Czterdziestotysięczne miasteczko o ośmiotysięcznym stadionie, na trybunach którego górują... żółte szczoteczki do zębów. Nie, to nie poszukiwania najbardziej egzotycznego miejsca na piłkarskiej mapie Europy, a fakty na temat FK Bodoe/Glimt, które może stać się trzecim po Rosenborgu i Molde klubem z Norwegii w fazie grupowej Ligi Mistrzów. Piłkarzom zza koła podbiegunowego potrzebne jest utrzymanie korzystnego wyniku ze stadionu przy ulicy Fridtjofa Nansena, jednego z najwybitniejszych polarników w historii.
Bodoe do dopiero czternasta największa gmina w Norwegii. I ostatnia na północy, do której dociera pociąg. Dalej radzić trzeba sobie samochodami, łodziami albo drogimi samolotami. To tam zaczyna się północna dzicz Norwegii. To tam latem trwają dni polarne, a... nocy polarnej nie ma, bo występuje zjawisko ugięcia światła słonecznego. Bodoe, choć znajduje się 90 kilometrów na północ od koła podbiegunowego słońca nie doświadcza jednak prawie przez rok, ponieważ, choć teoretycznie widoczne, kryje się za górami.
Za górami, za lasami – tak zwykły rozpoczynać się historie starszych fanów Bodoe/Glimt, W 1975 roku klub z północy zdobył Puchar Norwegii, choć nie mógł dostać się do lokalnej ekstraklasy. Wszystko przez złe traktowanie klubów z północy. W Norwegii druga liga podzielona była na trzy grupy: dwie południowe i jedną północną. Zwycięzcy pierwszych dwóch awansowali bezpośrednio, ci z północy... musieli grać baraże z wicemistrzami grup południowych. I baraże te Bodoe/Glimt (czyli Bodoe/Flesz) notorycznie przegrywało. I tak jednak mogło cieszyć się z tego, że grają w ogólnokrajowych rozgrywkach – do 1963 roku kluby zza koła podbiegunowego nie miały bowiem takiej możliwości. Władzom ligi wydawało się, że tamtejsi piłkarze nie mają szans z południowcami.
Stopień wykluczenia piłkarzy z północy odzwierciedlał społeczne podejście do północnej części kraju. Jej obywatele uznawani byli za zacofanych, dzikich i dziwnych, a Oslo chciało mieć z nimi jak najmniej do czynienia. Jednym z czynników, który zaczął to zmieniać był futbol, a najbardziej Bodoe/Glimt. Gdy bowiem klub zza koła podbiegunowego wszedł do Tippeligaen, od razu zajął w niej drugie miejsce. "Normalna" część Norwegii wciąż z nieufnością i zażenowaniem przyglądała się kibicom Flesza. Ci na własnym obiekcie... wymachiwali bowiem dmuchanymi szczoteczkami do zębów. Zdaniem jednego z przywódców kibiców miał być to symbol czyszczenia rywali z punktów.
For @Glimt the toothbrush have been an important thing.
— ۗۗۗۗۗۗۗۗۗۗۗۗۗۗۗۗۗۗۗۗℙ𝕖𝕣-𝕍𝕚𝕕𝕒𝕣 𝕃𝕚𝕟𝕕 ⚪️ (@PerVidarLind) August 11, 2021
The meaning is to "brush away the opponent" 😀
Been a thing for many decades #BGFE 💛🖤💛 pic.twitter.com/243CGf6jQX
5 - 0
Inter Mediolan
2 - 1
Arsenal Londyn
0 - 1
Paris Saint-Germain
2 - 2
Bayern Munchen
1 - 2
Arsenal Londyn
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* (1024 firm) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP (93 firm), w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.