Już 5 marca odbędzie się pierwszy wyścig sezonu 2023 Formuły 1. W związku z tym w TVPSPORT.PL przygotowaliśmy kompendium wiedzy o startujących zespołach. W czwartek głównym bohaterem będzie Aston Martin, czyli marka, której początki w tej klasie zmagań sięgają 1959 roku. W sezonie 2023 za kierownicami jej bolidów siądzie wyjątkowy duet. Sebastiana Vettela zastąpił Fernando Alonso, a drugie miejsce zachował Lance Stroll.
Wczesny debiut i próby powrotu Aston Martin
Aston Martin jako konstruktor zadebiutował w Formule 1 w 1959 roku podczas Grand Prix Holandii. Zespół ten przymierzał się do tego jednak już wiele lat wcześniej, bo od 1951 roku, kiedy to próbował adaptować swoje modele do tej wymagającej serii. Sześć lat później ukończono budowę samochodu, który miał zaliczyć pierwszy start w Formule 1 w 1958 roku, jednak skończyło się na tym, że na torze pojawił się dopiero w 1959. Było to spowodowane priorytetowym traktowaniem przez firmę rozwoju samochodu sportowego DBR1, który finalnie wygrał 24-godzinny wyścig Le Mans w 1959 roku.
W tym okresie model przygotowywany pod F1 stał się przestrzały i nie mógł stanowić dużej konkurencji dla pokazów innych konstruktorów. Samochód przeprojektowano na kolejny rok, jednak mimo zmian rezultaty nie były zadowalające. Aston Martin całkowicie porzucił Formułę 1 po Grand Prix Wielkiej Brytanii, aby skupić się na wyścigach samochodów sportowych.
Minęło wiele lat do momentu, w którym zaczęto ponownie spekulować o powrocie Astona Martina do rywalizacji w Formule 1. Nie udało się w 2008 roku. Wtedy David Richard, który przewodził konsorcjum, powiedział, że minie jeszcze trochę czasu zanim włączą się ponownie do serii. Rok później jednak podkreślił, że marka chce wrócić do Formuły 1 już w 2010 roku. Nie doszło to do skutku. Ostatecznie w latach 2018-2020 Aston Martin zadowolił się mianem sponsora tytularnego Red Bull Racing.
Epoka Lawrence'a Strolla w Aston Martin
Ambicje Aston Martin wzrosły wraz z pojawieniem się nowego inwestora w styczniu 2020 roku. Był nim Lawrence Stroll. Poprowadził on konsorcjum Yew Tree Investments do zainwestowania 182 milionów funtów w markę w zamian za 16,7 procenta udziałów w firmie. Doprowadziło to do komercyjnego rebrandingu Racing Point UK Racing Point F1 Team na Aston Martin F1 Team na sezon 2021. Wtedy też kierowcą zespołu został Lance Stroll, syn Lawrence'a. Dołączył do niego Sebastian Vettel. W tamtym roku Aston Martin zajął siódme miejsce w klasyfikacji konstruktorów z 77 punktami. To Vettel zdobył pierwsze podium dla zespołu, zajmując drugie miejsce w Grand Prix Azerbejdżanu.
W sezonie 2022 skład kierowców pozostał ten sam. Początek zmagań nie był dla nich zbyt łatwy, ponieważ niemiecki kierowca opuścił dwa pierwsze wyścigi z powodu pozytywnego wyniku testu na koronawirusa. Ostatecznie najlepiej w sezonie zaprezentował się w Grand Prix Azerbejdżanu i Grand Prix Japonii. Był szósty. Zespół zdobył w sumie 55 punktów i ponownie zajął siódme miejsce.
Jaki będzie Aston Martin w sezonie 2023?
Przypomnijmy, że 28 lipca Sebastian Vettel ogłosił odejście z zespołu i Formuły 1 z końcem sezonu 2022. Trzy dni później zespół poinformował, że od kolejnego roku jego miejsce zajmie Fernando Alonso. Hiszpan miał podpisać "wieloletni" kontrakt, jednak nie doprecyzowano ile tak na prawdę będzie on obowiązywał. Drugim kierowcą zgodnie z oczekiwaniami pozostał Lance Stroll. Zawodnikami testowymi są Felipe Drugovich z Brazylii i Belg Stoffel Vandoorne. Jednostka konstruktora to AMR23, operująca na silniku Mercedesa.
Pierwsze problemy i sukcesy Aston Martin
Jeszcze przed sezonem zespół napotkał na problemy. Podano, że Lance Stroll z powodu obrażeń doznanych w upadku na rowerze nie weźmie udziału w przedsezonowych testach w Bahrajnie. W komunikacie nie ujawniono za to szczegółów wypadku, który wydarzył się w Hiszpanii. – Jestem zdeterminowany, aby jak najszybciej wrócić za kierownicę i zapomnieć o tym wydarzeniu – powiedział Stroll.
W czwartek podczas testów Alonso spisał się świetnie. Czasowo był drugi za Maxem Verstappenem. Wykonał sześćdziesiąt okrążeń. W piątek sam podejdzie do testów, bez wsparcia Felipe Drugovicha.
Warto podkreślić, że Alonso podczas prób miał problemy z podłogą, a Brazylijczyk zatrzymał się na torze z powodu kłopotów z czujnikiem związanym z ECU. Aston Martin przed faktycznym startem sezonu ma więc jeszcze trochę do poprawy.
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* (1009 firm) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP (88 firm), w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.