Kibicu, jeśli planowałeś wybrać się do Kataru na piłkarskie mistrzostwa świata, to lepiej zabierz ze sobą namiot i śpiwór. Organizatorzy mundialu spodziewają się wizyty ponad miliona fanów z całego świata, ale przygotowali tylko 90 tysięcy miejsc noclegowych, a w wolnej sprzedaży całe... zero.
Od stycznia ruszy sprzedaż biletów na mecze mistrzostw świata Katar 2022. Kibice reprezentacji, które już się zakwalifkowały, powoli rozglądają się za miejscami do spania. Okazuje się jednak, że wszystkie pokoje zostały już wyprzedane.
Tak naprawdę zarezerwowali je organizatorzy mistrzostw świata po to, by gdzie spać mieli uczestnicy mundialu, działacze FIFA, przedstawiciele sponsorów i mediów.
Dziennikarze Associated Press przekopali wszelkie znane serwisy służące do rezerwacji zakwaterowania i w całym Katarze znaleźli tylko jeden nocleg dostępny na cały okres trwania mundialu (od 21 listopada do 18 grudnia).
300 tys. kibiców, 90 tys. pokoi
Okazuje się, że Najwyższy Komitet Kataru, czyli ciało odpowiedzialne za organizację mundialu, planuje uruchomić rezerwację noclegów dla kibiców, ale na dedykowanej do tego stronie internetowej i udostępni tylko 90 tysięcy pokoi – tyle, ile na mundialu w Rosji wykupili wyłącznie fani ze Stanów Zjednoczonych. Nie zanosi się zatem, że mistrzostwom w najmniejszym kraju w historii będzie towarzyszyła atmosfera kibicowskiego święta...
Poza tym, podczas MŚ 2018 można było normalnie rezerwować sobie noclegi na własną rękę, na wolnym rynku. Teraz nie jest to możliwe, bo w niewielkim Katarze, gdzie wszystkie stadiony znajdują się w promieniu 50 kilometrów od stolicy, Dauhy, po prostu brakuje bazy hotelowej.
Co więcej, nie będzie żadnego systemu sprawiedliwego podziału miejsc noclegowych pomiędzy kibiców z różnych krajów. – System rezerwacji będzie funkcjonował na zasadzie kto pierwszy, ten lepszy – zapowiada Najwyższy Komitet.
To nie koniec komplikacji. Niemożliwe będzie rezerwowanie noclegów tylko na jedną noc (minimalna długość pobytu na czas fazy grupowej to dwie noc). Nadal nie podano również cen. Katar przewiduje, że w tzw. peaku – w okolicach 27 i 28 listopada – jednocześnie 276 tysięcy posiadaczy biletów będzie potrzebowało noclegu. Cała baza hotelowa kraju to 128 tysięcy pokoi.
Associated Press na dzień dzisiejszy znalazło tylko trzy hotele, które mają jeszcze wolne apartamenty na 27 listopada. Ceny najtańszych pokoi wynoszą odpowiednio 1028, 1431 i 5275 dolarów za noc.
Zabawa dla bogatych
Organizatorzy przygotują dodatkowe 4000 miejsce na pokładach statków wycieczkowych, które na czas mundialu zacumują w porcie w Dausze. Nie udostępnią natomiast miejsc na kempingach dla tych, którzy woleliby spędzić noce w namiotach. – Polecamy to jako formę doświadczenia katarskiej gościnności, ale nie jako realną opcję noclegu na dłuższy czas – ostrzega wspomniany już Komitet.
Wygląda na to, że kibice muszą poważnie rozważyć noclegi w krajach sąsiedzkich, które niedawno przerwały bojkot Kataru, a więc w Arabii Saudyjskiej albo Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Można z nich dotrzeć samolotem do Dauhy w ciągu półtorej godziny.
Inna opcja, ale tylko dla tych najbogatszych, to latanie wyłącznie na mecze, bez spania na miejscu. To jednak opcja niezwykle niekorzystna dla środowiska. – Wiemy, że FIFA nadal opiera swoje założenia na grupie kibiców, którzy stać na wydanie fortuny, by dotrzeć na mistrzostwa świata. Ale poprzednie mundiale pokazały, że to błędne założenie. Na każdym z dotychczasowych turniejów były mecze, na których stadiony nie były wyprzedane w całości – zwraca uwagę Ronan Evain z organizacji Football Supporters Europe.
Katarczycy zwracają uwagę, że na mundialu w Moskwie czy Petersburgu nie wykupiono wszystkich noclegów zarezerwowanych przez organizatorów. Ale zapomina, że oba miasta mają znacznie większą bazę hotelową niż ich niewielki kraj.
– Nikt nie oczekuje, że Katar nagle zbuduje milion apartamentów hotelowych. Ale trzeba było znaleźć jakiś złoty środek, tymczasowe rozwiązanie, rezerwację pokoi czy kwater u lokalnych mieszkańców – tłumaczy Evain. – Na ten moment na nic takiego się nie zanosi. Jeśli FIFA nadal będzie skupiać się tylko na noclegach klasy premium i jeśli ceny lotów będą nadal tak wysokie, to po prostu wielu kibiców nie będzie mogło sobie pozwolić na podróż i pozostanie w domach – wieszczy. Niewykluczone, że skończy się na starym numerze, czyli rozdawaniu biletów na mecze wśród lokalnych mieszkańców.
Qatar is set to begin World Cup ticket sales next month but fans are in for a shock - hotels look sold out.
— Rob Harris (@RobHarris) December 29, 2021
While Qatar hopes for more than 1m WC visitors, there are only around 90,000 rooms being released for fans on a website https://t.co/5XttDXzqQ7 pic.twitter.com/ofBKgozxyw
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* (991 firm) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP (88 firm), w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.