Robert Lewandowski w piątek został zaprezentowany przez Barcelonę na Camp Nou. Ile osób przyszło zobaczyć to wydarzenie? Trudno powiedzieć, ponieważ informacje podane przez klub trudno uznać za wiarygodne.
By zobaczyć prezentację nowego zawodnika Barcelony, Roberta Lewandowskiego, trzeba było mieć specjalną wejściówkę. Były darmowe, ale do pobrania albo poprzez oficjalną stronę internetową klubu, albo odebrania w kasach przy stadionie.
Wiemy, że zainteresowanie wydarzeniem było tak duże, iż Barcelona otworzyła kolejne sektory i uruchomił dodatkową pulę wejściówek. Już przed prezentacją pojawiły się informacje, że na pewno pobije rekord Barcelony. Należy jednak włożyć je między bajki. Oczywiście było możliwe, że tak się stanie, tyle że nie wystarczyłoby do tego 30 tysięcy osób.
25 tysięcy widzów nie daje prezentacji Ronaldinho nawet miejsca w pierwszej piątce w historii Barcelony. I nie, nie ma na niej jej ikon z wcześniejszych futbolowych epok, a przynajmniej nie wiemy tego na pewno. Johann Cruyff na Camp Nou przychodził jako zdobywca Złotej Piłki i trzykrotny triumfator Pucharu Mistrzów z Ajaksem. Z kolei za Diego Maradonę w 1982 roku Katalończycy musieli wyłożyć największe wówczas pieniądze w historii futbolu.
Nie znamy jednak nawet przybliżonych liczb widzów obserwujących ich prezentacje, a mogły być one gigantyczne. Oczywiście była to inna epoka pod każdym względem, w tych przypadkach przede wszystkim dostępności informacji i komercjalizacji piłki nożnej. Jednak już po dwóch latach Maradona opuścił Camp Nou, a jego transfer do Napoli udowodnił, że zainteresowanie gwiazdami wcale nie ustępowało dzisiejszemu.
Drugie miejsce w klubowym rankingu zajmuje Neymar. W tym przypadku w 2013 roku na Camp Nou zebrało się 57 tysięcy fanów. Podium Barcelony zamykają ex aequo David Villa (2010 rok) oraz, sezon później, powracający po latach Cesc Fabregas. W ich przypadku mowa o 35 tysiącach fanów.
Top 5 prezentacji zawodników FC Barcelona:
1. Zlatan Ibrahimović (2009) – 60 tysięcy widzów
2. Neymar (2013) – 57 tysięcy
3. David Villa (2010) – 35 tysięcy
3. Cesc Fabregas (2011) – 35 tysięcy
5. Thierry Henry (2007) – 30 tysięcy.
Jak te liczby prezentują się w kontekście innych klubów? Prezentacja Ibrahimovicia zajmuje najniższy stopień podium. W sumie w czołowej dziesiątce (a tak dokładnie dwunastce) znajdują się cztery przypadki dotyczące piłkarzy trafiających do Blaugrany. Tylu samo reprezentantów ma Real Madryt i to jego zawodnik zajmuje też pierwsze miejsce.
Prezentacja Ronaldo ustanowiła nowy, do dziś niepobity rekord. Wcześniej, przez 23 lata, numerem jeden był Maradona i transfer do Napoli. Znów rekordowe pieniądze, choć, jak i w przypadku Portugalczyka, szczyt formy był jeszcze przed zawodnikiem. Ruch był to, mówiąc delikatnie, dziwny. Argentyńczyk przeniósł się do dwunastego (!) klubu Serie A, który w swojej grupie Pucharu Włoch (taki miały wówczas format te rozgrywki) zajął piąte miejsce na sześć. Do 1/8 finału awansowały tylko pierwsze dwa...
Legend wokół sprowadzenia Maradony urosło już tyle, że trudno oddzielić tu prawdę od mitu. Znajomość lunfardo, argentyńsko-włoskiego slangu z Buenos Aires, obietnice składane mu przez najróżniejsze podmioty, włącznie z nieograniczonym dostępem do kokainy, finansowanie całej transakcji przez camorrę, bliskie stosunki piłkarza z jej przywódcami... "Nie mamy burmistrza, domów, szkół, autobusów, pracy, mnóstwo mieszkań jest nieskanalizowanych. To wszystko się nie liczy, ponieważ mamy Maradonę" – można było przeczytać w jednej z lokalnych gazet. Na długo przed epoką internetu i telefonów komórkowych magia nazwiska zadziałała i na prezentacji na Stadio San Paolo pojawiło się 75 tysięcy fanów. "Byli przekonani, że przyszedł zbawiciel" – pisała po wydarzeniu prasa. A w kolejnych latach słowo ciałem się stało.
Co ciekawe, w czołówce prezentacji znajduje się sporo zawodników, którzy albo zawiedli w nowych klubach (Kaka, Fernando Torres, James Rodriguez), albo zawodzą – tu mowa o Edenie Hazardzie.
Wyjątkowym przypadkiem jest powrót do Boca Juniors po ponad dziesięciu latach ich wychowanka Carlosa Teveza. To jedyna prezentacja piłkarza sprowadzonego przez klub spoza Europy. Zdaniem części argentyńskich mediów było na niej nawet 60 tysięcy widzów, ale oficjalne dane mówią o 45 tysiącach. By zadowolić fanów Boca, z przymrużeniem oka można stwierdzić, że zrobili hałas na 60 tysięcy decybeli.
Top 10 prezentacji zawodników w historii piłki nożnej:
1. Cristiano Ronaldo (2009, Real) – 80 tysięcy widzów
2. Diego Maradona (1986, Napoli) – 75 tysięcy
3. Zlatan Ibrahimović – 60 tysięcy
4. Neymar – 57 tysięcy
5. Kaka (2009, Real) – 55 tysięcy
6. Eden Hazard (2019, Real) – 50 tysięcy
6. Fernando Torres (2015, Atletico) – 50 tysięcy
8. Carlos Tevez (2015, Boca) – 45 tysięcy
9. James Rodriguez (2014, Real) – 36 tysięcy
10. David Villa – 35 tysięcy
10. Cesc Fabregas – 35 tysięcy
10. Ronaldinho (2008, Milan) – 35 tysięcy
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* (1004 firm) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP (88 firm), w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.