| Piłka nożna / Betclic 1 Liga
Wisła Kraków zaprezentowała we wtorek raport pokazujący wpływ klubu na gospodarkę Polski i miasta Krakowa. Liczby robią wrażenie, ale… nie ma ich z czym porównać. Wcześniej podobne badania przeprowadzono tylko w Legii Warszawa, jednak dotyczyły one sezonu, w którym Wojskowi grali w Lidze Mistrzów. Raport warszawskiego klubu to więc coś w rodzaju drogowskazu. – Z różnych względów raporty prezentują inny poziom finansowy – mówi prezes Wisły, Jarosław Królewski.
Raport Wisły Kraków dotyczy sezonu 2021/22. Ostatniego, w którym klub grał na poziomie Ekstraklasy. Analiza została przygotowana przez firmę Ernst & Young, która wcześniej badała także wpływ Legii na gospodarkę.
– Na podobną analizę decyduje się coraz więcej klubów. W Polsce to jeszcze rzadkość, ale dzieje się to coraz częściej – mówi Marek Rozrkut, partner i główny ekonomista EY na Unię Europejską i region CESA.
Dane pochodziły ze źródeł ogólnodostępnych, raportów finansowych i tych przygotowanych przez klub – m.in. z ankiety przeprowadzonej wśród kibiców Białej Gwiazdy.
Najważniejsze liczby są następujące. W sezonie 2021/22 Wisła wygenerowała dla polskiej gospodarki 90,2 mln złotych. Dzięki klubowi powstało 840 miejsc pracy, głównie oczywiście w Krakowie. A klub w ramach najróżniejszych podatków zapłacił łącznie 31,34 mln złotych. Taką kwotą zasilił więc sektor finansów publicznych.
W ramach tych liczb zawarte są efekty popytowe i podażowe. Te pierwsze to efekty bezpośredniej działalności klubu. Ile zapłacił za usługi, w jaki sposób zasilił gospodarkę własną produkcją itp. Efekty podażowe to głównie wydatki kibiców przychodzących na mecze Białej Gwiazdy na usługi gastronomiczne, transportowe i hotelarskie.
Po co Wisła dokonała tej analizy? – Celem było pokazanie, jak istotny jest to klub i jak duży wpływ ma na gospodarkę w regionie. Uważam, że pod tym względem wciąż jesteśmy w czołowej trójce lub piątce w kraju – mówi prezes Jarosław Królewski. Dane mają być wykorzystywane w rozmowach z najróżniejszymi partnerami. Przede wszystkim chodzi jednak o sponsorów i jednostki administracyjne, które teraz mogą otrzymać od klubu twarde dane.
Tylko raz jeszcze, w świecie piłkarskim wciąż nie ma ich z czym porównać. Czy Widzew Łódź ma większy wpływ na polską gospodarkę czy mniejszy? Pamiętajmy też, że dane dotyczą Ekstraklasy, a Wisła od dwóch sezonów jest w 1. Lidze. Królewski przekonuje, że na tym poziomie te dane byłyby maksymalnie o 20 procent mniejsze i są powody, by mu wierzyć. Choćby frekwencja na stadionie – w zasadzie się nie zmieniła.
Porównanie tych danych z Legią wypada niekorzystnie. Warszawski klub w badanym sezonie (2016/17) wygenerował dla polskiej gospodarki 631 mln złotych (przy 90,2 mln Wisły). Powstało przy tej okazji 2,4 tysiąca miejsc pracy (blisko trzykrotnie więcej niż w przypadku Wisły). A łączne podatki to 104 mln złotych. Warto jednak pamiętać, że w rzeczonym sezonie Legia grała w fazie grupowej Ligi Mistrzów, gdzie mierzyła się z Borussią Dortmund, Sportingiem Lizbona i Realem Madryt. Mogła liczyć na ogromne wpływy od UEFA.
– Na dane ogromny wpływ ma gra w europejskich pucharach, która mocno wpływa choćby na przychody branży turystycznej. Przykład Legii świetnie pokazuje, ile znaczy awans do pucharów i tego samego życzę w przyszłości Wiśle – mówi Rozkrut.
– Do mistrza Polski w naszej sytuacji nie ma się co porównywać. Ważne, byśmy się skupili na sobie. Abyśmy potrafili rozmawiać o sobie w sposób merytoryczny. Niektórzy powiedzą, że to temat zastępczy, ale on daje nam możliwość, by się rozwijać i myśleć o przyszłości – przekonuje Królewski.
Dziś Wisła na pewno wie o sobie znacznie więcej i posiada dane, które może pokazać potencjalnym sponsorom. Klub już teraz jest traktowany przez partnerów bardzo poważnie, a spadek z Ekstraklasy nie zaburzył tych relacji. Nieoficjalnie wiadomo, że Orlen zwiększył nawet poziom zaangażowania.
Królewski chciałby, aby kluby były sprawiedliwie przed sektor publiczny. Zwraca uwagę, że dziś niektóre kluby mogą liczyć na bardzo wysokie dotacje, a inne nie. I jego zdaniem, ma się to nijak do wpływu poszczególnych zespołów na gospodarkę regionu i kraju.
Dwa tygodnie temu w ośrodku treningowym Wisły w Myślenicach pojawił się premier RP Mateusz Morawiecki, by obiecać pomoc w rozbudowie ośrodka. A dziś więcej wskazuje na to, że Wisła z Myślenic się wyniesie. Cena wykupu terenu okazuje się dla klubu zaporowa (to około 10 mln złotych). Niewykluczone, że już w przyszłym roku Wisła rozpocznie budowę nowego ośrodka w zupełnie innym miejscu. Klub rozważał już jedną lokalizację w gminie Zabierzów i niewykluczone.
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* (1004 firm) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP (88 firm), w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.