Do nieprzyjemnych incydentów doszło w trakcie i po meczu 2. Bundesligi, w którym St. Pauli zmierzyło się z Kaiserslautern. Ofiarą rasistowskich komentarzy padł Maurides Roque Junior, były napastnik Radomiaka Radom, który rozstał się z polskim klubem na początku stycznia.
Zimą Brazylijczyk został wykupiony przez drugoligowe St. Pauli za około 500 tys. euro. Do Radomiaka trafił w lipcu 2021 roku jako wolny zawodnik. Pół roku wcześniej rozstał się z koreańskim FC Anyang i przez kolejne sześć miesięcy nie mógł znaleźć nowego pracodawcy. Ostatecznie najskuteczniejsi w negocjacjach okazali się działacze radomskiego klubu.
Maurides w Radomiaku strzelił łącznie dziesięć goli i sześć razy asystował. Cztery bramki i cztery asysty to efekt dobrej formy w rundzie jesiennej trwającego sezonu PKO BP Ekstraklasy. Wyborna dyspozycja Brazylijczyka został dostrzeżona przez władze niemieckiego klubu, którego wiosną czeka trudna batalia o utrzymanie w lidze. Wydawało się, że St. Pauli jest w bardzo złym położeniu, ale w rundzie wiosennej idzie jak burza. Wygrało wszystkie trzy mecze ligowe i błyskawicznie wspięło się na 9. miejsce w ligowej stawce. Obecnie ma sześć punktów przewagi nad strefą spadkową.
28-latek dotychczas wystąpił w dwóch meczach swojej drużyny w 2. Bundeslidze. Nie został jeszcze wpisany na listę strzelców, ale i tak zrobiło się o nim głośno. To za sprawą incydentu, do którego doszło po niedzielnym meczu St. Pauli z Kaiserslautern. Drużyna Mauridesa wygrała to spotkanie 1:0, a on sam wszedł na boisko w 80. minucie. Dziewięć minut później doszło do spięcia między piłkarzami obydwu drużyn i sędzia Martin Petersen upomniał wielu z nich żółtymi kartkami.
Maurides dyskutował z wyraźnie zdenerwowanym piłkarzem drużyny gości, Jeanem Zimmerem. Wszystko zakończył... próbą pocałunku rywala w czoło.
— Out Of Context Football (@nocontextfooty) February 12, 2023
Najprawdopodobniej właśnie ze względu na opisaną sytuację Maurides dostał w social mediach wiele wiadomości z wyzwiskami o podłożu rasistowskim od kibiców drużyny przeciwnej. Sytuacja spotkała się ze sprzeciwem St. Pauli, które wydało w tej sprawie oświadczenie. "Po meczu z 1. FC Kaiserslautern napastnik Maurides Roque Junior był wielokrotnie obrażany w mediach społecznościowych. Dostał wiele wiadomości o charakterze rasistowskim. FC St. Pauli zdecydowanie potępia taką dyskryminację" – czytamy w opublikowanym komunikacie.
"Na Millerntor nie ma miejsca na rasizm. Powinno to dotyczyć także innych stadionów, innych miejsc oraz mediów społecznościowych. Tego typu incydenty gorzko pokazują, jak ważne jest wypowiadanie się i podejmowanie działań przeciwko rasizmowi. Piłkarze St. Pauli w meczu z Kaiserslautern występowali w specjalnych koszulkach z hasłem "Nie ma miejsca na rasizm". W dniu meczu organizowane są również akcje mające na celu zwrócenie uwagi na problem. Oladapo Afolayan również spotkał się z rasistowskimi komentarzami i wiadomościami w mediach społecznościowych" – dodano.
Warto zauważyć, że do stanowiska St. Pauli przyłączył się także jego niedzielny rywal, FC Kaiserslautern. "Po meczu chcielibyśmy podkreślić przesłanie, które widniało na koszulkach St. Pauli: na Betze także nie ma miejsca na rasizm! Dlatego w imieniu FCK chcielibyśmy przeprosić Mauridesa za incydenty i komentarze, które pojawiły się pod jego adresem w mediach społecznościowych. Takie zachowanie jest całkowicie niezgodne z wartościami klubu" – napisano na oficjalnym profilu klubu na Twitterze.
St. Pauli zdecydowało się na podjęcie kolejnych kroków w walce ze szkodliwym zjawiskiem. Od teraz hasło "Nie ma miejsca na rasizm" będzie widniało także na koszulkach wszystkich drużyn młodzieżowych.
Seit dieser Saison ziert "Kein Platz für Rassismus!" auch die Trikotbrust der Jugendteams. Stephanie Gonçalves Norberto ist im NLZ seit fünf Jahren im Bereich Wertevermittlung & Pädagogik tätig und berichtet über Prävention und Maßnahmen, unter anderem zum Thema Rassismus.#fcsp
— FC St. Pauli (@fcstpauli) February 13, 2023
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* (960 firm) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP (88 firm), w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.