Drogowców zaskakuje zima, a zespoły Formuły 1 co roku na testach przedsezonowych doznają szoku. A to ktoś skopiuje konstrukcję konkurenta lub partnera silnikowego. A to ktoś wynajdzie nowinkę, która daje lepsze czasy okrążeń. Na tydzień przed Grand Prix Bahrajnu rozmawiamy o tegorocznych bolidach z ekspertem TVP Sport, Danielem Białym z f1talks.pl. Tam pokrótce wyjaśniamy też, dlaczego niektóre samochody niemalże podskakują na prostych odcinkach podczas jazdy.
Rafał Majchrzak, TVPSPORT.PL: – Która z konstrukcji wydaje Ci się najbardziej zaawansowana, która najbardziej "odjechana", a która najbardziej przekombinowana, jeśli chodzi o podejście inżynierów wszystkich dziesięciu zespołów?
Daniel Biały, f1talks: – A dlaczego nie połączyć tego wszystkiego w jedną konstrukcję? Bez wątpienia na wszystkich wymienionych polach dominuje Mercedes, który dopiero w Bahrajnie odkrył karty. Stopień upakowania jednostki napędowej oraz rozwiązania aerodynamiczne są określane mianem ekstremalnych i na granicy przepisów. Samochód jest niezwykle zaawansowany, ale pasują do niego również dwa pozostałe określenia.
Nawet Ross Brawn przyznał, że w tysiącach symulacji nie rozważali takich rozwiązań, jakie zaproponował Mercedes. Czas pokaże, czy inżynierowie nie poszli o krok za daleko. Czy znajdą okno ustawień dla tak ekstremalnej konstrukcji? Czy jednostka napędowa przy tak ciasnej zabudowanie będzie miała czym oddychać i nie skończy się przegrzewaniem i kłębami czarnego dymu? Zobaczymy.
Spot the difference. �� pic.twitter.com/XUP2ONkSad
— Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team (@MercedesAMGF1) March 10, 2022
– Co będzie, Twoim zdaniem, nowym wynalazkiem na miarę systemu DAS (regulujące osie samochodu Mercedesa z 2020 roku), dmuchanego/podwójnego dyfuzora (wynalazki mistrzowskich Red Bulli i Brawn GP z lat 2009-2011), kanału F McLarena z 2010 roku zwiększającego prędkość na prostych?
– Na ten moment nie widać pojedynczego elementu, który wyznaczałby granicę pomiędzy dniem a nocą. Są natomiast trzy dość wyraźne filozofie budowy samochodów i na pewno będą one mniej lub bardziej skuteczne. Sposób ukształtowania sekcji bocznych zdaje się być centralny elementem każdej z tych filozofii. Największa tajemnica jest jednak ukryta tam, gdzie rzadko sięgają obiektywy aparatów – pod podłogą. Geometria kanałów, sposób poprowadzenia łopatek rozdzielających przepływ - tutaj milimetr różnicy w każdej z płaszczyzn może dać znaczną przewagę.
– Wspomniany "porpoising", czyli wierzgające i podskakujące niemalże auta, spędza z powiek sen inżynierom – wytłumaczmy, czym jest to zjawisko. Czemu przypomina to jazdę po wertepach?
– Wytłumaczenie „na chłopski rozum” zjawiska, które na przestrzeni ostatnich lat zostało przegapione przez najlepszych specjalistów na świecie nie będzie proste. W dużym skrócie w nowych zasadach docisk samochodu jest generowany poprzez przepływ powietrza kanałami pod podłogą. Wyższa prędkość, to większy przepływ, a co za tym idzie większy docisk. Siły aerodynamiczne przyciskają samochód do toru co powoduje, że podłoga zbliża się coraz bardziej do asfaltu.
