FC Brugge jest rewelacją tegorocznej edycji Ligi Mistrzów. Drużyna z Belgii wygrała trzy dotychczasowe spotkania, we wtorek pokonała Atletico Madryt 2:0. Dlaczego zespół Carla Hoefkensa tak dobrze prezentuje się w Champions League? – W meczu w Portugalii ci zawodnicy weszli na inny poziom. Wyglądali jak buldożer – mówi w rozmowie z TVPSPORT.PL Michel Thiry, belgijski menedżer polskiego pochodzenia.
Maciej Rafalski, TVPSPORT.PL: – Postawa FC Brugge w Lidze Mistrzów budzi w Belgii wielkie zdziwienie?
Michel Thiry: – Dziennikarze na pewno są w euforii. Ludzie czują dumę, ale nie można mówić o jakimś szoku. FC Brugge regularnie gra przecież w Lidze Mistrzów. To klub dobrze zorganizowany, stabilny. Mają bardzo dobry skauting, dzięki czemu często trafiają z transferami. Ostatnio za ponad 30 milionów euro sprzedano Charlesa De Ketelaere do AC Milan.
– Latem funkcję trenera powierzono Carlowi Hoefkensowi, który wcześniej pracował z grupami młodzieżowymi.
– To było duże ryzyko, ale dało pozytywne efekty. Hoefkens potrafił dobrze przekazać drużynie swoją mentalność. Chce, by zespół był energiczny i odważny. On był właśnie takim zawodnikiem. Podoba mi się to, że po ostatnich sukcesach nie przemawia przez niego pycha. Podkreśla swoje zadowolenie z gry piłkarzy i z tego, że realizują jego założenia, ale twardo stąpa po ziemi. To bardzo ciekawy trener, ale musi jeszcze potwierdzić klasę kolejnymi dobrymi wynikami.
– FC Brugge nie zachwyca w lidze. Jest problem z łączeniem tego z grą w europejskich pucharach?
– Tak i można to łatwo dostrzec. Ostatnio po zwycięstwie nad FC Porto 4:0, zespół przegrał 0:3 ze Standardem Liege. Zostali tam zdominowani. Widać, że trudno przestawić się z Ligi Mistrzów na ligowe spotkania. Na razie FC Brugge ma pięć punktów straty do pierwszego Royal Antwerp. Zobaczymy, jak będzie układało się to dalej.
– Co takiego złożyło się na tak fenomenalne wyniki FC Brugge w Lidze Mistrzów?
– Kilka czynników. Po pierwsze, udany początek. Na starcie FC Brugge pokonało Bayer Leverkusen 1:0. Mecz mógł potoczyć się różnie, wcale nie musiał zakończyć się zwycięstwem Belgów. Później zadziałało prawo serii. W wyjazdowym spotkaniu z FC Porto zespół spisał się świetnie. Drużyna zagrała pressingiem, agresywnie. FC Porto momentami wyglądało na "uduszone". Piłkarze z Portugalii nie mieli możliwości pokazania swoich technicznych umiejętności. Po pierwszej połowie było 1:0, ale w drugiej zawodnicy FC Brugge byli już o wiele lepsi i uzyskali spektakularny wynik. To nie jest oczywiście najmocniejsze FC Porto w historii, ale wysoka wygrana z takim przeciwnikiem na jego stadionie robi wrażenie. W Porto gracze FC Brugge weszli na inny poziom. Wyglądali jak buldożer. Trzeba wspomnieć też o szerokiej kadrze. Na ławce siedzi Roman Jaremczuk, Noa Lang był gwiazdą drużyny, a teraz też jest zmiennikiem. Gdy wprowadzasz takich piłkarzy, jakość drużyny nie spada.
– We wtorek FC Brugge wygrało z najsilniejszym rywalem ze stawki – Atletico Madryt.
– To wszystko jest klasycznym przykładem tego, jak rośnie wiara we własne umiejętności. To samo dotyczy napastnika, który strzeli trzy gole w jednym spotkaniu. Wtedy wszystko diametralnie się zmienia. FC Brugge jest na fali i to było widać także we wtorek.
– Zachwyty wzbudza Ferran Jutgla, który odbił się od hiszpańskich klubów.
– To właśnie zasługa wspomnianego wcześniej skautingu. Transferowy strzał w "dziesiątkę". Znakomicie wprowadził się do zespołu. Nie tylko strzela gole, ale też potrafi je wypracowywać. Już pojawiają się głosy, że Jutgla powinien zostać powołany do reprezentacji Hiszpanii. Nie zdziwi mnie, jeśli niedługo przeniesie się do La Liga. Jego obecny klub wtedy jednak solidnie na nim zarobi.
– Kibice mogli sobie przypomnieć także o Simonie Mignolet. 34-letni były bramkarz Liverpoolu jest niepokonany.
– Wiele osób pamięta go z tego, że wpuścił parę głupich bramek. Lepiej mogłaby wyglądać też jego gra nogami. Widać jednak jego wielkie doświadczenie. W FC Brugge jest solidnym punktem. Te czyste konta to również zasługa innych zawodników odpowiadających za defensywę.
– Uważa pan, że FC Porto czy Atletico zlekceważyły drużynę Hoefkensa?
– Nie sądzę, ale myślę, że słabe wyniki w lidze mogły trochę przeszkodzić we właściwej analizie i rozpracowaniu. Z jednej strony widzisz zespół, który przegrywa z Eupen czy Standard. Kilka dni później ta sama drużyna wychodzi na boisko i prezentuje się kompletnie inaczej, dzięki czemu pokonuje czołowe europejskie zespoły. W takiej sytuacji nie jest łatwo ocenić potencjał.
– FC Brugge ma dziewięć punktów i jest o krok od awansu...
– W piłce wielokrotnie widzieliśmy jednak, że czasami ten ostatni krok jest najtrudniejszy do postawienia. Teraz sytuacja się odwróci, bo FC Brugge rozegra dwa mecze wyjazdowe i jeden domowy. Atletico u siebie będzie potrzebowało zwycięstwa, dlatego o punkty w Madrycie będzie trudno. Moim zdaniem decydujące będzie domowe starcie z FC Porto. To najlepszy i najbezpieczniejszy sposób, by zapewnić sobie awans. Nadchodzące spotkania z pewnością będą dla nich trudniejsze.
– Przypuśćmy, że FC Brugge awansuje do 1/8 finału. Na co stać ten zespół w fazie pucharowej?
– Przy dobrym losowaniu może udałoby się dotrzeć do ćwierćfinału. Samo wyjście z grupy już będzie wielkim sukcesem. Później FC Brugge prawdopodobnie trafi na mocniejszego przeciwnika niż Porto czy Bayer. W przeszłości zdarzały się jakieś sensacje, ale nie wierzę, by ta drużyna była w stanie okazać się w dwumeczu lepsza od Realu Madryt albo Bayernu Monachium.
5 - 0
Inter Mediolan
2 - 1
Arsenal Londyn
4 - 3
FC Barcelona
3 - 3
Inter Mediolan
0 - 1
Paris Saint-Germain
2 - 2
Bayern Munchen
1 - 2
Arsenal Londyn
3 - 2
Paris Saint-Germain
3 - 1
FC Barcelona
4 - 0
Borussia Dortmund
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* (1012 firm) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP (88 firm), w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.