{{title}}
{{#author}} {{author.name}} / {{/author}} {{#image}}{{{lead}}}
{{#text_paragraph_standard}} {{#link}}Czytaj też:
{{link.title}}
{{{text}}}
{{#citation}}{{{citation.text}}}
{{#point_of_origin}} Źródło: {{point_of_origin}}
{{/point_of_origin}}
Czytaj więcej
Przejdź do pełnej wersji artykułu

Robert Kubica (fot. Getty Images)
W World Endurance Championship (serii zainaugurowanej w 2012 roku) startują razem tradycyjnie cztery klasy zespołów. Są to wyścigowe prototypy: Hypercar (wspólna klasa dla aut LMH, LMDh, a wcześniej także starych LMP1) oraz LMP2 (w tej oglądać będziemy Prema Orlen Team oraz Inter Europol Competiton).
Występują tutaj też auta z serii grand tourerów: GTE Pro oraz GTE Am. Razem tworzą klasyfikację generalną, a także posiadają osobne klasyfikacje w klasach. Na koniec koronowani są zarówno zwycięzcy całych wyścigów (mamy w kalendarzu sześć rund), jak i po trzy najlepsze załogi z LMP2, GTE Pro oraz GTE Am.
Robert Kubica startował już tutaj w sezonie 2021 w barwach duńskiej ekipy LMP2 High Class Racing podczas dwóch rund w Bahrajnie, które kończyły sezon. To było przygotowanie do startów w 2022 roku, kiedy to Kubica zalicza sportowy awans z European Le Mans Series (którą rok temu wygrał w barwach Orlen Team WRT z Deletrazem oraz Yifeiem Ye).
Kubica dołącza do kolejnej uznanej marki w wyścigach samochodowych. Jednak tak jak WRT miało na koncie sukcesy w wyścigach GT, tak Prema to "przybudówka" Ferrari w seriach juniorskich single-seaterów (w Formule 2, Formule 3 oraz Formule 4). Jest tam dominatorem, natomiast podobnie jak Belgowie, to doświadczenie w wygrywaniu przeniesione ma zostać na wyścigi endurance.
Premie pomaga właściciel, czyli Iron Lynx, znający właśnie z poziomu wyścigów GT serie Le Mans, czy to światowe, czy to europejskie. Kubica oraz Deletraz po roku współpracy świetnie się rozumieją, a dołącza do nich Colombo, który z Polakiem ma też wspólny język (krakowianin płynnie porozumiewa się po włosku, a Prema to włoski zespół). Walka o mistrzostwo świata nie będzie łatwa, ale ta ekipa zdecydowanie może walczyć o tytuł z United Autosports, WRT i Jotą. Prolog dał nadzieję: pierwszego dnia Kubica uzyskał najlepszy czas dnia.
Poradzili sobie świetnie w pierwszym roku zmagań w mistrzostwach świata w wyścigach długodystansowych w klasie LMP2 (zajęli piąte miejsce). Wzmocnili ekipę byłym kierowcą Formuły 1, Estebanem Gutierrezem. W 24-godzinnym wyścigu w Le Mans wystawią dwa samochody (oprócz auta nr 34 jeżdżącego w WEC, dołączy do nich załoga nr 43 z ELMS: Pietro Fittipaldi, Fabio Scherer i David Heinemeier Hansson). Jeden z kierowców nawet wzmocni wyjątkowo załogę z WEC. Po tym, jak Alex Brundle uzyskał pozytywny wynik testu na obecność koronawirusa, to Scherer przyleci do Stanów.
W związku z dołączeniem Premy, drugiej załogi WRT, przynajmniej siedem załóg może być teoretycznie lepszych od "Wyścigowych Piekarzy". Chodzi oczywiście o zasoby finansowe, których zespół Kuby Śmiechowskiego niestety nie posiada na aż tak olbrzymim poziomie. Mimo zapewnień Brundle'a, że widzi w tej ekipie duży potencjał (bo takowy oczywiście istnieje), wciąż bardziej podziw budzi, jak przy mniejszych możliwościach Polacy są w stanie stworzyć aż tak dobry zespół.
Rywali będzie teraz więcej, jeśli chodzi o "dwuzałogowców". Jota stawała jako Jackie Chan DC Racing na podium 24 Hours of Le Mans w 2017 roku. United Autosports wzmacniane jest pieniędzmi McLarena, legendy Formuły 1. WRT to zespół o powiązaniach z Audi, które swego czasu dominowało w klasie LMP1 i wygrywało kilkukrotnie rywalizację w Le Mans. Stąd też powtórzenie piątego miejsca będzie należało do sportowych cudów.
