| Motorowe / Formuła 1

Formuła 1. Bolidy "skaczące do góry jak kangury" i zawiłości nowych konstrukcji. Wywiad z Danielem Białym z f1talks.pl

Bolidy F1 na sezon 2022 mają nietypowy problem. Jazdę zakłóca kołysanie i podskakiwanie niczym kangury, zwane "porpoisinigiem" (fot. Getty)
Bolidy F1 na sezon 2022 mają nietypowy problem. Jazdę zakłóca kołysanie i podskakiwanie niczym kangury, zwane "porpoisinigiem" (fot. Getty)

Drogowców zaskakuje zima, a zespoły Formuły 1 co roku na testach przedsezonowych doznają szoku. A to ktoś skopiuje konstrukcję konkurenta lub partnera silnikowego. A to ktoś wynajdzie nowinkę, która daje lepsze czasy okrążeń. Na tydzień przed Grand Prix Bahrajnu rozmawiamy o tegorocznych bolidach z ekspertem TVP Sport, Danielem Białym z f1talks.pl. Tam pokrótce wyjaśniamy też, dlaczego niektóre samochody niemalże podskakują na prostych odcinkach podczas jazdy.

DALSZĄ CZĘŚĆ PRZECZYTASZ POD REKLAMĄ
Specjaliści od sensacyjnych wyników. Poznaj... siostrzany zespół mistrzów

Czytaj też

Bolid Yukiego Tsunody przed wyjazdem na tor. (fot. Getty)

Specjaliści od sensacyjnych wyników. Poznaj... siostrzany zespół mistrzów

Rafał Majchrzak, TVPSPORT.PL: – Która z konstrukcji wydaje Ci się najbardziej zaawansowana, która najbardziej "odjechana", a która najbardziej przekombinowana, jeśli chodzi o podejście inżynierów wszystkich dziesięciu zespołów?
Daniel Biały, f1talks: – A dlaczego nie połączyć tego wszystkiego w jedną konstrukcję? Bez wątpienia na wszystkich wymienionych polach dominuje Mercedes, który dopiero w Bahrajnie odkrył karty. Stopień upakowania jednostki napędowej oraz rozwiązania aerodynamiczne są określane mianem ekstremalnych i na granicy przepisów. Samochód jest niezwykle zaawansowany, ale pasują do niego również dwa pozostałe określenia.

Nawet Ross Brawn przyznał, że w tysiącach symulacji nie rozważali takich rozwiązań, jakie zaproponował Mercedes. Czas pokaże, czy inżynierowie nie poszli o krok za daleko. Czy znajdą okno ustawień dla tak ekstremalnej konstrukcji? Czy jednostka napędowa przy tak ciasnej zabudowanie będzie miała czym oddychać i nie skończy się przegrzewaniem i kłębami czarnego dymu? Zobaczymy.



– Które elementy nowego regulaminu sprawią zespołom najwięcej problemów, a na których skorzystają najmocniej?
– W wypowiedziach inżynierów pojawiają się dwie problematyczne kwestie. Jedną z nich jest tzw. kołysanie (ang. porpoising), które można zauważyć gołym okiem. Samochody przy większych prędkościach wpadają w oscylacje, które są szczególnie widoczne na końcówkach prostych. Nie tylko kaski kierowców podskakują rytmicznie, ale cierpią na tym również elementy zawieszenia oraz nadwozia.

Każdy, to w miarę szybko poradzi sobie z tym problemem i nie straci wydajności będzie miał na początku nowej ery ścigania przewagę nad rywalami. Dużym wyzwaniem są również nowe paliwa i to jest ta druga kwestia. Domieszka biokomponentów sprawiła, że moc jednostki napędowej znacznie spadła. W laboratoriach trwa wyścig na znalezienie nowej, optymalnej formuły. Niektóre zespoły np. Ferrari zapewniły już sobie dostawy bardzo rzadkich i drogich biokomponentów na wyłączność.

Specjaliści od sensacyjnych wyników. Poznaj... siostrzany zespół mistrzów

Czytaj też

Bolid Yukiego Tsunody przed wyjazdem na tor. (fot. Getty)

Specjaliści od sensacyjnych wyników. Poznaj... siostrzany zespół mistrzów

Pojedyncze punkty to za mało. Czy zespół Vettela wykona misję?

