Fałszerze gadżetów sportowych są jednymi z największych beneficjentów po transferze Lionela Messiego do Interu Miami. Przybycie Argentyńczyka do MLS przyniosło tej lidze piłkarskiej bezprecedensowe zainteresowanie na całym świecie.
Debiut siedmiokrotnego zdobywcy Złotej Piłki przeciwko meksykańskiej drużynie Cruz Azul i pierwszy występ w podstawowym składzie z Atlanta United w Leagues Cup to dwa z trzech najczęściej oglądanych meczów telewizyjnych przed drugą częścią sezonu MLS. Tylko w stacji Univision jego debiut przyciągnął 1,75 miliona widzów.
"Messimania" spowodowała, że tysiące fanów piłki nożnej na całym świecie próbuje zdobyć koszulki Interu Miami z nazwiskiem słynnego Argentyńczyka. Fałszerze doskonale wyczuli koniunkturę i bezwzględnie to wykorzystują. Na przykład w sklepie internetowym Etsy można kupić podrobione koszulki Lionela Messiego za mniej niż 30 dolarów. Dla porównania, oficjalna replika klubowej koszulki argentyńskiego mistrza świata w sklepie MLS Store kosztuje 125 dolarów.
Na pierwszy rzut oka wydaje się, że nie ma różnicy między koszulką oferowaną przez Etsy a tą z MLS Store. Jednak dysproporcja w cenie jest znacząca. Ponadto zamówienia kierowane do MLS Store na koszulki Messiego mają już październikowe terminy realizacji. Tymczasem podróbki są łatwo dostępne. Oficjalne koszulki pojawiły się dopiero 17 lipca, ale błyskawicznie się wyprzedały.
Podrabiane koszulki dostępne w internecie to jedno, ale można je z łatwością nabyć za granicą a nawet... przed stadionem Interu. Potwierdził to współgospodarz popularnego kanału telewizyjnego Futbol Miami TV Pieter Brown, który wyjaśnił, że widział sprzedawcę przed stadionem DRV PNK, toczącego walizkę na kółkach pełną podróbek na sprzedaż.
– Słyszałem, że w Ekwadorze za dziesięć dolców można kupić koszulkę Interu Miami – wygląda tak samo – przyznał Ed Serrano, inny współgospodarz Futbol Miami TV.
Jeden z widzów programu dodał, że podrabiane koszulki Messiego są sprzedawane w Maroku za od 5 do 8 dolarów.
Fałszerze również wykorzystują braki w podaży innych gadżetów. Na przykład wyprodukowali już czapki-bejsebolówki Messiego, które nie są dostępne na oficjalnym rynku. – Fałszerze sprzedają je jak ciepłe bułeczki — wyjaśnił Brown. – Te szły za dwadzieścia dolców. Są nawet szaliki – dodał.
Podrabiany towar to niższa cena, ale przeważnie też gorsza jakość. – Na niektórych podrabianych koszulkach kolor różowy jest naprawdę dobry – stwierdził Brown. – Na innych bywa z tym różnie. Oczywiście, nie tylko jeden chiński producent wytwarza je wszystkie. To wykorzystywane jest w różnych krajach – podsumował.
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* (971 firm) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP (88 firm), w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.