Hokejowa reprezentacja Polski wygrała z Rumunią 6:2 i zapewniła sobie awans do hokejowej elity. Biało-czerwoni na kolejnych mistrzostwach świata zmierzą się z najlepszymi reprezentacjami globu. – Drużyna pokazała charakter. Polacy zasłużyli na sukces. Nie zawsze drzwi do elity otwierają się tak szeroko – mówi nam Mariusz Czerkawski.
Filip Kołodziejski, TVPSPORT.PL: – Ochłonął już pan po sukcesie biało-czerwonych?
Mariusz Czerkawski: – Cieszę się ogromnie. Jestem pod wielkim wrażeniem. Wzruszyłem się. Sztab szkoleniowy zasłużył na wielkie gratulacje. Zbudowali monolit. Trwało to długi czas, ale się udało. Doświadczenie pomogło. Bardzo dobrze graliśmy w przewagach. Nie poddawaliśmy się. Graliśmy z poświęceniem. Walczyliśmy o każdy krążek. Widać było ogromne zaangażowanie. Wiadomo, że popełnialiśmy błędy i mogliśmy zagrać kilka razy inaczej, ale mimo nerwów wypełniliśmy cel. Drużyna pokazała charakter. Polacy zasłużyli na sukces. Nie zawsze drzwi do elity otwierają się tak szeroko.
– Uronił pan łzę?
– Aż tak nie było. W trakcie meczu dostałem kilkadziesiąt telefonów. Miałem wejścia na żywo. Wypowiadałem się na bieżąco. Nie było czasu na łzy, ale gęsia skórka przechodziła po ciele. Chwila, gdy puszczono Mazurka Dąbrowskiego zostanie w pamięci na lata. Zagramy z najlepszymi na świecie.
– Bardzo długo na to czekaliśmy...
– Pamiętam 2002 rok, gdy spadaliśmy z elity. Nie do końca z naszej winy. Wtedy Japończycy mieli z góry zapewnione utrzymanie. Lekko się nam oberwało. Dobrze, że po latach znowu jest pięknie. Możemy się cieszyć tym, co będzie za dwanaście miesięcy.
– Co się stało, że teraz Polacy pokazali moc?
– Nie wiem czy mamy tyle czasu, by w jednej rozmowie streścić dwadzieścia lat polskiego hokeja.
– Spróbujmy.
– Mamy za sobą trudne czasy. Bycie w elicie tylko na budżecie z Ministerstwa Sportu i Turystyki do najłatwiejszych nie należało. Trudno było utrzymać poziom na równi z innymi wielkimi reprezentacjami.
– Wycisnęliśmy maksa z obecnej kadry?
– Zdecydowanie. To cud, że prawie co roku jeździmy na duże turnieje. Cały czas rozmawiamy o elicie. Wielka sprawa. Nie chcę narzekać, ale łatwo nie jest. Trzeba spiąć dwudziestu "Adamów Małyszów", by walczyli o światowy prym. Nasza piramida hokejowa jest bardzo wąska. Znaleźć i stworzyć kilkunastoosobową ekipę, walczącą ze światową czołówką nie jest łatwym zadaniem. Wszyscy z naszej branży to potwierdzą.
– Jak widzi pan przyszłość?
– Różnie. Na tę chwilę mamy początek przyszłości. Na tym sukcesie zaczniemy budować rozwój. Pchamy wózek do przodu. Będzie więcej życzliwości, otwartości i wsparcia. Być może polepszy się infrastruktura. Musimy więcej wymagać. Inne dyscypliny dobrze wiedzą, że trzeba mocno pracować na dobre wyniki. Mimo nie najwyższego budżetu daliśmy radę dzięki wielkiemu zaangażowaniu.
– Młodzież też zyska na sukcesie?
– Trzeba budować dyscyplinę na sukcesach. Liczę, że takie wyniki dadzą pozytywny impuls młodym dziewczynom i młodym chłopakom. W lidze jest sporą liczbę obcokrajowców. Poziom nie jest zły. Trwa debata wśród trenerów, jak szkolić. Bez budżetów i zaplecza trudno będzie myśleć o stworzeniu kadry, która powalczy ze Szwecją, Kanadą, USA czy Szwajcarią. Przed nami długa droga.
– Na koniec zapytam o polskie talenty. Doczekamy się kolejnego Polaka w NHL?
– Oby. Przez wiele lat z Krzysztofem Oliwą myśleliśmy, że ktoś pójdzie naszą drogą. Lata mijają i to się nie dzieje. Niekiedy było blisko, ale czegoś jeszcze brakuje. Chcielibyśmy Polaka urodzonego w kraju i wytrenowanego na naszej ziemi. Byłby to wielki plus dla kadry. Mamy już kilku utalentowanych nastolatków. Fajnie, jeśli ich talent się nie zachwieje i trafią do najlepszej ligi świata.
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* (1012 firm) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP (88 firm), w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.
Komentarz:
Jacek Laskowski, Patryk Rokicki