Mistrzostwa świata w Katarze przejdą do historii nawet bez piłki nożnej. Na niespełna tydzień przed pierwszym gwizdkiem FIFA przesłała do akredytowanych dziennikarzy tajne maile, a w nich zaproszenia do kupna alkoholu. A mówiąc precyzyjniej – do wyrobienia dokumentów, które na to pozwolą. Spożywanie go w tym kraju na co dzień jest zakazane pod groźbą więzienia. A jednak!
Mundial w Katarze to kopalnia absurdów. Impreza, która miała w myśl sportswashingu ocieplić wizerunek państwa na arenie międzynarodowej, dzień w dzień dostarcza kolejnych niezwykłości zza kulis największego sportowego wydarzenia na świecie. Tak było również w poniedziałek. Tego dnia na skrzynki pocztowe części reporterów akredytowanych na MŚ przyszedł kuriozalny e-mail.
Nadała go FIFA, a adresatami są posiadacze praw do relacjonowania tego, co będzie działo się na katarskich stadionach. Tematem korespondencji stał się alkohol. Jak wiadomo, władze państwa na co dzień zakazują jego spożycia. W Dosze i innych miastach ten jest trudno dostępny nawet dla turystów. Już przed kilkoma tygodniami szeroko informowano o chęci ukrycia dostępu do procentowych napojów przed fanami futbolu, później w świat poszła też informacja o przygotowywaniu specjalnych izb wytrzeźwień dla gości, którzy przez służby bezpieczeństwa zostaną uznani za pijanych. Tymczasem alkohol – czy tego chcemy, czy nie – jest niemal nieodłącznym atrybutem kibiców, którzy wyjazdy na mundial traktują nierzadko jako przygodę życia.
Tylko że tajna – co wyraźnie zaznaczono – wiadomość od FIFA dotyczy nie fanów, lecz ludzi, którzy do Kataru jadą do pracy.
FIFA – zapewne po negocjacjach z władzami Kataru – z przyjemnością ogłosiła, że akredytowani za pośrednictwem specjalnego formularza będą mogli ubiegać się o czasowe pozwolenie na spożycie. W treści maila wyszczególniono ograniczenia i wytyczne dla chętnych, a także wymieniono niezbędne dane, które należy podać przy zgłoszeniu. Wśród nich są nie tylko adres i nazwa reprezentowanej redakcji, ale również numer paszportu.
Co zabawne, zgłoszenie nie zostanie przyjęte automatycznie. Weryfikacją ma zajmować się przedsiębiorstwo, które ma zgodę, aby dystrybuować i kontrolować spożycie alkoholu w Katarze. W tym celu powstał nawet regulamin. A gdyby ktoś z reporterów rzeczywiście miał ochotę na relaks przy jednym głębszym, droga po butelkę na tym się nie kończy. Jak czytamy w korespondencji, "proces zakupu polega na ustaleniu terminu wizyty w sklepie i podaniu odpowiedniego paszportu jako dokumentu tożsamości przed dokonaniem zakupu. (…) Dystrybutor ustalił limit zakupów w wysokości 2000 QAR na osobę na miesiąc kalendarzowy." Zakupu będzie można spróbować wyłącznie w miejscu zakwaterowania. 2000 QAR to około 2500 złotych.
Co z możliwością zaopatrzenia się w alkohol przez kibiców, w mailu FIFA nie wyjaśniła. Jedno jest pewne – jeżeli Polska osiągnie w Katarze sukces, dystrybutor może stanąć przed potrzebą zwiększenia limitu pieniędzy na zakupy.
Kontenery się przydały. Katar pomaga ofiarom trzęsienia ziemi
Meksykanie ukarani przez FIFA za mecz z Polską na MŚ
Rywale ukarani. Muszą zapłacić za zachowanie w trakcie meczu z Polakami
Argentyńczyk ujawnia: przy 0:1 Polak poprosił mnie, by więcej nie strzelać
Ale numer! Messi pozował do zdjęć z... podróbką pucharu
Nagroda nie dla Marciniaka! Na mundialu najlepszy był inny sędzia
Szał na punkcie koszulek Argentyny. Chcesz kupić? Poczekasz długo
"Aż spadłem z łóżka..." Francuski sędzia ocenił pracę Marciniaka
Każdy będzie mógł zobaczyć... łóżko Messiego. Gratka dla kibiców!
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* (1004 firm) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP (88 firm), w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.