| Piłka ręczna / Europejskie puchary
Już w nadchodzący weekend piłkarze ręczni Barlinek Industrii Kielce wezmą udział w turnieju finałowym Ligi Mistrzów, tymczasem Europejska Federacja Piłki Ręcznej (EHF) tuż przed decydującymi meczami sezonu zdecydowała się na rewolucję. Żaden z klubów grających w Final4 nie miał z tym jeszcze do czynienia.
CZYTAJ RÓWNIEŻ: Kielce gotowe na finały Ligi Mistrzów. "Jedziemy je wygrać"
Ani Kielce, ani ich półfinałowy rywal Paris Saint-Germain HB, ani broniąca tytułu Barcelona, ani też mistrzowie Niemiec z Magdeburga nie brali dotychczas udziału w meczu, w którym ich trenerzy mogli korzystać z systemu challenge. A takowy będzie do ich dyspozycji podczas nadchodzącego Final4.
Jak na realia piłki ręcznej to niemal wywrócenie do góry nogami dotychczasowego porządku świata. O ile w większości dyscyplin zespołowych obecność nowoczesnych technologii jest już czymś zupełnie naturalnym, o tyle w szczypiorniaku udogodnienia takie jak VAR (w piłce ręcznej ma nazwę VPS) i wspomniany challenge to innowacje. Dość powiedzieć, że wideoweryfikacja obecna jest tylko podczas turniejów finałowych Ligi Mistrzów i Ligi Mistrzyń oraz w trakcie mistrzostw świata i Europy. W polskiej PGNiG Superlidze oficjalnie nie mieliśmy jej jeszcze na żadnym meczu, choć w zakończonym już sezonie 2022/23 jej testy odbywały się kilkukrotnie.
Sam system challenge miał swój debiut w klubowych rozgrywkach na początku czerwca w trakcie turnieju finałowego Ligi Mistrzyń. I o ile jego pojawienie się jest krokiem w dobrym kierunku, to wątpliwości budzi moment jego wprowadzenia – tuż przed najważniejszymi meczami sezonu.
EHF informował o wszystkim na swoich platformach ledwie kilka dni przed Final4, choć podkreślał też, że kluby uczestniczące w nim wiedziały o wszystkim z odpowiednim wyprzedzeniem. Podobnie jest w przypadku męskich rozgrywek – choć nie zostało to jeszcze oficjalnie ogłoszone, to TVPSPORT.PL potwierdziło w klubie z Kielc, że system challenge będzie obecny również i w najbliższych dniach w Kolonii.
CZYTAJ RÓWNIEŻ: Syprzak na drodze Kielc w LM. "Chcę wreszcie wygrać ten puchar"
Jak ma to wyglądać w praktyce? Trenerzy każdego z czterech klubów będą mieli do dyspozycji jeden challenge na mecz. Ale nie jest to takie proste. Po pierwsze, z weryfikacji będą mogli skorzystać wyłącznie w odniesieniu do decyzji dotyczącej ich drużyny. Po drugie, sprawdzić będą mogli jedynie te zdarzenia, które będzie można zobaczyć na powtórkach wideo.
Opublikowany przez EHF przewodnik dotyczący systemu challenge ma 14 stron. Opisanych jest w nim 11 obszarów podlegających weryfikacji – to m.in. dyskwalifikacje, symulowanie, błędy zmian, niesportowe zachowanie, kwestie dotyczące bramek (czy piłka przekroczyła linię bramkową lub czy przekroczyła ją przed upływem czasu gry) oraz ostatnich 30 sekund meczu, w trakcie których za faule taktyczne dyktowany jest rzut karny.
CZYTAJ RÓWNIEŻ: Problemy kadrowe Kielc przed F4. Trzech graczy kontuzjowanych
Chcąc skorzystać z challenge'u, trener zespołu ma nacisnąć elektroniczny brzęczek wykorzystywany do brania czasu na żądanie. Co istotne, musi to zrobić zaraz po tym, jak sytuacja którą chce zweryfikować miała miejsce. Jeśli challenge nie będzie udany, jego drużyna straci jedną z trzech przysługujących na mecz przerw na żądanie. Jeśli zaś będzie udany, przerwa nie zostanie odebrana.
Pojawienie się systemu challenge w Lidze Mistrzów było zapowiadane już pod koniec marca 2023, ale mówiono o nim w kontekście kolejnego sezonu. W tamtym czasie testowano go w EHF Euro Cup. Europejska centrala postanowiła jednak przejść od fazy testów do praktyki nieco szybciej.
Półfinałowe mecze Ligi Mistrzów, w tym spotkanie Barlinek Industrii Kielce z PSG, już w nadchodzącą sobotę (17 czerwca). Dzień później rozegrane zostaną spotkanie o 3. miejsce i finał. Relacje "na żywo" z meczów mistrzów Polski na TVPSPORT.PL.
16:00
One Veszprem
16:00
GOG Handbold
16:00
Sporting CP
16:00
RK Zagrzeb
16:00
Kolstad Handball
16:00
Fuechse Berlin
16:00
Paris Saint-Germain
16:00
Orlen Wisła Płock
16:00
SC Magdeburg
16:00
Aalborg Handbold
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* (1028 firm) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP (93 firm), w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.