5 listopada na ulice Nowego Jorku wybiegnie kilkadziesiąt tysięcy maratończyków. W kultowej imprezie na tym dystansie zadebiutują byli specjaliści od 800 metrów – Joanna Jóźwik i Adam Kszczot. – Tak długi bieg nie ma nic wspólnego z tym, jak trenowałam wcześniej. Nie wiem, czy dobiegnę – przyznaje piąta zawodniczka igrzysk w Rio de Janeiro.
Urodziła i już trenuje. Hołub-Kowalik przyznaje: motywują mnie tylko igrzyska
Adama Kszczota w zawodowym bieganiu na bieżni nie ma już od blisko dwóch lat. Zrezygnował oficjalnie w lutym 2022 roku – po serii rozczarowań wynikami, a finalnie wobec braku wyjazdu na halowe mistrzostwa świata w Belgradzie. Już przed nimi zapowiadał, że tam właśnie pożegna się z kibicami, niestety w tych planach – jak uważał – przeszkodziły powikłania po przyjęciu szczepionki na koronawirusa. Joanna Jóźwik, trapiona w ostatnich latach kariery wieloma kontuzjami, ostatni raz oficjalnie biegała na 800 metrów w Tokio. Niedawno PZLA pożegnała ją uroczyście na gali Złote Kolce.
Okazuje się jednak, że oboje nie porzucili całkowicie lekkoatletyki.
Jóźwik i Kszczot po zakończeniu karier rozpoczęli współpracę z jedną z firm odzieżowych kojarzonych z ich dyscypliną. Razem również zostali dziennikarzami branżowego portalu, w którym prowadzą swoje programy internetowe. W sierpniu oboje zostali wysłani do Budapesztu, gdzie relacjonowali mistrzostwa świata. Dodatkowo 32-latka prowadzi w Warszawie treningi dla amatorów, których stara się zarazić pasją do sportu. Debiut w maratonie, jak słyszymy, to kontynuacja projektu, który zaczęli przy okazji MŚ.
Czym innym jest jednak mówić o bieganiu na 42,195 km niż samemu w nim pobiec.
– Bo chociaż baza wytrzymałościowa jako tako została w organizmie wyczynowców, to sam trening diametralnie się różni. Ja nigdy tak się nie przygotowywałam. Przyznam, że tu jest bardziej monotonnie. Przyzwyczaiłam się przez lata do większych prędkości, interwałów, zmienności, bardziej różnorodnych ćwiczeń itd. Niemniej, warto poznać i tę stronę biegania. To ciekawe doświadczenie – uważa Jóźwik.
Według bazy PZLA najdłuższy dystans, jaki przebiegł dotąd Kszczot w zawodach, to 10 kilometrów (2014, czas 32:51 w Warszawie). Treningowo było to 28 kilometrów i to tylko, dlatego że się zgubił. Jóźwik ma na koncie dwie rywalizacje na 25 km.
– Moja aktywność po zakończeniu kariery biegowej mocno przygasła, przez ostatnie miesiące były to pojedyncze aktywności. Przez półtora roku może przebiegłem 150 kilometrów. (…) Bardziej obawiam się zardzewiałego albo zredukowanego po takim okresie układu przyczepów, Achillesów i tkanek łącznych – opowiadał dwukrotny wicemistrz świata na łamach bieganie.pl. Kszczot przyznał, że jego celem jest wynik szybszy niż 2:50:00. A to bardzo ambitne założenie.
– Kluczową sprawą będzie rozłożenie sił na tak długi czas. Jeszcze nie wiem, jak do tego podejdę ani jak zniosę ten wysiłek. Ale jednocześnie jestem podekscytowana, po pierwsze zamierzam się tym cieszyć i celebrować. Teraz zbiorę doświadczenie, a może następnym razem powalczę o wynik – zapewnia Jóźwik. O czasach, w które celuje, mówić nie chce. Wyjdzie jak wyjdzie.
Maraton w Nowym Jorku jest rozgrywany od 1970 roku. Obecnie to jeden z najbardziej prestiżowych biegów na tym dystansie na świecie. A pod względem liczby zgłoszeń zajmuje pierwsze miejsce. W 2019 roku na trasie pojawiło się ponad 53,5 tysiąca chętnych. Dwa lata wcześniej aplikację o start złożyło ich ponad 98 tys. Impreza ma już też polski wątek historyczny. W 1990 roku w kategorii kobiet triumfowała Wanda Panfil.
– Ja nie mam w planach tam wygrywać – śmieje się Jóźwik. – Ja po prostu w debiucie chciałabym dotrzeć do mety.
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* (1004 firm) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP (88 firm), w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.