód fabrycznego zespołu Ferrari (fot. Getty)

Dyskwalifikacja po wyścigu 24h Le Mans!

| Motorowe 
Kubica dołączył do elitarnego klubu. Wybitni kierowcy
Robert Kubica (fot. Getty)

Kubica dołączył do elitarnego klubu. Wybitni kierowcy

| Motorowe 
Kubica skomentował swoje wielkie zwycięstwo
Robert Kubica (fot. Getty)

Kubica skomentował swoje wielkie zwycięstwo

| Motorowe 
Kubica spełnił wielkie marzenie. Jego historia to materiał na film
Robert Kubica (fot. Getty)

Kubica spełnił wielkie marzenie. Jego historia to materiał na film

| Motorowe 
Robert Kubica zwyciężył w legendarnym wyścigu!
Robert Kubica (fot. Getty)

Robert Kubica zwyciężył w legendarnym wyścigu!

| Motorowe 
Ruszył wyścig Le Mans 24. Legenda tenisa honorowym starterem
Roger Federer, Rafael Nadal i Novak Djoković (fot. Getty Images)

Ruszył wyścig Le Mans 24. Legenda tenisa honorowym starterem

| Motorowe 
Polecane
Najnowsze
KMŚ 2025: sprawdź wyniki, terminarz i tabele grup
KMŚ 2025: sprawdź wyniki, terminarz i tabele grup
| Piłka nożna 
KMŚ 2025 – terminarz, wyniki, tabele klubowych mistrzostw świata [AKTUALIZACJA]
Euro U21 w TVP: znamy finalistów! Zobacz wyniki i plan transmisji
Euro 2025. Kiedy i gdzie mistrzostwa Europy U21? Transmisje meczów w TVP [TERMINARZ]
Euro U21 w TVP: znamy finalistów! Zobacz wyniki i plan transmisji
| Piłka nożna / Reprezentacja U21 
Sportowy wieczór (25.06.2025)
Sportowy wieczór (25.06.2025) [transmisja na żywo, online, live stream]
Sportowy wieczór (25.06.2025)
| Sportowy wieczór 
Euro U21, półfinał: Niemcy – Francja [SKRÓT]
Niemcy – Francja. Mistrzostwa Europy U21 mężczyzn – półfinał (#2)
Euro U21, półfinał: Niemcy – Francja [SKRÓT]
| Piłka nożna 
Polacy pokonali Chorwatów i wywalczyli awans do finału rozgrywek UEFA
Polacy awansowali do finału UEFA Regions Cup (fot. Getty Images)
Polacy pokonali Chorwatów i wywalczyli awans do finału rozgrywek UEFA
| Piłka nożna 
Euro U21, półfinał: Niemcy – Francja [MECZ]
Niemcy – Francja. Mistrzostwa Europy U21 mężczyzn – półfinał. Transmisja online na żywo w TVP Sport (25.06.2025)
Euro U21, półfinał: Niemcy – Francja [MECZ]
| Piłka nożna 
Bez niespodzianki! Polak nie zatrzymał Borussii Dortmund
Serhou Guirassy i Miłosz Trojak (fot. Getty Images)
Bez niespodzianki! Polak nie zatrzymał Borussii Dortmund
| Piłka nożna 
Do góry