W konkursie drużynowym w trakcie weekendu Pucharu Świata w Zakopanem pojawi się najprawdopodobniej zaledwie osiem ekip. W przeszłości na starcie bywało jeszcze mniej zespołów, ale ta sytuacja daje do myślenia. Czy kryzys zagląda skokom narciarskim prosto w oczy? Transmisje weekendowych zmagań z Wielkiej Krokwi obejrzycie w Telewizji Polskiej, TVP Sport, TVPSPORT.PL, aplikacji mobilnej i Smart TV.
Jeszcze kilka dni temu pod znakiem zapytania stało przeprowadzenie "drużynówki" w stolicy polskich Tatr. Rozważano wprowadzenie innowacji – rywalizację duetów. Temat proponowany przez dyrektora Sandro Pertile upadł. W Zakopanem robiono wszystko, by uniknąć kompromitacji. Na horyzoncie pojawiło się widmo poważnego kryzysu. Czy jest się zatem czego obawiać?
– Nie ma co na siłę doszukiwać się kryzysu w tej dyscyplinie. Zrozumiałym krokiem było odpuszczenie rywalizacji przez Japończyków. Są w tym sezonie totalnie bez formy. Turniej Czterech Skoczni ich dobił. Za tydzień mają Puchar Świata na własnej ziemi. Chcą zrobić wszystko, by pokazać, że świat do końca im nie uciekł. Każda z ekip ma ulubiony obiekt, na którym szlifuje dyspozycję. Osiem drużyn w rywalizacji to i tak nie jest tragedia. Bywały gorsze konkursy. W Zakopanem wystartują najmocniejsze zespoły. Walka o czołowych pięć miejsc nadal będzie nas emocjonować do ostatniej próby. Zobaczymy najlepszych z najlepszych. Ze statystyk oglądalności wynika, że konkursy drużynowe mają tak samo dużą oglądalność – a niekiedy nawet większą – jak indywidualne zmagania. Możemy spać spokojnie – tłumaczy Rafał Kot, współorganizator konkursów w Zakopanem.
Coraz częściej bywa tak, że organizatorzy do ostatniej chwili muszą "lepić" końcowe listy startowe. Wiele wskazuje na to, że na takie konkursy jak w 2008 roku w Oberstdorfie (13 zespołów walczyło o tytuł mistrzów świata w lotach – przyp. red.) trzeba będzie trochę poczekać. W marcu 2022 roku w trakcie MŚ w lotach w Vikersund zgłoszonych zostało zaledwie... 7 drużyn. To dało do myślenia kibicom i organizatorom.
– Skoki narciarskie nie odchodzą w cień. To kompletne bzdury. Nie rozumiem, dlaczego ktoś daje takie stwierdzenia w mediach. Nie ma tendencji, w której z roku na rok będzie coraz mniej skoczków. Wręcz przeciwnie. Widać, że ta dyscyplina dociera do nowych zakątków świata. Znakomitym przykładem jest Turcja, na czele z Fatihem Ipcioglu. On skacze przecież lepiej niż niejeden zawodnik z naszych kadr B i C. Być może tak nakręci popularność tego sportu, że za kilka lat zobaczymy solidną ekipę tej nacji. FIS robi wszystko, żeby poszerzyć zainteresowanie skokami. Czekam na odbudowę Czechów. W Rumunii też nie zamierzają odpuszczać tematu. Na Słowacji pojawia się coraz więcej zdolnej młodzieży. Cieszy też fakt, iż puchary wracają do Ameryki Północnej, USA i Kanada to rynek z ogromnym potencjałem – dodaje były fizjoterapeta biało-czerwonych.
Przedstawiciele FIS-u, na czele z Pertile, muszą szukać alternatyw na kolejne lata. Zadanie nie należy do najłatwiejszych, tym bardziej, że nie brakuje słów krytyki. Wiele wskazuje na to, że na obiekcie im. Stanisława Marusarza kibice obejrzą zmagania ośmiu zespołów. W przeszłości bywało lepiej... – Kombinują, sprawdzają nowości. Są pomysły na następne miksty. Mówi się również o konkursach w stylu play-off. Na tę chwilę byłbym ostrożny z takimi planami. Jestem konserwatystą. Skoki przetrwają w naturalnej formule. Zakorzeniły się w umysłach kibiców. Innowacje należy wprowadzać, ale małymi kroczkami. Często jest tak, że lepsze jest wrogiem dobrego. Nie nakręcajmy się na siłę. To, że coś wygląda dobrze w obrazku, nie oznacza, iż pasuje wszystkim wokół. W Międzynarodowej Federacji Narciarskiej pracują mądre głowy. Na pewno przeprowadzają dokładne analizy – kontynuuje rozmówca.
W polskich, norweskich, słoweńskich i niemieckich serwisach sportowych nadal publikuje się setki artykułów związanych z tą dyscypliną. Na pierwszy rzut oka nie widać, by zainteresowanie malało. Fani skoków niejednokrotnie pokazywali, że wizerunkowe kryzysy im niestarsznie. – W chwilowym kryzysie znajdują się Niemcy. Ostatni turniej? Klapa. Są w niestabilnej formie. Nie zmienia to jednak podejścia wśród kibiców. Cały czas trwają mocne dyskusje i analizy. To daje do myślenia. Przecież ta nacja ma w zanadrzu świetnych przedstawicieli w biathlonie, kombinacji norweskiej, biegach narciarskich czy hokeju. Mimo to, zostają ze skokami. W innych krajach też nie brakuje publicznych debat. Bądźmy spokojni o ten sport – podsumował Kot i dodał, że biało-czerwoni nadal muszą szukać następców obecnych mistrzów, by kontynuować narciarskie tradycje.
Kiedy mecz: piątek, 13 stycznia o godzinie 18:00
O której i gdzie transmisja: trening od 15:50 w TVPSPORT.PL, aplikacji mobilnej i Smart TV oraz od 16:10 w TVP Sport. Kwalifikacje też w TVP 1 od 17:50.
Kto skomentuje: Stanisław Snopek, Przemysław Babiarz
Prowadzący studio: Maciej Kurzajewski
Gość/ekspert: Wiktor Pękala
Reporterzy: Michał Chmielewski, Mateusz Leleń, Patryk Pancewicz
Piątek, 13 stycznia
15:30 - trening
18:00 - kwalifikacje
Sobota, 14 stycznia
15:00 - seria próbna
16:00 - konkurs drużynowy
Niedziela, 15 stycznia
15:00 - seria próbna
16:00 - konkurs indywidualny
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP, w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.