Nigdy wcześniej polscy kibice nie mieli tylu powodów, by oglądać tegoroczny wyścig 24 godziny Le Mans. Podobnie jak rok temu, wśród 180 kierowców na starcie znajdzie się dwóch Polaków. Po raz pierwszy ujrzymy dwa samochody z biało-czerwoną flagą. Oba w klasie LMP2.
Najbardziej obszerna pod względem startujących pojazdów klasa tegorocznego wyścigu 24h Le Mans będzie się składać z 27 aut kategorii LMP2 (Le Mans Prototype 2). Czym jednak one są?
Historia prototypów Le Mans zaczęła się od upadku cyklu World Sportscar Championship (WSC), w którego kalendarzu znajdował się słynny 24-godzinny wyścig. Był to początek końca cieszących się ogromną popularnością w latach 80. prototypów Grupy C, których wysokie koszty w końcu zniechęciły producentów.
Organizatorzy 24h Le Mans – Automobile Club de l'Ouest (ACO) – znaleźli się w trudnym położeniu i musieli ratować swój wyścig przed podzieleniem losu wcześniej wspomnianych mistrzostw świata. W 1994 po raz pierwszy od wielu lat dopuścili do startu samochody GT zbudowane w oparciu o modele drogowe, konstruując jednocześnie regulamin własnej kategorii prototypów – Le Mans Prototype.
Tak zainaugurowane zostały dwie klasy – LMP1 dla konstrukcji z wyspecjalizowanymi silnikami wyścigowymi oraz LMP2 dla lekkich maszyn z mniejszymi silnikami zbudowanymi na seryjnych blokach. Już cztery lata później LMP2 zniknęło, ustępując miejsca nowej kategorii LMGTP (Le Mans Grand Touring Prototype), lecz ta również nie przetrwała próby czasu.
W 2000 roku ACO powróciło do dwóch klas prototypów Le Mans, które miały rywalizować ze sobą o zwycięstwo w klasyfikacji generalnej. Grupy LMP900 i LMP675 wzięły swoje nazwy od minimalnej wagi pojazdów. 900-kilogramowe prototypy były mocniejsze i szybsze na prostych, a lżejsze maszyny nadrabiały czas w zakrętach, co miało się balansować na dystansie całego okrążenia. Niemal wszyscy producenci wybrali klasę LMP900, więc dni LMP675 były policzone.
Po czterech latach nastąpiła kolejna zmiana i kategoria LMP2 pojawiła się na stałe w Le Mans. ACO tym razem ułożyło strukturę tak, by auta tej klasy były wyraźnie wolniejsze od maszyn LMP1. Wszystko po to, by skupić uwagę dużych producentów na czołowej klasie i pozostawić LMP2 dla małych konstruktorów oraz zespołów prywatnych.
Obecność zespołów fabrycznych w LMP2 została zupełnie zakazana, a maksymalna cena sprzedaży prototypu została ograniczona w celu uniknięcia wyścigu technologicznego. Zdawało to egzamin przez dłuższy czas, lecz funkcjonowaniu całej klasy zagroził rosyjski prototyp BR Engineering BR01, który wziął swoją nazwę od finansującego projekt oligarchy Borysa Rotenberga. Na budowę pojazdu nie szczędzono środków. Co więcej, BR Engineering nigdy nie zamierzało sprzedać go komukolwiek poza zespołem SMP Racing, również należącym do Rotenberga.
Międzynarodowa Federacja Samochodowa (FIA) – która przejęła władzę nad przepisami technicznymi od ACO w momencie powstania Długodystansowych Mistrzostw Świata (WEC) w 2012 roku – uznała, że musi podjąć zdecydowane kroki, żeby uchronić LMP2 przed upadkiem. W 2017 roku wprowadzono więc nowe przepisy, które funkcjonują do dzisiaj.
Kategoria LMP2 zmieniła się z otwartej w zamkniętą. Licencję na ich produkcję posiada tylko czterech konstruktorów – Oreca, Ligier, Dallara i Multimatic, a jednakowe silniki do wszystkich zaczął dostarczać Gibson.
O ile założenia można uznać za słuszne, wykonanie pozostawiło sporo do życzenia, za co winę ponoszą restrykcyjne przepisy dotyczące homologacji. Oreca stworzyła bowiem zdecydowanie lepszą konstrukcję od pozostałych. Co więcej, Dallara i Multimatic popełnili poważne błędy przy projektowaniu swoich prototypów, których nie mogli skorygować w ramach obowiązujących zasad. Efekt jest taki, że 26 z 27 prototypów LMP2 w tegorocznym wyścigu 24h Le Mans to konstrukcje Oreca.
#LeMans24�� Checkered flag @24HoursofleMans for FP1. Here is the LMP2 top 5 ⬇
— ORECA (@Oreca) June 5, 2022
#38 @JotaSport
#22 @UnitedAutosport
#13 @TDSRacing_live (1st Pro/Am)
#34 @IE_Competition
#5 @Team_Penske
…#Hypercar: P4 - #36 @Alpine
�� See you at 2pm for the second free practice session! pic.twitter.com/8GrmO9MpyS
„srebrnej” lub „brązowej”kategorii FIA.
Zanim Robert Kubica, Inter Europol Competition i pozostali uczestnicy w klasie LMP2 przystąpią do 24-godzinnej rywalizacji, czeka ich jeszcze oficjalny dzień testowy 5 czerwca. Będzie to jedyna okazja do tego, by jeździć po torze Circuit de la Sarthe, który w dużej części składa się z zamykanych na czas wyścigu dróg publicznych.
Właściwe treningi zaczynają się w środę 8 czerwca, a już dzień później kwalifikacje Hyperpole zadecydują o kolejności na polach startowych. Sam wyścig 24 Hours of Le Mans wystartuje w sobotę 11 czerwca o godzinie 16:00.
Czytaj także:
24h Le Mans. Nietuzinkowe pojazdy i legendarny wyścig. Tu liczy się ekstrawagancja. Historia garażu numer 56
24h Le Mans. Momenty, które wstrząsnęły Le Mans. Ginęli tutaj kierowcy, kibice, odbywały się ludzkie dramaty
24h Le Mans. Jak wyglądały początki polskich startów? Zaglądamy w historię
24h Le Mans. Od Fabiena Bartheza po ikony kina. Gwiazdy kochają ścigać się we francuskim klasyku
24h Le Mans. Formuła 1 a Le Mans. Dwie serie, które przyciągają się wzajemnie
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* (1009 firm) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP (88 firm), w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.