| Motorowe / Formuła 1

Formuła 1. Amerykański sen z rosyjskim koszmarem. Poznaj Haas F1 Team

Roksana Ćwik

Rosyjskie ruble z wojną na Ukrainie w tle, afera seksualna, oskarżony o plagiat inwestor bez obiecanych milionów funtów na koncie, a także niesforni kierowcy. Tak można w jednym zdaniu opisać ostatnie dzieje amerykańskiego zespołu Formuły, Haas F1 Team.

DALSZĄ CZĘŚĆ PRZECZYTASZ POD REKLAMĄ
Odważna decyzja! Rosjanin wyrzucony z zespołu Formuły 1

Czytaj też

Nikita Mazepin (L) i Mick Schumacher (P) nie będą jeździć razem w Haasie w sezonie 2022. Rosjanin opuszcza zespół (fot. Getty)

Odważna decyzja! Rosjanin wyrzucony z zespołu Formuły 1

Amerykański sen o Formule 1

Gene Haas to geniusz i amerykańska legenda wyścigów NASCAR. To także założycielnajnowszego zespołu Formuły 1 – jedynego z obecnej stawki, który rozpoczął swoją działalność w 21. wieku. Główna siedziba znajduje się w Kannapolis w Północnej Karolinie, a jej europejski odpowiednik mieści się w Bandury w Wielkiej Brytanii, gdzie Haas odkupił od nieistniejącego już zespołu Marussia F1 wszystko, co tylko można było.

Wejście do F1 przebiegło dość sprawnie. Początkowo zespół korzystał z siedziby w Stanach Zjednoczonych – żadna inna ekipa od 1974 roku nie zdecydowała się na ten krok. Kwestie logistyczne jednak przeważyły i część zasobów przeniesiono do Wielkiej Brytanii, gdzie swoje centrale ma większość zespołów Formuły 1. Haas od samego początku wzbudził poruszenie w stawce swoim unikatowym modelem działalności. Kupował od Ferrari nie tylko silniki, ale każdą dozwoloną regulaminem część, a zamiast produkować samochody we własnej fabryce, zlecał to specjalistom z włoskiej Dallary. To miała być formuła na sukces. Początek przygody z mistrzostwami faktycznie należał do udanych, ale z każdym wyścigiem i sezonem Haas staczał się na samo dno stawki. Na ratunek miał przyjść William Storey, charyzmatyczny brodacz i szef firmy produkującej napoje energetyczne Rich Energy.

Odważna decyzja! Rosjanin wyrzucony z zespołu Formuły 1

Czytaj też

Nikita Mazepin (L) i Mick Schumacher (P) nie będą jeździć razem w Haasie w sezonie 2022. Rosjanin opuszcza zespół (fot. Getty)

Odważna decyzja! Rosjanin wyrzucony z zespołu Formuły 1

William Storey z Rich Energy (fot. Roksana Ćwik)
William Storey z Rich Energy (fot. Roksana Ćwik)

Miliony funtów, których nigdy nie było

Storey wszedł do Formuły 1 z wielkim rozmachem. Jego firma została sponsorem tytularnym zespołu znanego jako Rich Energy Haas F1 Team, a prezentacja samochodu na sezon 2019 odbyła się w Royal Automobile Club w Londynie. Cel Storeya był jeden: pokonanie Red Bulla nie tylko na torze, ale także w liczbie sprzedanych puszek napojów energetycznych.

Współpraca nie układała się jednak najlepiej. Brak natychmiastowych wyników nie spotkał się ze zrozumieniem inwestora, a wręcz przeciwnie – po kilku miesiącach trwającej wciąż współpracy, zaczął ośmieszać swój zespół w mediach społecznościowych. Już w lipcu 2019 ekipa została bez sponsora tytularnego. Szef firmy odgrażał się, że sam rozwiązał kontrakt ze względu na brak wyników. Co ciekawe, zrobił to bez wiedzy zarządu Rich Energy, który próbował jeszcze ratować sytuację. Szybko okazało się jednak, że nie ma czego ratować, bo Haas nie otrzymał obiecanych milionów funtów, ponieważ sam Storey ich nie posiadał. Nie dość, że zespół stał się pośmiewiskiem całego światka Formuły 1, to jeszcze musiał obyć się bez pieniędzy.

