Koszykarze Czech sensacyjnie pokonali w Kownie lidera gr. F Litwę 83:72 w 6., ostatniej kolejce pierwszego etapu kwalifikacji mistrzostw świata 2023 i rzutem na taśmę zapewnili sobie awans do drugiej rundy. Zabraknie w niej Polski.
Litwini doznali pierwszej porażki w grupie. Czesi to szósta drużyna MŚ 2019, która we wrześniowym Eurobaskecie będzie w Pradze jednym z grupowych rywali Polski. Do wygranej z Litwą poprowadził gości koszykarz Washington Wizards Tomas Satoransky - 21 pkt.
Inną niespodzianką ostatniej kolejki zmagań była porażka Serbii w Niszu z Belgią 73:74. Belgowie wyprzedzili tym samym Serbów (także grupowi rywale biało-czerwonych we wrześniowym Eurobaskecie) w tabeli gr. A, ale obydwie ekipy grać będą w drugim etapie kwalifikacji MŚ.
Biało-czerwoni zajęli w swojej grupie kwalifikacji MŚ ostatnie miejsce (bilans 2-4), co oznacza nie tylko koniec marzeń o czempionacie globu, ale i konieczność gry w prekwalifikacjach do Eurobasketu 2025. W ostatnim meczu tej rundy przegrali w niedzielę w Bremie z Niemcami 83:93.
Nieobecność Polaków, którzy pod wodzą Amerykanina Mike’a Taylora wywalczyli w MŚ w Chinach w 2019 r. ósmą lokatę, to jedna z niespodzianek tej fazy kwalifikacji mundialu 2023.
Drugą jest podobne niepowodzenie Chorwacji. W gr. C zespół znad Adriatyku był ostatni z bilansem 1-5. Najlepsi okazali się w tej stawce Finowie (5-1), którzy dwukrotnie pokonali nie tylko Chorwatów, ale i czwartych na igrzyskach w Tokio Słoweńców. Liderem Finów w dwóch ostatnich meczach kwalifikacji był Lauri Markkanen z Cleveland Cavaliers - średnio 20,5 pkt oraz 9 zbiórek.
Niechlubny los Polski i Chorwacji podzieliły także w innych grupach: Słowacja (0-6), Portugalia (0-6), Bułgaria (1-5) i Macedonia Płn. (0-6). Wszystkie te zespoły będą musiały występować w prekwalifikacjach do Eurobasketu 2025.
Z grupy A awans do drugiego etapu eliminacji MŚ 2023 wywalczyły: Łotwa (bilans 5-1), Belgia (4-2) i Serbia (3-3), z gr. B: Grecja (3-1), Turcja (2-2) i Wielka Brytania (1-3). Czwartym zespołem była tu Białoruś, której wyniki anulowano po inwazji Rosji na Ukrainę.
Z grupy C z awansu do drugiej rundy cieszyły się: Finlandia (5-1), Słowenia (4-2) i Szwecja (2-4), z gr. D - Niemcy (5-1), Izrael (3-3) i Estonia (2-4), z gr. E - Francja (5-1), Czarnogóra (4-2) i Węgry (3-3), z gr. F - Litwa (5-1), Czechy (3-3) oraz Bośnia i Hercegowina (3-3).
W grupie G walka nie jest jeszcze zakończona, ale udziału w drugim etapie są pewne: Gruzja (4-2), Hiszpania (4-1) i Ukraina (3-2). W czwartek odbędzie się jeszcze zaległy (z lutego) mecz Hiszpania - Ukraina, ale jego wynik nie wpłynie na awans tych zespołów.
Natomiast z gr. H awansowały: Islandia (3-1), Włochy (3-1) i Holandia, która nie wygrała meczu (0-4)! W tej grupie była także Rosja, której wyniki anulowano z powodu agresji tego kraju na Ukrainę.
W drugiej fazie eliminacji zespoły walczyć będą w czterech nowych grupach I, J, K, L (utworzą je drużyny grup A-B, C-D, E-F i G-H) z zaliczeniem wyników z pierwszego etapu, ale tylko z tymi ekipami, które występują dalej.
Drużyny z polskiej grupy zagrają z przeciwnikami z gr. C: Finlandią, Słowenią i Szwecją (mecze 25-28 sierpnia, 10-13 listopada, 24-27 lutego 2023). Z każdej z czterech grup bilety na MŚ wywalczą po trzy najlepsze zespoły.
108 - 106
Milwaukee Bucks
95 - 113
Boston Celtics
119 - 129
Chicago Bulls
112 - 99
P. 76ers
101 - 120
Dallas Mavericks
104 - 112
Toronto Raptors
119 - 103
Minnesota Timberwolves
118 - 106
LA Lakers
17:00
Gran Canaria
19:30
Hapoel Tel Aviv
17:45
Paris Basketball
18:00
Żalgiris Kowno
19:30
Bayern Monachium
19:45
Olympiakos Pireus
19:45
Alba Berlin
19:45
EA7 Emporio Armani Mediolan
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* (960 firm) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP (88 firm), w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.