Reprezentacja Wysp Owczych największe zwycięstwo w historii odniosła już w pierwszym meczu o stawkę. Bohaterem wygranej z Austrią w 1990 roku jest Jens Martin Knudsen i jego... wełniana czapka z pomponem. Tak szczęśliwa, że bronił w niej całe życie. – Gdybyśmy wtedy przegrali, zostałbym klaunem. A teraz ta czapka jest w muzeum FIFA, między koszulką Pele i butami Beckenbauera. Czasami nie trzeba tak wiele, by zostać sławnym – śmieje się w rozmowie z TVP Sport. Transmisja meczu Polska – Wyspy Owcze w TVP!
Wyspy Owcze dołączyły do FIFA i UEFA w 1988 roku. Już w drugim sparingu sensacyjnie pokonały Kanadę 1:0, ale w europejskich rozgrywkach nikt nie dawał im szans. Tymczasem już w pierwszym meczu eliminacji Euro 1992 Farerzy sensacyjnie wygrali z Austrią 1:0. Choć grali w roli gospodarza, to w szwedzkiej Landskronie, bo żadne boisko w kraju nie spełniało wymogów FIFA. Choć są terytorium duńskim, w Danii nie mogli wystąpić, bo... trafili do tej samej grupy.
Bohaterami spotkania zostali strzelec gola, Torkil Nielsen oraz uwijający się jak w ukropie bramkarz, Jens Martin Knudsen, na co dzień operator wózka widłowego. Symbolem tego meczu została jego... wełniana czapka z pomponem. Austriacy nie dowierzali, że mogą przegrać z takimi przebierańcami. Dosłownie. Tak właśnie brzmiały okładki austriackiej prasy. Odmienne nastroje panowały na Wyspach Owczych. Mecz z Austrią był mitem założycielskim kadry. A jego wspominanie trwa do dziś. – Gdybym nie pamiętał tego meczu, i tak byłby mi przypominany. Co roku, 12 września transmituje go nasza narodowa telewizja. Wciąż pamiętam jednak każdy szczegół – przyznaje nam słynny golkiper.
O czapkę pytany był przez BBC, telewizyjne stacje amerykańskie, niemieckie i parę innych. Ale zawsze chętnie opowie, co podkusiło do jej założenia. – Historia jest prosta. Gdy miałem 13-14 lat doznałem kontuzji głowy, bo ktoś kopnął mnie na treningu. Pamiętam, że przez czternaście dni byłem na oddziale intensywnej terapii. W tamtym czasie w moim klubie, NSI Runavik był tylko jeden bramkarz w moim wieku. Byłem nim ja. Musiałem grać tak szybko jak było to możliwe, a nie można było grać w kasku jak Petr Cech. By urobić lekarza i mamę założyłem na głowę czapkę i tak zostało – zaczyna opowieść. A gawędziarzem jest bardzo dobrym.
Choć na wyspach Knudsen był znany z noszenia czapki, jego koledzy nie zakładali, że zachowa swój talizman na mecz o stawkę reprezentacji. – Pamiętam, że gdy jechaliśmy autokarem na mecz z Austrią wszyscy zakładali, że przegramy pięcioma czy dziesięcioma golami. Miałem duże obawy i zastanawiałem się czy powinienem założyć ją tym razem. Mogłem przecież zostać największym klaunem w Europie, przegrywając 0:10 w takiej czapce. Na szczęście jednak ją założyłem – śmieje się.
CZYTAJ TEŻ: Polska legenda Wysp Owczych. "Gdyby nie przepisy, grałbym tu w kadrze"
Wyspy Owcze wygrały, a mecz ten tak mocno zakorzenił się w świadomości Farerów, że efekty te widać do dziś. – Teraz po latach możemy napić się dedykowanego piwa z białą czapeczką, a gdybyś uważnie przeszedł się po naszej stolicy, Torshavn, to znajdziesz pub Landskrona. To pokazuje jakim ten mecz był dla nas szaleństwem – podkreśla bramkarz. Motyw białej czapki z pomponem znaleźć można też nie tylko na wyspach. Gdy wejdzie się do muzeum FIFA w Zurychu, pierwszym eksponatem jest – a jakże – wełniany talizman Knudsena. – To śmieszne, ale czapka znajduje się pomiędzy koszulką Pele i korkami Franza Beckenbauera. To całkiem dobre towarzystwo. Okazuje się, że nie trzeba było zrobić tak wiele jak oni, żeby zostać sławnym – uśmiecha się Farer.
Od czasu wygranej z Austrią niebawem miną 33 lata. W międzyczasie reprezentacja Wysp Owczych na rozkładzie ma Grecję, Turcję, Mołdawię, Łotwę i kilka innych solidnych reprezentacji. Takie zwycięstwa to już normalność, a nie sensacja. – Przed pierwszym meczem więcej niż połowa obywateli uważała, że robimy źle wychodząc na międzynarodową scenę. Po nim już nikt nigdy nie wątpił, że powinniśmy brać udział w rozgrywkach FIFA i UEFA – zauważa bramkarz.
– Moje życie to futbol i ryby. A ryby to u nas pieniądze. 95, a może i 98 procent eksportu z Wysp Owczych to ryby, wszystkie pieniądze obracają się wokół łososi, makreli i dorszy. A kasa z nich idzie do futbolu – wyjaśnia golkiper. Najlepszym przykładem na to jest KI Klaksvik, które kilka dni temu jako pierwszy farerski klub, awansował do fazy grupowej europejskich pucharów. Jego sponsorem jest... przetwórnia rybna. Ale konkurencyjna.
– Mamy już klub w Lidze Konferencji Europy, mamy coraz więcej pieniędzy na futbol. Stajemy się coraz poważniejszym graczem na skandynawskim rynku piłkarskim – zaznacza legenda farerskiej piłki. A wszystko zaczęło się od białej czapki z pomponem...
CZYTAJ TEŻ: Polak nie doczekał się paszportu Wysp Owczych. Nie zagra przeciwko Polsce
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* (1009 firm) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP (88 firm), w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.