1000 Miles of Sebring to wyścig w ramach mistrzostw świata sportscarów, który odbywa się na torze Sebring International Raceway, na terenie byłej bazy lotniczej Hendricks Army Airfield z czasów II wojny światowej. Podobnie jak znany Kubicy tor w Daytona Beach (arena wyścigu Daytona 500 w NASCAR i 24 at Daytona w serii IMSA), jest on zlokalizowany na Florydzie.
Runda, podczas której kierowcy pokonują 1000 mil (ok. 267-268 okrążeń w trakcie ośmiu godzin), została częścią kalendarza FIA WEC w roku 2019. Triumfowali wówczas zawodnicy Toyoty: Sebastien Buemi, Fernando Alonso oraz Kazuki Nakajima.
Robert Kubica zaczyna sezon. Plan godzinowy 1000 Miles at Sebring
1. wolny trening: 16 marca, 16:05 czasu polskiego
2. wolny trening: 16 marca, 21:35 czasu polskiego
3. wolny trening: 17 marca, 17:05 czasu polskiego
kwalifikacje (1. część): 17/18 marca, 00:00 czasu polskiego
kwalifikacje (2. część): 17/18 marca, 00:20 czasu polskiego
wyścig: 18 marca, 17:00 czasu polskiego (potrwa ok. 8 godzin)
Kalendarz WEC. Sezon 2022
18 marca 2022: 1000 Miles of Sebring (Stany Zjednoczone)
7 maja 2022: 6 Hours of Spa-Francorchamps (Belgia)
11-12 czerwca 2022: 24 Hours of Le Mans (Francja)
10 lipca 2022: 6 Hours of Monza (Włochy)
11 września 2022: 6 Hours of Fuji (Japonia)
12 listopada 2022: 8 Hours of Bahrain (Bahrajn)
WEC. Robert Kubica i Inter Europol Competition zaczynają sezon MŚ. Czym jest wyścig 1000 Miles of Sebring? [TERMINARZ]
Rafał Majchrzak /
Nadszedł długo wyczekiwany moment, w którym Robert Kubica zacznie pierwszy pełny sezon w FIA World Endurance Championship. Polak wraz z Louisem Deletrazem i Lorenzo Colombo pojedzie na amerykańskim torze Sebring. Oprócz niego, będziemy oczywiście śledzić zmagania polskiej ekipy Inter Europol Competition w składzie Jakub Śmiechowski, Alex Brundle i Esteban Gutierrez.
Robert Kubica zawodnikiem Prema ORLEN Team. Co czeka go w sezonie 2022?
WEC. World Endurance Championship. Co należy wiedzieć o serii mistrzostw świata?
W World Endurance Championship (serii zainaugurowanej w 2012 roku) startują razem tradycyjnie cztery klasy zespołów. Są to wyścigowe prototypy: Hypercar (wspólna klasa dla aut LMH, LMDh, a wcześniej także starych LMP1) oraz LMP2 (w tej oglądać będziemy Prema Orlen Team oraz Inter Europol Competiton).
Występują tutaj też auta z serii grand tourerów: GTE Pro oraz GTE Am. Razem tworzą klasyfikację generalną, a także posiadają osobne klasyfikacje w klasach. Na koniec koronowani są zarówno zwycięzcy całych wyścigów (mamy w kalendarzu sześć rund), jak i po trzy najlepsze załogi z LMP2, GTE Pro oraz GTE Am.
Robert Kubica startował już tutaj w sezonie 2021 w barwach duńskiej ekipy LMP2 High Class Racing podczas dwóch rund w Bahrajnie, które kończyły sezon. To było przygotowanie do startów w 2022 roku, kiedy to Kubica zalicza sportowy awans z European Le Mans Series (którą rok temu wygrał w barwach Orlen Team WRT z Deletrazem oraz Yifeiem Ye).
Prema Orlen Team. Co należy wiedzieć o zespole Roberta Kubicy?
Kubica dołącza do kolejnej uznanej marki w wyścigach samochodowych. Jednak tak jak WRT miało na koncie sukcesy w wyścigach GT, tak Prema to "przybudówka" Ferrari w seriach juniorskich single-seaterów (w Formule 2, Formule 3 oraz Formule 4). Jest tam dominatorem, natomiast podobnie jak Belgowie, to doświadczenie w wygrywaniu przeniesione ma zostać na wyścigi endurance.
