Al-Hilm – tak nazywa się oficjalna piłka meczowa zbliżającego się finału mistrzostw świata w Katarze. Pozornie wydaje się podobna do swojego podstawowego odpowiednika, ale to tylko pozory. Ma w sobie kilka oryginalnych cech i stoi za nią ukryta symbolika.
Al-Hilm w języku arabskim oznacza bowiem "marzenie". W dotychczasowych zmaganiach mecze rozgrywano piłką Al-Rihla. To słowo oznacza natomiast "podróż". Wersja finałowa wizualnie jest odpowiednikiem podstawowej wersji ale w złoto-czerwonych barwach. Warto zaznaczyć, że tą piłką zostanie rozegrany nie tylko finał, ale także dwa półfinały.
Futbolówka zaprojektowana przez firmę Adidas rzecz jasna jest wyposażona w system "Connected Ball", który umożliwia sędziom podejmowanie ważnych decyzji na podstawie technologii półautomatycznego spalonego. Sensory umieszczone w piłce pozwalają na dokładne wychwycenie momentu podania. Zbierają także szczegółowe dane, które przekładają się na jeszcze bardziej rozwinięte statystyki meczowe ogólnodostępne dla kibiców.
– Dzięki rozwojowi systemu "Connected Ball" Adidas sprawił, że kolejna warstwa istotnych informacji jest dostępna dla sędziów. Dane zebrane z piłki dają nowy wgląd w interpretację unikalnych momentów na boisku podczas mistrzostw świata – powiedział Johannes Holzmueller, dyrektor FIFA ds. piłkarskich technologii i innowacji.
Piłka została także zaprojektowana zgodnie z ekologią. Jest pierwszą w historii, podczas produkcji której użyto tylko klejów i farb powstałych na bazie wody. Podstawowy złoty kolor subtelnie rozmywa się w trójkątnej strukturze. Inspiracją dla tego elementu była lśniąca pustynia otaczająca stolicę Kataru, Dohę. Złoty to także kolor trofeum za zdobycie mistrzostwa świata, a wspomniany trójkątny kształt to także część katarskiej flagi.
– Al-Hilm to latarnia morska rzucająca światło na siłę sportu i futbolu jednoczącego świat. Miliony z niemal wszystkich krajów na świecie nastroją się na finał zjednoczeni przez pasję do gry. Wszystkim zespołom biorącym udział w finałowym etapie życzymy szczęścia – dodał Nick Craggs, generalny menedżer Adidasa ds. piłkarskich.
4 teams. united by a dream that will soon become reality.
— adidas Football (@adidasfootball) December 11, 2022
introducing Al Hilm, the Official World Cup 2022 Match Ball for the Semi-Finals and Final.
available now through adidas online and retail stores.#fifaworldcup pic.twitter.com/EM4idCh8U3
Kontenery się przydały. Katar pomaga ofiarom trzęsienia ziemi
Meksykanie ukarani przez FIFA za mecz z Polską na MŚ
Rywale ukarani. Muszą zapłacić za zachowanie w trakcie meczu z Polakami
Argentyńczyk ujawnia: przy 0:1 Polak poprosił mnie, by więcej nie strzelać
Ale numer! Messi pozował do zdjęć z... podróbką pucharu
Nagroda nie dla Marciniaka! Na mundialu najlepszy był inny sędzia
Szał na punkcie koszulek Argentyny. Chcesz kupić? Poczekasz długo
"Aż spadłem z łóżka..." Francuski sędzia ocenił pracę Marciniaka
Każdy będzie mógł zobaczyć... łóżko Messiego. Gratka dla kibiców!
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* (971 firm) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP (88 firm), w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.