Bolid VF-19 Haasa w barwach Rich Energy (fot. Roksana Ćwik)
Bolid VF-19 Haasa w barwach Rich Energy (fot. Roksana Ćwik)
F1: kierowcy nie pojadą już w Rosji. Kontrakt rozwiązany

Czytaj też

Nikita Mazepin, kierowca wspieranego w 2021 roku przez rosyjski kapitał zespół Haasa (fot. Getty)

F1: kierowcy nie pojadą już w Rosji. Kontrakt rozwiązany

Syn siedmiokrotnego mistrza świata i rosyjskie ruble

Po kilku sezonach, gdzie Romain Grosjean i Kevin Magnussen przyprawiali o ból głowy właściciela stajni Gene Hassa oraz szefa zespołu F1 Guenthera Steinera, rok 2021 miał być nowym otwarciem. Jedno z miejsc zajął Mick Schumachersyn legendy Formuły 1 Michaela Schumachera, a jego partnerem został Nikita Mazepin. Ojcem Rosjanina jest właściciel rosyjskiej firmy Uralkali, która została sponsorem tytularnym Haasa. Wielu od razu zaczęło przypominać, że Mazepin w przeszłości pobił innego kierowcę – Calluma Illota – oraz był zamieszany w liczne incydenty na torach całego świata.

Zanim sezon 2021 zaczął się na dobre, Rosjanin stał się antybohaterem afery seksualnej. Na jednym z umieszczonych na Instagramie filmów, Mazepin dotykał pijaną "koleżankę", której się to nie spodobało. Zespół musiał się sporo nagimnastykować, aby wyciszyć całą sprawę i jakoś przystąpić do sezonu. Sporo kontrowersji wzbudziło też malowanie bolidu, które wprost nawiązywało do flagi Rosji, której nie wolno używać w sporcie rangi mistrzostw świata od czasu skandalu dopingowego. Haas znów znalazł się na językach większości fanów.

Zarówno Rosjanin, jak i Niemiec ani razu nie punktowali w pierwszej dziesiątce. Ich ekipa jako jedyna w stawce nie zdobyła punktów w sezonie 2021, co spowodowało, że zespół nie otrzymał stosownych benefitów ze strony FOM.

F1: kierowcy nie pojadą już w Rosji. Kontrakt rozwiązany

Czytaj też

Nikita Mazepin, kierowca wspieranego w 2021 roku przez rosyjski kapitał zespół Haasa (fot. Getty)

F1: kierowcy nie pojadą już w Rosji. Kontrakt rozwiązany

Tak miał wyglądać skład Haasa na sezon 2022. Miał... a będzie inny, gdyż Uralkali i rodzina Mazepinów znika z F1 (fot. Haas F1 Team)
Tak miał wyglądać skład Haasa na sezon 2022. Miał... a będzie inny, gdyż Uralkali i rodzina Mazepinów znika z F1 (fot. Haas F1 Team)

Atak Rosji na Ukrainę i zerwany kontrakt

Początek sezonu 2022 to kalka działań z poprzedniego roku. Tym razem jednak zespół nie był w stanie wyciszyć sprawy, a konsekwencje są drastyczne – zwłaszcza dla samego Nikity Mazepina. Po tym, jak Formuła 1 zawitała do Barcelony na pierwsze przedsezonowe testy Formuły 1, Rosja zaatakowała Ukrainę, bombardując budynki mieszkalne i zabijając cywilów. Haas musiał podejmować decyzje pod wpływem presji otoczenia. Opinia publiczna domagała się natychmiastowej reakcji, a ta była niemożliwa nie tylko z powodu różnicy czasowej z Ameryką, ale również ogromnych zawiłości kontraktowych.

Musimy uzgodnić wszystkie kwestie prawne, o których nie mogę powiedzieć, a które rozwiążemy do przyszłego tygodnia – tłumaczył się mediom zgromadzonym w Barcelonie sam szef zespołu, Guenther Steiner.

Zespół jednak uległ i choć prawnicy dopiero zasiadali do pracy, pod osłoną nocy z czwartku na piątek zespół usunął dotychczasowego sponsora ze swojej nazwy i zerwał wszelkie jego naklejki z całego osprzętowania. Ostatniego dnia testów na tor wyjechał samochód pozbawiony kojarzących się z Rosją niebieskich i czerwonych elementów. Zespół wyraźnie zaznaczył swoje intencje, a o biało-czerwono-czarnym Haasie pisano tego dnia najczęściej.

