| Piłka nożna / Betclic 1 Liga
Władze Fortuna 1. Ligi zaprezentowały finansowy raport za sezon 2022/2023. Dowiedzieliśmy się, że kluby wypracowały 194 mln złotych przychodu. Liderem w tym zestawieniu była Wisła Kraków. Biała Gwiazda zarobiła ponad 35 mln zł.
Jeżeli chodzi o same przychody, uwzględnione zostały kwoty uzyskane z dnia meczowego, praw mediowych i marketingowych oraz transferów. – Coraz wyżej zawieszamy sobie poprzeczkę i mamy nadzieję, że rozwój finansowy klubów będzie stale szedł w parze ze wzrostem zainteresowania rozgrywkami ze strony kibiców, mediów i sponsorów – przyznał Marcin Janicki, prezes zarządu Pierwsza Liga Piłkarska.
Pod niemalże każdym względem liderem w różnych zestawieniach była Wisła Kraków. Jeżeli chodzi o wartość mediową miast, Kraków uzyskał ponad 68 mln złotych i pojawił się w 164 tysiącach wystąpień. Drugi pod tym względem był Rzeszów – 36 mln, trzecie miejsce zajął Chorzów – 26 mln.
Również jeżeli chodzi o łączną liczbę ekspozycji, stolica województwa małopolskiego nie miała sobie równych. Wisła pojawiła się w blisko 700 tys. treści. Była również w TOP5 najbardziej eksponowanych marek w całych rozgrywkach. W zestawieniu przegrała jedynie z głównym sponsorem rozgrywek – zakładami bukmacherskimi Fortuna oraz Fortuna 1.Ligą.
Pierwszy raz w zestawieniu zostały ujęte kwoty transferowe. Tutaj także bez zaskoczeń. Najlepszym sprzedającym była Biała Gwiazda. Przychody z tego udziału wyniosły 3,5 mln złotych. Dla porównania Sandecja Nowy Sącz wypracowała tyle z… całej swojej działalności. Drugi był Ruch Chorzów – 1,1 mln złotych. Pozostali nie byli w stanie zarobić kwoty w wysokości miliona złotych.
Klub z Krakowa zarobił najwięcej, ale też przeznaczył najwyższą kwotę na wynagrodzenia. W sezonie 2022/2023 władze zespołu z Reymonta 22 wydały blisko 17 mln złotych na wypłaty dla zawodników i pracowników klubu. To blisko dwa razy więcej, niż drugi Ruch – 8,6 mln złotych. Najmniej wydano w Stali Rzeszów – 3,8 mln, Skrze Częstochowa – 3,6 mln oraz Chojniczance Chojnice – 2,4 mln. Duże wydatki w Krakowie nie przełożyły się jednak na wyniki sportowe. Biała Gwiazda nie uzyskała promocji do PKO BP Ekstraklasy. Tegoroczny beniaminek z Niepołomic dla porównania wydał 7,6 mln złotych.
Jeden punkt w sezonie 22/23 kosztował Wisłę – 280 tysięcy złotych. To również najwyższa kwota w lidze. Na drugim biegunie znalazła się Stal Rzeszów – 70 tys.
Zaskakująco wyglądają dane odnośnie sponsorów w danych klubach. Tutaj liderem okazał się spadkowicz – Chojniczanka. W Chojnicach od lat sprawnie działa „Klub Biznesu” i to przekłada się na liczbę 138 partnerów. Tylko na ośmiu sponsorów mógł liczyć ŁKS Łódź. Późniejszego beniaminka wspierają duże podmioty i to przekłada się na pierwsze miejsce w zestawieniu średniego przychodu na sponsora – 0,95 mln złotych.
Kolejnym zestawieniem, w którym najlepsza okazała się Wisła jest ranking frekwencji. Na mecze Białej Gwiazdy przychodziło średnio 12,5 tysiąca kibiców. Spotkania ŁKS-u oglądało nieco ponad 9 tysiąca osób, a Ruchu ponad 8,5 tys. Najmniejszym zainteresowaniem cieszyły się starcia Skry Częstochowa – 312 osób na mecz oraz Sandecji Nowy Sącz – 248.
Coraz ważniejszym aspektem w codziennym funkcjonowaniu klubów jest dzień meczowy. Największymi przychodami może pochwalić się klub z Krakowa – 5,4 mln złotych. Miejsca na podium zajęły także ŁKS – 3,1 mln oraz Ruch – 2,9 mln. Raptem po 100 tysięcy zarobiły kluby z Nowego Sącza i Częstochowy.
Następne
2 - 0
Miedź Legnica
0 - 1
Miedź Legnica
2 - 1
Polonia Warszawa
2 - 3
Znicz Pruszków
0 - 2
Chrobry Głogów
2 - 1
Warta Poznań
1 - 1
Polonia Warszawa
0 - 3
Wisła Kraków
0 - 3
Arka Gdynia
2 - 1
Kotwica Kołobrzeg
15:00
Odra Opole
15:00
Stal Rzeszów
15:00
BS Polonia Bytom
15:00
Znicz Pruszków
15:00
Polonia Warszawa
15:00
Ruch Chorzów
15:00
Wieczysta Kraków
15:00
Wisła Kraków
15:00
Miedź Legnica
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* (1012 firm) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP (88 firm), w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.