Nigeryjka Tobi Amusan wygrała finałowy bieg na 100 m przez płotki podczas lekkoatletycznych mistrzostw świata w Eugene, osiągając najlepszy rezultat w historii – 12,06. Jej wybitny wynik ponownie wzniecił dyskusje na temat technologii stosowanej w obuwiu biegaczy.
Czas, który osiągnęła Amusan, byłby nowym rekordem świata, gdyby nie sprzyjający wiatr, przekraczający 2 m/s. Wcześniej Nigeryjka ustanowiła nowy rekord globu w pierwszym biegu półfinałowym, osiągając wynik 12,12. Poprzedni najlepszy rezultat w historii wynosił 12,20 i od 22 lipca 2016 roku należał do Amerykanki Kendry Harrison. Amusan rywalizowała w butach Adidas Adizero Avanti, które przeznaczone są dla biegaczy na dystansie 5-10 km.
– Moje umiejętności nie są uzależnione od moich butów – podkreśliła Nigeryjka w rozmowie z "The Guardian", dodając, że stosowanie nowego obuwia ze sprężystą pianką wynika z faktu, że wcześniej zmagała się z kontuzją. – Miałam zapalenie stawu kolanowego na początku sezonu, co trochę mnie przystopowało. Rozmawiałam z firmą Adidas i poprosiłam o nowe kolce, z bardziej miękką podeszwą. Mieli wiele różnych propozycji, a w tych konkretnych butach czułam się komfortowo, więc od tamtej pory praktycznie cały czas ich używam – przyznała biegaczka.
Dyskusja na temat technologii stosowanej w obuwiu dla biegaczy zaczęła się toczyć od momentu, gdy w zeszłym roku sportowcy zaczęli bić coraz więcej rekordów. Włodarze World Athletics chcą wytyczyć wyraźną linię między innowacją a dawaniem lekkoatletom niesprawiedliwej przewagi.
Obecnie regulacje pozwalają, aby podeszwa butów miała maksymalną grubość 20-25 mm w zależności od zawodów. W rywalizacji na szosie może mieć grubość nawet 40 mm. Kolce do sprintów nie mogą mieć podeszwy grubszej niż 20 mm. Właśnie takie obuwie nosiła Amusan w niedzielnych biegach.
Grubość podeszwy dla wszystkich butów sportowych w zawodach lekkoatletycznych od 1 listopada 2024 roku zostanie ujednolicona do 20 mm – poinformowała World Athletics w grudniu.
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP, w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.