Haas VF-22 pozbawiony barwy Uralkali (fot. Roksana Ćwik)
Haas VF-22 pozbawiony barwy Uralkali (fot. Roksana Ćwik)
Formuła 1: czterokrotny mistrz świata bojkotuje wyścig w Rosji

Czytaj też

Sebastian Vettel (fot. Getty Images)

Formuła 1: czterokrotny mistrz świata bojkotuje wyścig w Rosji

To nie wystarczyło. Wszyscy domagali się wyrzucenia Mazepina i Uralkali z zespołu. Tak też się stało – 5 marca Haas oficjalnie ogłosił natychmiastowe rozwiązanie umowy z kierowcą oraz rosyjskim producentem i eksporterem nawozów potasowych. Głos w sprawie zabrał również sam zainteresowany. Były kierowca Haasa przyznał w mediach społecznościowych, że jest zawiedziony całą sytuacją i tym, że były pracodawca rozwiązał z nim kontrakt pomimo tego, że był gotowy na ustępstwa – mowa tu o zastosowaniu się do wymogów FIA o całkowitej neutralności. Federacja nie poszła bowiem śladem FIFA czy MKOl i wciąż będzie pozwalać rosyjskim i białoruskim zawodnikom startować na arenie międzynarodowej, o ile nie poprą oni działań militarnych swoich państw na terenie Ukrainy.



Wobec wszystkich działań podjętych przez ekipę, zadziwiające są wręcz słowa jej właściciela. Gene Haas powiedział w niedzielę, że nie rozumie, dlaczego jego zespół był kojarzony z Rosją, skoro głównym sponsorem cały czas była jego firma Haas Automation.

Romans Mazepina z Mercedesem

Równie zaskakujące było to, że jako jeden z nielicznych w obronie Mazepina stanął… szef mistrzowskiego zespołu Mercedesa Toto Wolff. Rosjanin ma za sobą krótki epizod z ekipą niemieckiego producenta. To również zawdzięcza swojemu ojcu, który zasponsorował Nikicie kilka testów przed debiutem w F1 – wtedy jeszcze nieoficjalnie, bez naklejek Uralkali.

Mazepin zrobił wtedy naprawdę dobre wrażenie, uzyskując najlepszy czas podczas jednego z dni testowych na torze w Barcelonie. Co więcej, startujący wciąż w Formule 2 Rosjanin odstawał od fabrycznego kierowcy Valtteriego Bottasa tylko na ćwierć sekundy. To wystarczyło, aby Wolff powiedział, że Mazepin umie jeździć i zasługuje na miejsce w F1. Kto by pomyślał, że opinia jednego z najmądrzejszych ludzi w sporcie będzie sprzeczna ze wszystkimi pozostałymi...

Formuła 1: czterokrotny mistrz świata bojkotuje wyścig w Rosji

Czytaj też

Sebastian Vettel (fot. Getty Images)

Formuła 1: czterokrotny mistrz świata bojkotuje wyścig w Rosji

Nikita Mazepin testujący bolid Mercedesa (fot. Mercedes-Benz)
Nikita Mazepin testujący bolid Mercedesa (fot. Mercedes-Benz)

Do trzech razy sztuka?

Perypetie związane z Rich Energy oraz Uralkali spowodowały, że wiele osób zaczęło się poważnie zastanawiać, czy Haas stanie w końcu na nogi i znajdzie sponsora, który nie tylko pomoże finansowo, ale również przyczyni się do sukcesów, które tak bardzo są potrzebne ekipie. Pomoc może nadejść teraz z dwóch stron: rynku brazylijskiego lub włoskiego. Wszystko zależy od tego, kogo Haas wybierze na drugiego kierowcę. W grze są Pietro Fittipaldi, obecny kierowca rezerwowy i testowy zespołu, który w przeszłości już zastępował Romaina Grosjeanagdy ten uległ groźnemu wypadkowi w sezonie 2020 podczas Grand Prix Bahrajnu. Pietro byłby pierwszym Brazylijczykiem w stawce mistrzostw od 2017 roku, kiedy to Formułę 1 opuścił Felipe Massa.

