Nie ma drugiej dyscypliny sportu tak silnie opierającej się na technologii jak sporty motorowe. Firmy technologiczne nie ograniczają się wyłącznie do wsparcia w kwestii dziedzin mogących poprawić osiągi aut, ale również działają w sferze finansowej. Czasami ta gra jest bardziej ryzykowna niż najbardziej niebezpieczny wyścig.
ANALITYCZNIE
Podczas oczekiwania na prezentację nowego bolidu Red Bulla szczególne zainteresowanie wzbudził nowy kontrakt sponsorski zespołu. Firma informatyczna Oracle utrzymywała kontakty ze stajnią od roku i zdecydowała się na wyjątkowe pogłębienie współpracy, zostając nowym sponsorem tytularnym Red Bulla. Według pogłosek ma to być jeden z najbardziej lukratywnych kontraktów nie tylko w historii Formuły 1, ale całego światowego sportu. Umowa ma przynosić Red Bullowi 100 milionów dolarów rocznie przez następne pięć lat.
To nie koniec benefitów. W dalszym ciągu intensywnie wykorzystywane będą rozwiązania chmurowe, wykorzystujące sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe do wspierania strategów wyścigowych oraz kierowców. Szefostwo zespołu podkreśla rolę analizy danych, która okazała się decydująca w zdobyciu tytułu przez Maxa Verstappena. Widzowie również stykają się z podobnymi analizami podczas wyścigów. Oczywiście otrzymują oni znacznie mniej informacji niż zespoły, a dostarczane one są przez Amazon Web Services. Owszem, zdarza się, że spotykają się one z uśmiechem pod nosem, jak osławiona już grafika procentowego zużycia opon, która często nie ma przełożenia na rzeczywisty stan ogumienia, ale inne analizy przedstawione w przystępny sposób są w stanie przybliżyć kibicom sytuację na torze.
REALNE ROZTERKI W SFERZE WIRTUALNEJ
Część zespołów korzysta ze sprzętu treningowego dostarczanego przez Technogym. Produkty tez znane są ze świata piłki nożnej, tenisa oraz golfa, dodatkowo można je spotkać na igrzyskach olimpijskich od 2000 roku. Ćwiczenia na nich są stałą częścią treningu kierowców, szczególnie w kwestii mięśni karku, do czego powstała specjalnie zaprojektowana maszyna. Takową posiada również Ferrari. W kwestiach analitycznych włoska stajnia korzysta ze wcześniej wymienionego Amazon Web Services. Wśród głównych sponsorów zespołu mamy również Snapdragon, czyli procesory do urządzeń mobilnych wytwarzane przez firmę Qualcomm.
To jest screen z serialu Netflixa o F1. Tak mogło wyglądać malowanie Haasa w 2021 roku, gdyby ich głównym sponsorem była firma 1&1 związana z Mickiem Schumacherem. Później dogadali się z Uralkali - stąd obecne malowanie. 1&1 ich sponsorem został, ale nie tytularnym. #F1PL pic.twitter.com/XE8kd5v2xj
— Karol z CyrkF1 (@Karol296) February 24, 2022
KRYPTOŚCIGANIE
Podobnie jak w innych dziedzinach życia, w ostatnich miesiącach coraz śmielsze inwestycje w Formule 1 są udziałem firm powiązanych z rynkiem kryptowalut. Takowe kontrakty podpisało aż osiem zespołów. Prym tutaj również wiedzie Red Bull. Wartość trzyletniej umowy z singapurską giełdą Bybit to 150 milionów dolarów. Strumień gotówki ma być stabilny, w przeciwieństwie do operacji finansowych i kursu kryptowalut na giełdzie.
A comparison between the Red Bull liveries unveiled - launch and Bybit announcement.
— Decalspotters (@decalspotters) February 16, 2022
Bybit logos takeover the sides of the cockpit, front and rear wings. Sponsor stack on the nose has been slightly altered to include Cash App, which is also around the cockpit. #F1 #RedBull pic.twitter.com/q9rmF9wUbM
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* (1009 firm) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP (88 firm), w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.