W sklepach wielobranżowych w Argentynie dzieci i ich rodzice namiętnie poszukują naklejek z mundialu 2022 w piłce nożnej. W kraju doszło na tym tle do prawdziwego szaleństwa. Wielu sprzedawców wyzbyło się już zapasów, nowe dostawy szybko znikają.
W miejscu narodzin światowych legend piłki nożnej, Diego Maradony i Lionela Messiego, w niektórych witrynach sklepowych widnieją napisy "nie ma już naklejek ani albumów", nawiązujące do przedmiotów kolekcjonerskich polowań przed listopadowym turniejem w Katarze.
Trend ten wywołał już falę memów i żartobliwych komentarzy w mediach społecznościowych. Stworzono specjalną aplikację, która pozwala śledzić, skąd wziąć upragnione naklejki. Nowe wyprzedają się w ciągu kilku godzin.
– To frustrujące, że nie mogę ich znaleźć – powiedział Exequiel Claverie, 38-letni specjalista od mediów i ojciec trójki dzieci, którzy są fanami lokalnego klubu River Plate.
Argentyna, która w zeszłym roku wygrała Copa America, uda się do Kataru wraz z innymi krajami Ameryki Łacińskiej: Brazylią, Urugwajem, Ekwadorem, Meksykiem i Kostaryką. Producent naklejek z Włoch firma Panini ma świadomość, że w tym roku wielu dorosłych również kolekcjonuje naklejki, co znacznie zwiększyło popyt.
Sugerowana cena pakietu pięciu naklejek to 150 pesos (ok. dolara), ale niedobór doprowadził do podwojenia lub potrojenia cen na nieformalnych rynkach, w tym w parku Rivadavia w Buenos Aires. Wypełnienie albumu 600 naklejkami może kosztować szacunkowo 20 000 pesos (blisko 140 USD), co jest wysoką kwotą w kraju borykającym się z głęboką inflacją i poważnym kryzysem gospodarczym.
– Pełny koszt wypełnienia albumu jest spory. W rzeczywistości jednak rzadko trzeba go kupować samemu: babcia lub ciocia zawsze dadzą ci prezent – powiedział 39-letni grafik Lucas Perrone, umieszczający naklejki wraz z dwójką dzieci w klaserze.
Kontenery się przydały. Katar pomaga ofiarom trzęsienia ziemi
Meksykanie ukarani przez FIFA za mecz z Polską na MŚ
Rywale ukarani. Muszą zapłacić za zachowanie w trakcie meczu z Polakami
Argentyńczyk ujawnia: przy 0:1 Polak poprosił mnie, by więcej nie strzelać
Ale numer! Messi pozował do zdjęć z... podróbką pucharu
Nagroda nie dla Marciniaka! Na mundialu najlepszy był inny sędzia
Szał na punkcie koszulek Argentyny. Chcesz kupić? Poczekasz długo
"Aż spadłem z łóżka..." Francuski sędzia ocenił pracę Marciniaka
Każdy będzie mógł zobaczyć... łóżko Messiego. Gratka dla kibiców!
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* (971 firm) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP (88 firm), w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.