Czytaj też

Sebastian Vettel na przedsezonowych testach w Bahrajnie. (fot. Getty)

Pojedyncze punkty to za mało. Czy zespół Vettela wykona misję?

– Co będzie, Twoim zdaniem, nowym wynalazkiem na miarę systemu DAS (regulujące osie samochodu Mercedesa z 2020 roku), dmuchanego/podwójnego dyfuzora (wynalazki mistrzowskich Red Bulli i Brawn GP z lat 2009-2011), kanału F McLarena z 2010 roku zwiększającego prędkość na prostych?
– Na ten moment nie widać pojedynczego elementu, który wyznaczałby granicę pomiędzy dniem a nocą. Są natomiast trzy dość wyraźne filozofie budowy samochodów i na pewno będą one mniej lub bardziej skuteczne. Sposób ukształtowania sekcji bocznych zdaje się być centralny elementem każdej z tych filozofii. Największa tajemnica jest jednak ukryta tam, gdzie rzadko sięgają obiektywy aparatów – pod podłogą. Geometria kanałów, sposób poprowadzenia łopatek rozdzielających przepływ - tutaj milimetr różnicy w każdej z płaszczyzn może dać znaczną przewagę.

– Wspomniany "porpoising", czyli wierzgające i podskakujące niemalże auta, spędza z powiek sen inżynierom – wytłumaczmy, czym jest to zjawisko. Czemu przypomina to jazdę po wertepach?
– Wytłumaczenie „na chłopski rozum” zjawiska, które na przestrzeni ostatnich lat zostało przegapione przez najlepszych specjalistów na świecie nie będzie proste. W dużym skrócie w nowych zasadach docisk samochodu jest generowany poprzez przepływ powietrza kanałami pod podłogą. Wyższa prędkość, to większy przepływ, a co za tym idzie większy docisk. Siły aerodynamiczne przyciskają samochód do toru co powoduje, że podłoga zbliża się coraz bardziej do asfaltu.

Jeśli przestrzeń między asfaltem, a podłogą przekroczy pewien krytyczny punkt przepływ pod podłogą się zatrzymuje, co powoduje, że samochód traci docisk. Elementy zawieszenia, nie czując oporu, zaczynają dźwigać całą konstrukcję w górę. Przepływ w kanałach zaczyna się normować i docisk powraca. Całość procesu powtarza się, co powoduje pewien rodzaj oscylacji lub kołysania. Wizualnie samochód zaczyna podskakiwać.

Pojedyncze punkty to za mało. Czy zespół Vettela wykona misję?

Czytaj też

Sebastian Vettel na przedsezonowych testach w Bahrajnie. (fot. Getty)

Pojedyncze punkty to za mało. Czy zespół Vettela wykona misję?

Nowa era legendarnego zespołu F1. Poznaj dawną ekipę Kubicy

Czytaj też

W 2018 roku razem jeździli w jednym zespole w Formule 2. Cztery lata później Alex Albon i Nicholas Latifi zostali znów kolegami z teamu (fot. Getty)

Nowa era legendarnego zespołu F1. Poznaj dawną ekipę Kubicy

– Który zespół na zmianach technicznych zyska najwięcej i dlaczego Mercedes lub Ferrari?
– Nie oszukujmy się, na dłuższą metę zawsze zyskają z ci z większym budżetem i zapleczem technicznym. Oczywiście mamy limit wydatków, ale zespoły posiadające piony produkcji cywilnych samochodów zawsze znajdą sposoby na to, by księgowość się zgadzała. Mają również możliwość wyboru najzdolniejszych, najbardziej bystrych umysłów.

– Jest w stawce kierowca, którego zmysł techniczny cenisz najbardziej? Widzisz w nim potencjał na idealnego człowieka do pracy z inżynierami, kogoś takiego, jak Carlos Sainz z Ferrari oraz Mick Schumacher z Haasa?
– Fajnie, że wspominasz o elemencie ludzkim. Można by pomyśleć, że kierowcy są jedynie dodatkiem do tej zabawy. Warto podkreślić, że ostatecznie to oni siadają za kółkiem i swoimi "czterema literami" praktycznie szorują po asfalcie. Są tacy, którzy proszą inżynierów o wycięcie fragmentu wkładki fotela, żeby jeszcze lepiej odbierać to, co mówi do nich samochód.

