Reprezentacja Polski siatkarek poniosła pierwszą porażkę w tegorocznych mistrzostwach świata. Przed ostatnim meczem pierwszej fazy grupowej Polki są drugie, ale zmienić może się jeszcze właściwie wszystko. Tegoroczny system sprawia, że sobotnie starcie z Turcją będzie miało dla Polski niebagatelne znaczenie w kontekście kolejnej fazy turnieju.
Pierwsza porażka w turnieju przerażenia w obozie biało-czerwonych nie wywoła, tak jak pierwsze zwycięstwo nie oznaczało euforii. System tegorocznych mistrzostw świata sprawia jednak, że każdy punkt może być na wagę złota. O tym przekonać mogą się Polki, które przed ostatnią serią gier są co prawda drugie, ale daleko im do spokojnego spoglądania w stronę drugiej fazy grupowej.
A to z kilku powodów. Uporządkujmy na początku fakty. W grupie B, w której grają podopieczne Stefano Lavariniego, liderem przed ostatnią kolejką jest, z 10 punktami na koncie, Dominikana. Zaraz za jej plecami jest Polska, która, tak jak Turcja, ma dziewięć punktów, ale wyprzedza rywalki stosunkiem setów. Potencjalne zagrożenie dla Polek nadchodzi także z czwartego miejsca, które zajmuje Tajlandia. Jej strata do lidera to jednak tylko dwa punkty.
W sobotę o losach rozstawienia po pierwszej fazie grupowej zadecydują zatem dwa bezpośrednie starcia. Tajlandia zagra z Dominikaną, a Polska z Turcją. Tabela może jeszcze wywrócić się do góry nogami.
Załóżmy na początku najbardziej pozytywny dla nas scenariusz, w którym możemy zakończyć pierwszą część rywalizacji na pierwszym miejscu. Aby on się spełnił trzeba przede wszystkim pokonać Turcję, najlepiej za trzy punkty. Wtedy też nie trzeba będzie aż tak dokładnie przyglądać się wynikowi Tajlandii, która musi z kolei wygrać z Dominikaną. W każdym razie, jeśli liczymy na fotel lidera, musimy szukać pomocy u Tajek.
Negatywny scenariusz może sprawić, że skończymy pierwszą fazę grupową na czwartym miejscu. Tak stanie się jeśli przegramy z Turcją, a swój mecz wygra Tajlandia. Przy pewnym układzie wyników o wyższej, bądź niższej lokacie decydować może jednak układ setów. Możliwości jest jeszcze wiele.
Samo miejsce, na którym zakończymy pierwszą fazę, wielkiego znaczenia, poza układem terminarza, mieć jednak nie będzie. Wszak to zdobycz punktowa poszczególnych reprezentacji liczy się w drugiej części rozgrywek. Miejsce w tabeli nie zadecyduje jednak o rywalach. Wszystkie kadry mierzyć się będą z tymi samymi reprezentacjami z innej grupy (w przypadku Polek – z grupy C). Inna będzie jednak kolejność spotkań.
Punkty zdobyte w ostatnim meczu z Turcją mogą okazać się jednak dla Polski szalenie istotne. W drugiej fazie turnieju najlepsze cztery zespoły z "polskiej" grupy mierzyć się będą z czołową czwórką grupy C. W niej jak dotąd rozegrano po trzy mecze.
Sytuacja nieco się tam ukształtowała. W gronie najlepszych w grupie C wydaje się, że, oprócz Amerykanek i Serbek, będą także Niemki oraz ktoś z dwójki Kanada/Bułgaria. Tym samym to będą też rywale zespołu trenera Lavariniego w dalszej fazie turnieju.
W drugiej fazie grupowej mierzą się ze sobą jedynie drużyny, które jeszcze na tych mistrzostwach świata nie rywalizowały. Kolejność rywali zależna jest od ostatecznego ukształtowania grup.
A co dalej? Po rozegraniu kolejnych czterech meczów cztery najlepsze reprezentacje z ośmioosobowego grona z obu grup (E i F) zapewnią sobie awans do ćwierćfinału mistrzostw świata. Od tej fazy grę będzie toczyć się już systemem pucharowym (na zasadzie 1E – 4E, 2E – 3E, 1F – 4F, 2F – 3F). Przegrany ćwierćfinału żegna się z turniejem. Wygrany grać będzie o medale.
Niby po czterech meczach reprezentacji Polski sporo wiemy, ale na dobrą sprawę nie wiemy jeszcze nic. Każde spotkanie w tym systemie jest na wagę złota. Dlatego tak istotne będzie bezpośrednie starcie z Turczynkami zamykające pierwszą część rywalizacji. Mecz Polska – Turcja w sobotę 1 października o godz. 20:30. Transmisja na antenach Telewizji Polskiej.
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* (1012 firm) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP (88 firm), w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.