Premie pomaga właściciel, czyli Iron Lynx, znający właśnie z poziomu wyścigów GT serie Le Mans, czy to światowe, czy to europejskie. Kubica oraz Deletraz po roku współpracy świetnie się rozumieją, a dołącza do nich Colombo, który z Polakiem ma też wspólny język (krakowianin płynnie porozumiewa się po włosku, a Prema to włoski zespół). Walka o mistrzostwo świata nie będzie łatwa, ale ta ekipa zdecydowanie może walczyć o tytuł z United Autosports, WRT i Jotą. Prolog dał nadzieję: pierwszego dnia Kubica uzyskał najlepszy czas dnia.
Polski zespół wystartuje w FIA WEC. Inter Europol Competition pojedzie drugi pełny sezon w MŚ
Poradzili sobie świetnie w pierwszym roku zmagań w mistrzostwach świata w wyścigach długodystansowych w klasie LMP2 (zajęli piąte miejsce). Wzmocnili ekipę byłym kierowcą Formuły 1, Estebanem Gutierrezem. W 24-godzinnym wyścigu w Le Mans wystawią dwa samochody (oprócz auta nr 34 jeżdżącego w WEC, dołączy do nich załoga nr 43 z ELMS: Pietro Fittipaldi, Fabio Scherer i David Heinemeier Hansson). Jeden z kierowców nawet wzmocni wyjątkowo załogę z WEC. Po tym, jak Alex Brundle uzyskał pozytywny wynik testu na obecność koronawirusa, to Scherer przyleci do Stanów.
W związku z dołączeniem Premy, drugiej załogi WRT, przynajmniej siedem załóg może być teoretycznie lepszych od "Wyścigowych Piekarzy". Chodzi oczywiście o zasoby finansowe, których zespół Kuby Śmiechowskiego niestety nie posiada na aż tak olbrzymim poziomie. Mimo zapewnień Brundle'a, że widzi w tej ekipie duży potencjał (bo takowy oczywiście istnieje), wciąż bardziej podziw budzi, jak przy mniejszych możliwościach Polacy są w stanie stworzyć aż tak dobry zespół.
Rywali będzie teraz więcej, jeśli chodzi o "dwuzałogowców". Jota stawała jako Jackie Chan DC Racing na podium 24 Hours of Le Mans w 2017 roku. United Autosports wzmacniane jest pieniędzmi McLarena, legendy Formuły 1. WRT to zespół o powiązaniach z Audi, które swego czasu dominowało w klasie LMP1 i wygrywało kilkukrotnie rywalizację w Le Mans. Stąd też powtórzenie piątego miejsca będzie należało do sportowych cudów.
1000 Miles of Sebring. Co to za wyścig?
1000 Miles of Sebring to wyścig w ramach mistrzostw świata sportscarów, który odbywa się na torze Sebring International Raceway, na terenie byłej bazy lotniczej Hendricks Army Airfield z czasów II wojny światowej. Podobnie jak znany Kubicy tor w Daytona Beach (arena wyścigu Daytona 500 w NASCAR i 24 at Daytona w serii IMSA), jest on zlokalizowany na Florydzie.
Runda, podczas której kierowcy pokonują 1000 mil (ok. 267-268 okrążeń w trakcie ośmiu godzin), została częścią kalendarza FIA WEC w roku 2019. Triumfowali wówczas zawodnicy Toyoty: Sebastien Buemi, Fernando Alonso oraz Kazuki Nakajima.
Robert Kubica zaczyna sezon. Plan godzinowy 1000 Miles at Sebring
1. wolny trening: 16 marca, 16:05 czasu polskiego
2. wolny trening: 16 marca, 21:35 czasu polskiego
3. wolny trening: 17 marca, 17:05 czasu polskiego
kwalifikacje (1. część): 17/18 marca, 00:00 czasu polskiego
kwalifikacje (2. część): 17/18 marca, 00:20 czasu polskiego
wyścig: 18 marca, 17:00 czasu polskiego (potrwa ok. 8 godzin)
Kalendarz WEC. Sezon 2022
18 marca 2022: 1000 Miles of Sebring (Stany Zjednoczone)
7 maja 2022: 6 Hours of Spa-Francorchamps (Belgia)
11-12 czerwca 2022: 24 Hours of Le Mans (Francja)
10 lipca 2022: 6 Hours of Monza (Włochy)
11 września 2022: 6 Hours of Fuji (Japonia)
12 listopada 2022: 8 Hours of Bahrain (Bahrajn)
Źródło: TVPSPORT.PL