Aż dwóch polskich kierowców rajdowych zobaczymy w sezonie 2022 w cyklu mistrzostw świata. W klasie WRC-2, której mistrzem w 2013 roku został Robert Kubica, pojawią się Kajetan Kajetanowicz oraz Mikołaj "Miko" Marczyk. Pierwszy z nich to wicemistrz WRC-3 z poprzedniego sezonu. Drugi to mistrz Polski oraz drugi wicemistrz Europy ERC ze zmagań w roku 2021.
Polak był blisko tytułu mistrza. "Zabrakło trzech sekund" [wywiad]
Kajetan Kajetanowicz wicemistrzem świata WRC-3 w sezonie 2021. Pojedzie w WRC-2 w 2022 roku
Ubiegły sezon był najlepszym w karierze Kajetanowicza. Na siedem startów sześciokrotnie stawał na podium, zajmując drugie miejsca w Estonii, Hiszpanii i trzecie w Rajdzie Monza. Wygrywał w Chorwacji, Portugalii i w Grecji. Po drugim miejscu w klasyfikacji generalnej w sezonie 2019 (kategoria WRC-2, przegrana różnicą trzech punktów) i trzecim w 2020 roku (kategoria WRC-3, po zwycięstwie w Rajdzie Turcji znalazł się w czołowej dziesiątce plebiscytu na sportowca roku w Polsce), tworzący duet z Maciejem Szczepaniakiem w LOTOS Rally Team sięgnął po kolejne podium.
Kajetanowicz i Szczepaniak rozpoczną rywalizację w tym sezonie od trzeciej rundy mistrzostw świata, którą będzie Rajd Chorwacji (21–24 kwietnia). Aby odpowiednio przygotować się do rywalizacji w rajdzie, w którym przed rokiem triumfowali, Polacy wezmą udział w Quatro River Rally Karlovac. Będzie to pierwsza runda rajdowych mistrzostw Chorwacji, która zostanie rozegrana już w najbliższy weekend (26-27 marca).
– Rajdy to sport, któremu towarzyszą emocje nieporównywalne z żadną inną dyscypliną, a ja kocham się ścigać, będąc blisko limitu. Przede mną prawdopodobnie najtrudniejszy sezon w karierze, lecz walka z fabrycznymi kierowcami zawsze była moim marzeniem – powiedział trzykrotny rajdowy mistrz Europy.
Mikołaj "Miko" Marczyk w mistrzostwach świata. Wystartuje w WRC-2 w 2022 roku
Oprócz znacznie starszego Kajetanowicza, w WRC pojawi się też Marczyk. Łodzianin z sukcesami startował już w Polsce oraz w Europie. Decyzję o startach ogłosił kilka dni temu. Pojedzie on wraz z Szymonem Gospodarczykiem, pilotem, z którym odnosił sukcesy m. in. rok temu.
"To dla mnie i całego naszego zespołu wielka chwila. W pierwszym sezonie wystartujemy w 6 rajdach WRC2: w Chorwacji, Portugalii, we Włoszech, w Estonii, Finlandii i Hiszpanii" – napisał.
O Kajetanowiczu wspierany przez PKN Orlen kierowca wyraża się z szacunkiem. Zaznaczył go m.in. w rozmowie ze Sławomirem Kwiatkowskim w TVP Sport. – Kajetan jest po prostu wielkim mistrzem. Z Szymonem trzymamy kciuki za Kajetana i Maćka, żeby utrzymali się na szczycie, bo chcemy w równej walce zmierzyć się z nimi w przyszłości – przyznał młody kierowca rajdowy.
W tym roku najważniejszą zmianą będzie połączenie WRC-2 z WRC-3, tworząc jedną wspólną kategorię dla aut Rally2. W tej sytuacji kierowcy ekip prywatnych, którzy jeździli w WRC-3, teraz będą się musieli zmierzyć z zawodnikami z teamów fabrycznych. Wystartują zawodnicy z doświadczeniem w najwyższej klasie, tacy jak Andreas Mikkelsen, Hayden Paddon, Mads Oestberg czy Teemu Suninen. Rozegranych zostanie łącznie 13 rund, a w WRC-2 do końcowej klasyfikacji punktowej pod uwagę branych będzie sześć najlepszych z siedmiu pierwszych startów.
W mistrzostwach świata "królewskiej klasy" dotychczas za nami dwie rundy: rajdy Monte Carlo i Szwecji. Liderem jest Fin Kalle Rovanpera (Toyota Yaris Rally1), który ma 46 punktów, przed Belgiem Thierrym Neuville'em (Hyundai I20 Rally1, 32 punkty). Trzeci jest dziewięciokrotny mistrz świata Francuz Sebastien Loeb (Ford Puma Rally1, 27 punktów). Rovanpera wygrał w Szwecji, zaś Loeb triumfował w styczniu w Monte Carlo.