Kiedy zaczynałem swoją przygodę z Heroesami, przez ponad dwa lata nie zarabiałem praktycznie nic. Z czasem stawałem się coraz lepszy, aż doszedłem do tego momentu – mówi Marek "Szopa666" Szczepański w rozmowie z TVPSPORT.PL. Świeżo upieczony mistrz świata Heroes of Might and Magic 3 nie spoczywa na laurach. Mistrzostwo świata wydaje się granicą? Nic bardziej mylnego!
Heroes of Might and Magic 3 to kultowa gra, która swoją premierę miała w 1999 roku. Aż trudno uwierzyć, że po 23 latach tytuł przeżywa swoją drugą młodość. Gra zyskuje na popularności. Organizowane są profesjonalne turnieje, a Polska doczekała się swojego mistrza świata. Marek "Szopa666" Szczepański opowiada o swoich początkach z Heroes 3. Analizuje przyszłość gry i zdradza czy utrzymuje się tylko z profesjonalnego grania.
Wojciech Obrembski, TVPSPORT.PL: – Jak stawiałeś pierwsze kroki w Heroes of Might and Magic 3?
Marek "Szopa666" Szczepański: – Po raz pierwszy z Heroesami miałem do czynienia w 2000 roku. Miałem wtedy 7 lat. Zaczęło się od grania z kuzynem i szybko mi się spodobało. Wtedy graliśmy naprawdę sporo. Zdarzało się nam nawet zarywać noce. Natomiast w tamtym okresie wszystkie gry szybko się nudziły. Dodatkowo wtedy nie byłem do nich przekonany. Wolałem wyjść na dwór, pobiegać, poruszać się. Dlatego po jakimś czasie zainteresowanie Heroesami minęło.
– W jaki sposób wróciłeś do tego tytułu?
– Powrót do Heroesów był przypadkowy. To był październik 2017 roku. Natrafiłem na film na YouTube zagranicznego twórcy. Patrzę – o grają sobie – całkiem inaczej niż ja to pamiętam. Zaciekawił mnie nowy system rozgrywki. Zacząłem oglądać różne poradniki i rywalizować online.
– Jak sądzisz, dlaczego gra z 1999 roku przetrwała tyle lat?
– Z pewnością dlatego, że nie jest w żaden sposób ograniczona. Każda rozgrywka jest inna. Nie ma na świecie gracza, który w stu procentach poznałby wszystkie mechanizmy tej gry. Dodatkowym aspektem jest sentyment — ludzie wracają do Heroesów po latach, bo dobrze wspominają ten tytuł. Powstanie dodatku HotA również pomogło w popularyzacji. Głownie dzięki lobby, które bezproblemowo pozwala graczom znaleźć przeciwnika.
– Grałeś też w inne części czy tylko w Heroes 3?
– Wcześniej grałem w drugą część. Później sprawdziłem również czwartą odsłonę, ale nie przypadła mi do gustu. Najlepiej odnajduję się właśnie w trzeciej edycji.
– Jaki jest Twój ulubiony szablon, a na jakim radzisz sobie najsłabiej?
– Najbardziej lubię 6lm10a. Ze względu na to, że jest bardzo rozbudowany oraz wolny na starcie. Trzeba się napracować, żeby wygrać. Natomiast szablonami, za którymi nie przepadam, są mniejsze generacje. Każda mapa, która spłyca Heroesy nie jest mi bliska.
– W Polsce słyniemy z dobrych graczy Heroes 3. "Dawidu91", "Arytmetyczny", "Venefiz", "Tyranuxus" – to gracze z najwyższej półki. Z którym rywalizowało Ci się najtrudniej?
– Czuję respekt do każdego, ale wiem, że z każdym mogę wygrać. Nie ma zawodnika, którego specjalnie bym się obawiał. Jeśli już miałbym wybrać to "Dawidu91". Kiedy jest w formie, jest niewygodnym przeciwnikiem. Po stronie rosyjskiej jest również kilku dobrych graczy, którzy zasługują na uwagę.
– Czy są jakieś dodatkowe aspekty, poza samą grą, które wpływają na Twoją formę?
– Tak. Jednym z nich jest pewność siebie. Staram się ją wykorzystywać, przez co łatwiej gra mi się przed publicznością. Ważne jest również nastawienie psychiczne, ja przed meczami lubię się wyciszyć. To pozwala mi się skupić.
– Ile w Heroesach zależy od losowości, a ile od faktycznych umiejętności gracza?
– Dużo zależy od danego szablonu. W moim przypadku wiele osób uważa, że mam po prostu szczęście.
– Czyli zwycięstwo w mistrzostwach świata i innych turniejach to zwykłe szczęście?
– Oczywiście żartuję. Losowość w Heroesach jest i często trudno z nią walczyć. Jednak uważam, że można ją zmniejszyć poprzez przygotowanie się do tych najbardziej prawdopodobnych sytuacji w rozgrywce. Natomiast nie ukrywam, że temu "szczęściu" trzeba pomagać.
– A jak wyglądają kwestie zarobkowe? Czy jesteś w stanie utrzymywać się z grania w Heroesy?
– Kiedy zaczynałem swoją przygodę z Heroesami, przez ponad dwa lata nie zarabiałem praktycznie nic. Może okazjonalnie, kiedy udawało mi się zająć wyższe miejsce w turnieju. Wtedy pracowałem, a po pracy poświęcałem wolny czas na grę. Z czasem stawałem się coraz lepszy, aż doszedłem do tego momentu. Na tę chwilę utrzymuję się głównie z transmisji na żywo. Wygrane w turniejach to raczej dodatek.
– Czy według Ciebie Heroesy mogą stać się tak popularne, jak CS:GO czy League of Legends?
– Mam taką nadzieję. Natomiast problemem Heroesów jest długość rozgrywki. Często mecze trwają po kilka godzin. To sprawia, że organizatorzy nie są w stanie przewidzieć jak długo potrwa transmisja. Esport czegoś takiego nie lubi.
Wow! Marek "Szopa666" Szczepański mistrzem świata w Heroes Of Might & Magic III! Szacuneczek ���� https://t.co/gglekUKQyE
— Michał Pol (@Polsport) January 16, 2022
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* (1004 firm) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP (88 firm), w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.