Trudno powiedzieć, który jest najlepszy w te klocki, bo inżynierowie oraz szefowie zespołów często mają na ten temat skrajnie różne opinie. W poprzednim sezonie bardzo dużo ciepłych słów kierowanych było pod adresem właśnie Sainza, ostatecznie piątego kierowcę poprzedniego sezonu, tzw. "najlepszego z reszty". To właśnie zmysł techniczny oraz umiejętność rozmowy z inżynierami miał uczynić go liderem w garażu odbierając tym samym nieco splendoru "genialnemu chłopcowi", jakim miał być Charles Leclerc.

– Czy nie doceniamy też znaczenia 18-calowych opon i powrotu do czasów tzw. efektu przyziemienia*? Dlaczego w sumie tak wielką uwagę skupiły sekcje boczne samochodów, a nie wyżej niż choćby w 2008 roku zawieszone skrzydła, których kierowcy i tak w sumie nie widzą?
– Ktoś powiedział, że nie doceniamy? Efekt przyziemienia, czy nowy rozmiar opon to prawdziwa rewolucja na torze. Rzeczywiście mało na razie mówi się o oponach, ale ta dyskusja wróci, kiedy rozpocznie się rywalizacja. Dopiero w warunkach bojowych zobaczymy jak zachowują się nowe produkty firmy Pirelli.

Na pewno usłyszymy również o problemach kierowców w wolnych zakrętach, co również będzie wynikało ze zmian rozmiaru kół oraz sposobu generowania docisku. Choć może się wydawać, że mamy do czynienia z rywalizacją sprinterów to jest tak naprawdę maraton i tą nową erę ścigania będziemy odkrywali po kawałku.



* – efekt aerodynamiczny; kadłub pojazdu bądź jego części przemieszczają się w niewielkiej odległości od powierzchni ziemi

F1. Sezon 2022. Sylwetki zespołów Formuły 1. Czytaj na TVPSPORT.PL:


– Scuderia Ferrari: "Czerwony, czyli szybki"
– Alfa Romeo F1 Team Orlen: zespół Roberta Kubicy
– Mercedes AMG Petronas: Lewis Hamilton i spółka
– Red Bull Racing: Max Verstappen mistrzem świata. Czy obroni tytuł z 2021 roku?
– McLaren F1 Team: legenda Formuły 1, w której... pracuje Polak
– Haas F1 Team: pozbyli się Rosjan z zespołu, jeździ dla nich... syn wielkiego mistrza, Michaela Schumachera
– BWT Alpine F1 Team: Fernando Alonso marzy o trzecim tytule mistrzowskim. Na marzeniach się skończy?
– Scuderia AlphaTauri: eksperci od sensacyjnych podiów oraz zwycięstw. Poznaj siostrzaną ekipę Red Bulla
– Aston Martin F1: na Sebastianie Vettelu po sukcesy
– Williams Racing: odbudowa ikony Formuły 1 trwa, poznaj były zespół Kubicy

Nowa era legendarnego zespołu F1. Poznaj dawną ekipę Kubicy

Czytaj też

W 2018 roku razem jeździli w jednym zespole w Formule 2. Cztery lata później Alex Albon i Nicholas Latifi zostali znów kolegami z teamu (fot. Getty)

Nowa era legendarnego zespołu F1. Poznaj dawną ekipę Kubicy

Zobacz też
Pierwsza taka sytuacja w historii! Znamy kalendarz F1
Grand Prix Hiszpanii (fot. Getty)

Pierwsza taka sytuacja w historii! Znamy kalendarz F1

| Motorowe / Formuła 1 
F1 przenosi się za ocean. Kiedy i o której GP Kanady?
F1 przenosi się za ocean. Kiedy i o której GP Kanady? (fot. Getty)

F1 przenosi się za ocean. Kiedy i o której GP Kanady?