Jeśli przestrzeń między asfaltem, a podłogą przekroczy pewien krytyczny punkt przepływ pod podłogą się zatrzymuje, co powoduje, że samochód traci docisk. Elementy zawieszenia, nie czując oporu, zaczynają dźwigać całą konstrukcję w górę. Przepływ w kanałach zaczyna się normować i docisk powraca. Całość procesu powtarza się, co powoduje pewien rodzaj oscylacji lub kołysania. Wizualnie samochód zaczyna podskakiwać.
Pictured: the new cars “porpoising” #F1 #F1Testing https://t.co/7ij3AEwCHX pic.twitter.com/Pqb8n17lLl
— F1 Portrayed By Top Gear (@TopGearFormula1) February 24, 2022
– Który zespół na zmianach technicznych zyska najwięcej i dlaczego Mercedes lub Ferrari?
– Nie oszukujmy się, na dłuższą metę zawsze zyskają z ci z większym budżetem i zapleczem technicznym. Oczywiście mamy limit wydatków, ale zespoły posiadające piony produkcji cywilnych samochodów zawsze znajdą sposoby na to, by księgowość się zgadzała. Mają również możliwość wyboru najzdolniejszych, najbardziej bystrych umysłów.
– Jest w stawce kierowca, którego zmysł techniczny cenisz najbardziej? Widzisz w nim potencjał na idealnego człowieka do pracy z inżynierami, kogoś takiego, jak Carlos Sainz z Ferrari oraz Mick Schumacher z Haasa?
– Fajnie, że wspominasz o elemencie ludzkim. Można by pomyśleć, że kierowcy są jedynie dodatkiem do tej zabawy. Warto podkreślić, że ostatecznie to oni siadają za kółkiem i swoimi "czterema literami" praktycznie szorują po asfalcie. Są tacy, którzy proszą inżynierów o wycięcie fragmentu wkładki fotela, żeby jeszcze lepiej odbierać to, co mówi do nich samochód.
Trudno powiedzieć, który jest najlepszy w te klocki, bo inżynierowie oraz szefowie zespołów często mają na ten temat skrajnie różne opinie. W poprzednim sezonie bardzo dużo ciepłych słów kierowanych było pod adresem właśnie Sainza, ostatecznie piątego kierowcę poprzedniego sezonu, tzw. "najlepszego z reszty". To właśnie zmysł techniczny oraz umiejętność rozmowy z inżynierami miał uczynić go liderem w garażu odbierając tym samym nieco splendoru "genialnemu chłopcowi", jakim miał być Charles Leclerc.
– Czy nie doceniamy też znaczenia 18-calowych opon i powrotu do czasów tzw. efektu przyziemienia*? Dlaczego w sumie tak wielką uwagę skupiły sekcje boczne samochodów, a nie wyżej niż choćby w 2008 roku zawieszone skrzydła, których kierowcy i tak w sumie nie widzą?
– Ktoś powiedział, że nie doceniamy? Efekt przyziemienia, czy nowy rozmiar opon to prawdziwa rewolucja na torze. Rzeczywiście mało na razie mówi się o oponach, ale ta dyskusja wróci, kiedy rozpocznie się rywalizacja. Dopiero w warunkach bojowych zobaczymy jak zachowują się nowe produkty firmy Pirelli.
Na pewno usłyszymy również o problemach kierowców w wolnych zakrętach, co również będzie wynikało ze zmian rozmiaru kół oraz sposobu generowania docisku. Choć może się wydawać, że mamy do czynienia z rywalizacją sprinterów to jest tak naprawdę maraton i tą nową erę ścigania będziemy odkrywali po kawałku.
Testing, testing. Tyre check one-two!
— Pirelli Motorsport (@pirellisport) February 26, 2022
����
The final day of the first test is in the books! Who left @Circuitcat_eng looking quick? Tell us below ����#F1 #Fit4F1 #Formula1 #F1Testing #Turning18 #Pirelli #Pirelli150 @danielricciardo @F1 pic.twitter.com/yd5Jm6Tsqb
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* (1009 firm) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP (88 firm), w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.