Drugą opcją ma być zatrudnienie Antonio Giovinazziego, który jeszcze rok temu ścigał się dla Alfy Romeo Racing Orlen, a aktualnie jest kierowcą rezerwowym Ferrari, Haasa i Alfy Romeo. Eksperci uważają, że Włoch – który występuje w Formule E, czyli serii elektrycznych pojazdów – jest lepszą opcją, ponieważ posiada większe doświadczenie i jest bardziej wartościowym punktem odniesienia dla Schumachera, bo wiadomo, jak wypada na tle stawki F1. Jest również zakontraktowany przez Ferrari, więc zapewnienie mu miejsca w stawce może ze sobą zniżki na włoskie silniki, z których Haas korzysta od początku swojej działalności w F1.

Choć każdy członek ekipy życzyłby sobie teraz odrobiny spokoju, nie może na niego liczyć. Inauguracja sezonu zbliża się nieubłaganie, a już w czwartek rozpoczynają się ostatnie trzydniowe testy w Bahrajnie. Gene Haas mówi, że do tego czasu będą już mieli nowego kierowcę i że Fittipaldi zasiądzie za kierownicą, aby wypełnić swoją funkcję kierowcy testowego. Jakąkolwiek decyzje podejmie zespół, musi to zrobić szybko i czując na sobie wzrok całego wyścigowego światka. Ogromna presja otoczenia to ostatnie, czego potrzeba ekipie próbującej odbudować się po tym, jak sięgnęła dna.

Problemy gromadzą się jak kula śniegowa. Występ zespołu na sesjach testowych w Bahrajnie jest zagrożony ze względów logistycznych. Samolot, który miał zabrać samochody i inny potrzebny sprzęt z Londynu na tor uległ awarii na lotnisku w Stambule. Po raz kolejny masywne odległości działają na niekorzyść zespołu. Haas raczej nie wystartuje w testach w pełnym wymiarze, co na pewno nie przyczyni się do poprawienia sytuacji. Trwa wyścig z czasem. Stawka z dnia na dzień jest coraz większa: jest nią byt zespołu.

Aktualizacja z 10.03.2022: zespół na testy ostatecznie dotarł, a także zagwarantował sobie podpisanie kontraktu z byłym kierowcą. Do Haasa wraca po roku przerwy Kevin Magnussen, który tak jak Mick Schumacher, jest synem byłego kierowcy F1, Jana. Zrezygnował ze startów w WEC, gdzie miał podpisany kontrakt na starty w fabrycznej ekipie Peugeota.



F1. Sezon 2022. Sylwetki zespołów Formuły 1. Czytaj na TVPSPORT.PL:


– Scuderia Ferrari: "Czerwony, czyli szybki"
– Alfa Romeo F1 Team Orlen: zespół Roberta Kubicy
– Mercedes AMG Petronas: Lewis Hamilton i spółka
– Red Bull Racing: Max Verstappen mistrzem świata. Czy obroni tytuł z 2021 roku?
– McLaren F1 Team: legenda Formuły 1, w której... pracuje Polak
– BWT Alpine F1 Team: Fernando Alonso marzy o trzecim tytule mistrzowskim. Na marzeniach się skończy?
– Scuderia AlphaTauri: eksperci od sensacyjnych podiów oraz zwycięstw. Poznaj siostrzaną ekipę Red Bulla
– Aston Martin F1: na Sebastianie Vettelu po sukcesy
– Williams Racing: odbudowa ikony Formuły 1 trwa, poznaj były zespół Kubicy

Rok rewolucji. Kubica opowiada o zmianach w Formule 1
F1 Formuła 1 2022
Rok rewolucji. Kubica opowiada o zmianach w Formule 1

Zobacz też
Pierwsza taka sytuacja w historii! Znamy kalendarz F1
Grand Prix Hiszpanii (fot. Getty)

Pierwsza taka sytuacja w historii! Znamy kalendarz F1

| Motorowe / Formuła 1 
F1 przenosi się za ocean. Kiedy i o której GP Kanady?
F1 przenosi się za ocean. Kiedy i o której GP Kanady? (fot. Getty)

F1 przenosi się za ocean. Kiedy i o której GP Kanady?

