Robert Lewandowski przechodzi do wyższej ligi marketingowej i wizerunkowej – przyznaje ekspert od marketingu sportowego, Grzegorz Kita. Jego zdaniem, "Lewy" będzie teraz grał w jednej lidze z Cristiano Ronaldo i Leo Messim, a skorzystają na tym m.in. sponsorzy Polaka. Co ze wpadkami komunikacyjnymi Barcelony? – Mam wrażenie, że to mieszanka wybuchowa – dodaje nasz rozmówca.
Antoni Cichy, TVPSPORT.PL: – Sportowo wielka sprawa, co do tego nie ma wątpliwości. A jak transfer Roberta Lewandowskiego wpływa na jego pozycję marketingową?
Grzegorz Kita: – Z mojego punktu widzenia, Robert Lewandowski przechodzi do wyższej ligi marketingowej i wizerunkowej. Bayern to oczywiście poważna marka, ale w pewien sposób szklany sufit dla Lewandowskiego. Bundesliga go ograniczała – zarówno w kontekście marketingowym, ekspozycji globalnej, ale też postrzegania sportowego. Barcelona to natomiast absolutny top i sam transfer też można oceniać jako hit marketingowy, wizerunkowy i miejmy nadzieję sportowy. To dla nas wielka gratka, że to właśnie Polak został głównym bohaterem takiej sagi transferowej i biły się o niego największe marki piłkarskie na świecie.
– Czy sprawy wizerunkowe i marketingowe mogły mieć znaczenie przy tym transferze? Czy jednak decydowały kwestie sportowe?
– To mógł być istotny czynnik, ale mam wrażenie, że Lewandowskiemu bardziej chodziło jednak o Barcelonę jako markę sportową, o jej magię.
– Nie da się pewnie ukryć, że sponsorzy Lewandowskiego raczej się z tej decyzji ucieszyli. Prestiż Polaka chyba wzrósł.
– Zdecydowanie. Mamy tu do czynienia z czymś, co można nazwać kolejną aureolą w aureoli marki. Powiedziałbym, że Lewandowski w Bayernie a Lewandowski w Barcelonie to dwaj różni Lewandowscy. Lewandowski w Barcelonie wędruje o poziom wyżej. On już od pewnego czasu był marką globalną, premium, ale nie ultraglobalną czy ultrapremium jak Cristiano Ronaldo albo Leo Messi. To daje mu dopiero Barcelona. A przeskakując na wyższy poziom, niejako użycza tej aureoli wszystkim dotychczasowym partnerom i sponsorom. Marki takie jak 4F nie tylko mogą być zachwycone z tego powodu, ale pewnie też będą potrafiły wykorzystać ten szum medialny także dla swoich korzyści. W momencie, kiedy wzrasta wartość samego Lewandowskiego, wzrasta też wartość marketingu i sponsoringu wokół niego.
Welcome to the Club! ��❤️ pic.twitter.com/ZPSs1BHzkB
— FC Barcelona (@FCBarcelona) July 19, 2022
– A sama Barcelona mogła myśleć o ekspansji na nowe rynki czy mają już taką bazę fanów w Polsce, w całej Europie, że to dla nich bez znaczenia? Poza tym, że już tysiące osób dowiaduje się, jak kupić koszulkę i zdobyć bilet na mecz.
– Nie widzę w działaniach Barcelony czegoś, co świadczyłoby, że chcą coś osiągnąć większego na rynku polskim czy środkowoeuropejskim. To zbyt silna marka, aby akurat z tego powodu uwzględniała ten aspekt. Może w dalekim, bardzo dalekim tle pojawia się myśl, że bardziej otworzą się na te rynki, ale w Polsce Barcelona i tak miała mnóstwo fanów. Przede wszystkim chcieli ściągnąć bramkostrzelnego napastnika, marzą o renesansie wielkiej drużyny.
– Rozmawiamy o marketingu, o tym, jak Barcelona mogła ograć transfer Lewandowskiego, a część działań trąciła amatorką. A może po prostu czegokolwiek by nie zrobili, to i tak mają niesamowite zasięgi i nie muszą się aż tak przejmować tym, co pojawi się w mediach społecznościowych?
– Nigdy nie można osiadać na laurach, a komunikacja Barcelony na temat Lewandowskiego rzeczywiście rozczarowuje. Gdyby jednak rozpatrywać zagadnienie na poziomie geostrategicznym, to faktycznie nie ma to aż takiego znaczenia. Liczy się tak naprawdę, jaka skala zjawiska dzieje się w mediach, do ilu milionów kibiców na całym świecie docierają informacje. Warto też pamiętać, że komunikacja w mediach społecznościowych służy wzbudzeniu zainteresowania, utrzymywaniu relacji z fanami, ale zwłaszcza osiąganiu efektów marketingowych i biznesowych. A tutaj te efekty niejako same się tworzą odgórnie. To taka skala transakcji. Bayern, Barcelona, Lewandowski. Na poziomie geostrategicznym, ogranie następuje niemal automatycznie za sprawą szumu medialnego, zachwytów. To dociera do marketingowców, ludzi decyzyjnych w biznesie. Natomiast osobnej analizie można poddać działania socialmediowe i komunikacyjne. Oceniając je przez pryzmat techniczny i kreacyjny, są chaotyczne i rozczarowujące jakościowo. Najpierw raziły amatorką, a potem pojawił się nawet tak fundamentalny błąd jak określanie Lewandowskiego "niemieckim napastnikiem". To zgrzyt, ale szybko zostanie zapomniany, bo przykrywa go skala zjawiska. Trudno jednak nie zauważyć, że ogrywanie Lewandowskiego wygląda co najwyżej przeciętnie, a wiele mikrotreści jest po prostu słabych.
The Robert Lewandowski. pic.twitter.com/trSoeG51hC
— FC Barcelona (@FCBarcelona) July 18, 2022
0 - 3
FC Barcelona
4 - 2
Sevilla FC
0 - 4
Atletico Madryt
1 - 1
Osasuna
1 - 2
Celta Vigo
0 - 0
Mallorca
3 - 0
Real Valladolid
2 - 0
Las Palmas
2 - 0
Real Sociedad
1 - 1
Valencia CF
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP, w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.