Lista startowa Letniego Grand Prix w Wiśle z roku na rok staje się coraz słabsza. Czołowe nacje widzą coraz mniej powodów, aby skakać w zawodach w połowie wakacji.
W blisko 30-letniej historii rywalizacji w Grand Prix nie było słabiej obsadzonych zawodów w Europie – taki wniosek płynie z analizy opublikowanej na twitterowym profilu "Skoki narciarskie na wykresie i w liczbie". Tylko egzotyczne konkursy w Kazachstanie i Japonii przyciągały mniejszą liczbę skoczków z czołówki. W tym roku w Wiśle pojawił się jeden uczestnik z TOP 10 ostatniej zimy i raptem sześciu z najlepszej "30" klasyfikacji generalnej Pucharu Świata.
Czy zawody w Wiśle były słabo obsadzone? Wystartowało sześciu zawodników z TOP30 klasyfikacji generalnej PŚ i tylko jeden z TOP10. W Azji różne cuda się działy, ale w Europie nigdy nie było słabszej obsady.#skijumpingfamily pic.twitter.com/zWWAiuLFE4
— Skoki narciarskie na wykresie i w liczbach (@ski_excel) July 23, 2022
Większość krajów czołówki wysłała jednak w Beskidy rezerwowych. Po Norwegii i Austrii można było się tego spodziewać. Zaskoczyli Słoweńcy, którzy w poprzednich latach raczej mobilizowali swoich najlepszych skoczków na zawody w Europie.
Największą zagraniczną gwiazdą weekendu w Wiśle był Karl Geiger. W ostatniej chwili wycofał się co prawda Markus Eisenbichler, ale Niemcy i tak dostarczyli na liście startowej kilka mocnych nazwisk. Stefan Horngacher zadbał jednak o to, aby jego zawodnicy przybyli do Polski kilka dni wcześniej i wykorzystali ten czas na spokojny trening.
W kolejnych latach możemy zastać w Wiśle jeszcze słabszą obsadę. – Lipcowy termin zawodów był związany z Tygodniem Kultury Beskidzkiej. Często chciano połączyć oba wydarzenia – tłumaczy nam Jan Winkiel, sekretarz generalny PZN. – Tak naprawdę nie ma jednak powodu wiążącego Wisłę z zawodami w drugiej połowie lipca na sztywno – dodaje.
Być może Wisłę odwiedziłoby więcej skoczków czołówki, gdyby zawody sąsiadowały w kalendarzu z kolejnymi. Następny start wyznaczony jest jednak dopiero na 7 sierpnia w Courchevel. W terminarzu "po drodze" pojawiało się też niegdyś Hinterzarten, ale obecnie obiekt nie jest gotowy do użytkowania.
W całej sprawie nie może też zabraknąć wątku finansowego. W przeciwieństwie do Pucharu Świata, w Letnim Grand Prix nie zarabia 30, a jedynie sześciu zawodników. O kasę jest więc trudno, bo w ciemno należy zakładać, że Polacy na własnym obiekcie będą dominować na tym etapie sezonu.
– Wydaje mi się, że potrzebne są tu konsultacje na linii FIS - trenerzy. Aby ustalić najlepszy kształt kalendarza. Wiem, że takie prowadził Walter Hofer. Sandro Pertile być może też pójdzie tą drogą – wróży Winkiel.
Grand Prix pozostać musi jednak imprezą letnią – wakacje dają możliwość przyjazdu większej liczby kibiców, z których sporą część stanowią uczniowie i studenci. Organizatorzy z Wisły nie byliby więc zadowoleni, gdyby dokoptować rywalizację do zwykle silniej obsadzonych konkursów w Hinzenbach i Klingenthal na przełomie września i października.
1
813.4
2
809.3
3
802.5
4
762.1
5
699.9
6
681.3
7
667.2
8
601.6
9
383.9
10
382.6
11
382.3
12
380.8
1
543.5
2
539.5
3
535.4
4
507.2
5
471.2
6
453.5
7
445.8
8
412.2
9
383.9
10
382.6
11
382.3
12
380.8
13
178.5
14
163.0
15
153.6
131.6
129.8
129.6
129.0
126.5
121.4
121.1
8
117.9
117.7
10
117.6
11
112.2
12
111.6
13
110.6
110.5
15
109.9
108.7
108.3
18
106.7
19
106.2
20
106.0
21
104.1
22
103.9
23
101.7
24
101.0
25
100.5
99.8
27
98.7
28
98.4
95.0
93.3
1
328.8
2
277.4
3
274.4
4
273.3
5
270.1
6
262.8
7
260.2
8
259.3
9
254.0
10
248.6
11
244.8
12
241.0
13
232.0
14
230.6
15
230.0
16
228.6
17
228.0
18
220.5
19
214.3
20
210.8
21
207.5
22
204.1
23
200.2
24
195.0
25
193.5
26
190.6
27
188.5
175.8
29
174.0
30
170.3
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP, w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.