| Motorowe / Formuła 1 
Kiedy kolejny wyścig Formuły 1? Sprawdź terminarz sezonu 2025
Terminarz wyścigów F1 na 2025 rok. Kiedy wyścigi Formuły 1? Sprawdź kalendarz

Kiedy kolejny wyścig Formuły 1? Sprawdź terminarz sezonu 2025

| Motorowe / Formuła 1 
Piastri odjechał Norrisowi. Sprawdź klasyfikację F1 po GP Hiszpanii
F1: klasyfikacja generalna Formuły 1 w sezonie 2025 [AKTUALIZACJA]

Piastri odjechał Norrisowi. Sprawdź klasyfikację F1 po GP Hiszpanii

| Motorowe / Formuła 1 
Robert Lewandowski zakończył wyścig Formuły 1!
McLareny najlepsze, a Robert Lewandowski z ważną rolą podczas wyścigu (fot. Getty Images)

Robert Lewandowski zakończył wyścig Formuły 1!

| Motorowe / Formuła 1 
Czas na GP Hiszpanii 2025. Kiedy najbliższy wyścig F1?
Czas na GP Hiszpanii 2025. Kiedy najbliższy wyścig F1? (fot. Getty)

Czas na GP Hiszpanii 2025. Kiedy najbliższy wyścig F1?

| Motorowe / Formuła 1 
Lewandowski na torze F1. Spotkanie z mistrzem świata
Robert Lewandowski i Max Verstappen (fot. Getty Images)

Lewandowski na torze F1. Spotkanie z mistrzem świata

| Motorowe / Formuła 1 
Formuła 1. Kierowca McLarena najszybszy w Monte Carlo
Lando Norris (fot. Getty Images)

Formuła 1. Kierowca McLarena najszybszy w Monte Carlo

| Motorowe / Formuła 1 
Czas na GP Monako 2025. Kiedy najbliższy wyścig F1?
GP Monako 2025 – kiedy najbliższy wyścig F1? (fot. Getty)

Czas na GP Monako 2025. Kiedy najbliższy wyścig F1?

| Motorowe / Formuła 1 
Polak na podium wyścigu w Monako!
Roman Biliński (fot. Getty Images)

Polak na podium wyścigu w Monako!

| Motorowe / Formuła 1 
Polecane
Najnowsze
Sportowy wieczór (13.06.2025)
Sportowy wieczór (13.06.2025)
| Sportowy wieczór 
Sportowy wieczór (13.06.2025) [transmisja na żywo, online, live stream]
Odrobili straty! Znamy brązowego medalistę Orlen Basket Ligi
Koszykarze Trefla Sopot (fot. PAP)
Odrobili straty! Znamy brązowego medalistę Orlen Basket Ligi
| Koszykówka / Rozgrywki ligowe 
KKB Rushh Kielce – RKB Wisłok 1995 Rzeszów. Polska Liga Boksu, 6. kolejka [ZAPIS]
KKB Rushh Kielce – RKB Wisłok 1995 Rzeszów. Polska Liga Boksu, 6. kolejka. Transmisja online na żywo w TVP Sport (13.06.2025)
KKB Rushh Kielce – RKB Wisłok 1995 Rzeszów. Polska Liga Boksu, 6. kolejka [ZAPIS]
| Boks 
Klauzula wpłacona. Barcelona idzie po nowego bramkarza!
Joan Garcia (fot. Getty Images)
Klauzula wpłacona. Barcelona idzie po nowego bramkarza!
| Piłka nożna / Hiszpania 
Stracona szansa Polaków. Odpadli z mistrzostw świata
Krzysztof Ratajski (fot. Getty Images)
Stracona szansa Polaków. Odpadli z mistrzostw świata
| Inne 
Zmarzlik liderem. Sprawdź klasyfikację GP 2025
Bartosz Zmarzlik na czele (fot. Getty)
Zmarzlik liderem. Sprawdź klasyfikację GP 2025
| Motorowe / Żużel / Grand Prix 
Terminarz GP na żużlu 2025. Kiedy zawody w Polsce?
Bartosz Zmarzlik ma na swoim koncie już pięć tytułów mistrza świata (fot. Getty)
Terminarz GP na żużlu 2025. Kiedy zawody w Polsce?
| Motorowe / Żużel / Grand Prix 
Do góry