Cały czas staramy się lepiej zrozumieć i przetwarzać dane, którymi dysponujemy. Na pewno z czasem zwiększy się rola sztucznej inteligencji – powiedział w rozmowie z TVP Sport Alain Zobrist, dyrektor generalny Omega Timing. Wszystko wskazuje na to, że lekkoatletyka jest przygotowana na kolejne technologiczne zmiany.
*Materiał przygotowany we współpracy z firmą Omega Timing.
16 lipca na Stadionie Śląskim w Chorzowie kibice obejrzeli Memoriał Kamili Skolimowskiej 2023 w ramach Diamentowej Ligi. W zawodach wystąpili czołowi lekkoatleci z całego świata. Fenomenalne biegi mają za sobą Natalia Kaczmarek na 400 metrów (czas 49.48 s) oraz Ewa Swoboda na 100 metrów (10.94). Partnerem technologicznym zawodów było szwajcarskie przedsiębiorstwo Omega, będące częścią grupy Swatch AG. Dyrektor generalny Omega Timing, Alain Zobrist, opowiedział o nowinkach, które są wykorzystywane w lekkoatletyce.
– Wszystko właściwie jest tu elektroniczne. Ale to sędzia naciska na spust. Cały proces zaczyna się zatem od człowieka. Zaczyna się od wystrzału. Elektroniczny pistolet startowy jest obsługiwany przez sędziego ze światowej federacji, który rozpoczyna całą procedurę. Zegar włącza się w momencie naciśnięcia spustu – przyznał i dodał, że ludzie nadal mają duży wpływ na to, jak wyglądają zawody.
Można zastanawiać się, dlaczego elektroniczne pistolety wyparły z zawodów lekkoatletycznych te tradycyjne. Zobrist spieszy z odpowiedzią. – Po pierwsze, elektroniczny pistolet sprawia, że biegacze słyszą odgłos wystrzału dokładnie w tym samym momencie. To ważne na przykład w biegu na 400 metrów. Przy starych pistoletach ci, co stratowali z dalszych torów, usłyszeli wystrzał minimalnie później. Dzisiaj jest uczciwiej. Drugi powód jest taki, że obecnie podróżowanie z pistoletem na proch jest dosyć skomplikowane – zdradził Zobrist.
Gdyby któryś z kibiców był zainteresowany, jak działają mechanizmy dyrektor generalny Omega Timing tłumaczy: – Sprinterzy słyszą wystrzał jednocześnie dzięki głośnikom za blokami. W blokach są także czujniki badające czas reakcji biegaczy. Falstart to dyskwalifikacja, nie można zostawić najmniejszych wątpliwości. W tylnej części bloków są umieszczone sensory ciśnienia, które sprawdzają poziomy nacisk na blok dwa tysiące razy na sekundę. Pomiar zaczyna się na długo przed startem. Dzięki temu dostajemy wykres siły nacisku i wiemy dokładnie, kiedy nastąpiła reakcja – opisał.
Zobrist zwrócił także uwagę na coraz większe znaczenie sztucznej inteligencji w świecie sportu. Według przedstawiciela przedsiębiorstwa Omega, jej rozwój także będzie mieć znaczenie w przyszłych zawodach. – Cały czas staramy się lepiej zrozumieć i przetwarzać dane, którymi dysponujemy. Na pewno z czasem zwiększy się rola sztucznej inteligencji. Tak, byśmy lepiej rozumieli rywalizację sportowców. Sposoby pomiaru czasu także na pewno się zmienią – ocenił.
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP, w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.