| Motorowe / Formuła 1 
Kiedy kolejny wyścig Formuły 1? Sprawdź terminarz sezonu 2025
Terminarz wyścigów F1 na 2025 rok. Kiedy wyścigi Formuły 1? Sprawdź kalendarz

Kiedy kolejny wyścig Formuły 1? Sprawdź terminarz sezonu 2025

| Motorowe / Formuła 1 
Piastri odjechał Norrisowi. Sprawdź klasyfikację F1 po GP Hiszpanii
F1: klasyfikacja generalna Formuły 1 w sezonie 2025 [AKTUALIZACJA]

Piastri odjechał Norrisowi. Sprawdź klasyfikację F1 po GP Hiszpanii

| Motorowe / Formuła 1 
Robert Lewandowski zakończył wyścig Formuły 1!
McLareny najlepsze, a Robert Lewandowski z ważną rolą podczas wyścigu (fot. Getty Images)

Robert Lewandowski zakończył wyścig Formuły 1!

| Motorowe / Formuła 1 
Czas na GP Hiszpanii 2025. Kiedy najbliższy wyścig F1?
Czas na GP Hiszpanii 2025. Kiedy najbliższy wyścig F1? (fot. Getty)

Czas na GP Hiszpanii 2025. Kiedy najbliższy wyścig F1?

| Motorowe / Formuła 1 
Lewandowski na torze F1. Spotkanie z mistrzem świata
Robert Lewandowski i Max Verstappen (fot. Getty Images)

Lewandowski na torze F1. Spotkanie z mistrzem świata

| Motorowe / Formuła 1 
Formuła 1. Kierowca McLarena najszybszy w Monte Carlo
Lando Norris (fot. Getty Images)

Formuła 1. Kierowca McLarena najszybszy w Monte Carlo

| Motorowe / Formuła 1 
Czas na GP Monako 2025. Kiedy najbliższy wyścig F1?
GP Monako 2025 – kiedy najbliższy wyścig F1? (fot. Getty)

Czas na GP Monako 2025. Kiedy najbliższy wyścig F1?

| Motorowe / Formuła 1 
Polak na podium wyścigu w Monako!
Roman Biliński (fot. Getty Images)

Polak na podium wyścigu w Monako!

| Motorowe / Formuła 1 
Polecane
Najnowsze
Sportowy wieczór (13.06.2025)
Sportowy wieczór (13.06.2025)
| Sportowy wieczór 
Sportowy wieczór (13.06.2025) [transmisja na żywo, online, live stream]
Odrobili straty! Znamy brązowego medalistę Orlen Basket Ligi
Koszykarze Trefla Sopot (fot. PAP)
Odrobili straty! Znamy brązowego medalistę Orlen Basket Ligi
| Koszykówka / Rozgrywki ligowe 
KKB Rushh Kielce – RKB Wisłok 1995 Rzeszów. Polska Liga Boksu, 6. kolejka [ZAPIS]
KKB Rushh Kielce – RKB Wisłok 1995 Rzeszów. Polska Liga Boksu, 6. kolejka. Transmisja online na żywo w TVP Sport (13.06.2025)
KKB Rushh Kielce – RKB Wisłok 1995 Rzeszów. Polska Liga Boksu, 6. kolejka [ZAPIS]
| Boks 
Klauzula wpłacona. Barcelona idzie po nowego bramkarza!
Joan Garcia (fot. Getty Images)
Klauzula wpłacona. Barcelona idzie po nowego bramkarza!
| Piłka nożna / Hiszpania 
Stracona szansa Polaków. Odpadli z mistrzostw świata
Krzysztof Ratajski (fot. Getty Images)
Stracona szansa Polaków. Odpadli z mistrzostw świata
| Inne 
Zmarzlik liderem. Sprawdź klasyfikację GP 2025
Bartosz Zmarzlik na czele (fot. Getty)
Zmarzlik liderem. Sprawdź klasyfikację GP 2025
| Motorowe / Żużel / Grand Prix 
Terminarz GP na żużlu 2025. Kiedy zawody w Polsce?
Bartosz Zmarzlik ma na swoim koncie już pięć tytułów mistrza świata (fot. Getty)
Terminarz GP na żużlu 2025. Kiedy zawody w Polsce?
| Motorowe / Żużel / Grand Prix 
Do góry