Jeszcze nie tak dawno na ulicach Barcelony dominowały gadżety związane z Leo Messim. Po odejściu Argentyńczyka najważniejszą postacią dla kibiców mistrza Hiszpanii jest Robert Lewandowski. Koszulki Polaka cały czas najlepiej sprzedają się w oficjalnych sklepach kibica Barcy.
KORESPONDENCJA Z BARCELONY
Ponad 20 stopni Celsjusza, piękne słońce i niesamowita energia, której można doświadczyć niemalże z każdego zakątka. Barcelona jest piękna o każdej porze roku, również jesienią. Kapitan reprezentacji Polski wielokrotnie podkreślał, że w Hiszpanii żyje się po prostu świetnie. Wystarczy choć na chwilę odwiedzić stolicę Katalonii. Krótka wizyta pozwoli zrozumieć, co na myśli miał Robert Lewandowski.
Napastnik Barcy jest w tym momencie największym "nazwiskiem" w zespole Xaviego. Przyszedł jeszcze wtedy na Camp Nou tuż po "erze Lionela Messiego". Argentyńczyk był dla fanów Blaugrany kimś więcej niż piłkarzem. To żywa legenda, idol i według wielu najlepszy zawodnik w historii klubu. Ciężko w ogóle mówić o jakichkolwiek porównaniach i nawiązaniach do mistrza świata. Messi był jedyny w swoim rodzaju i nikt nie jest w stanie go zastąpić.
Jednak po odejściu ośmiokrotnego zdobywcy Złotej Piłki Barca potrzebowała kolejnego "dużego nazwiska". Kogoś, kto wpłynąłby na wyobraźnię kibiców i sprawił, że kasy w klubowych sklepach ponownie będą pełne. Joan Laporta postawił na Roberta Lewandowskiego. Kapitan reprezentacji Polski w tym sezonie nie jest w najwyższej formie, jednak to nie oznacza, że kibice Barcy przestali kochać "Lewego". Wręcz przeciwnie.
Odwiedziłem piętrowy sklep kibica Barcelony, który mieści się tuż obok rozbieranego Spotify Camp Nou. W okolicach legendarnego obiektu zmieniło się wiele. Wystarczy wyjść ze stacji metra Les Corts i od razu widać nową rzeczywistość. Z daleka nie można dostrzec już blisko stutysięcznego giganta, który przez lata był świadkami historii. Łatwiej zobaczyć wielkie koparki, dźwigi i tony gruzu.
Sama codzienna organizacja wokół stadionu również wygląda inaczej. Meczów na Camp Nou nie ma, ale to nie oznacza, że nie warto odwiedzić ulicy C/ d'Arístides Maillol. Cały czas czynny jest piętrowy Barca Store, w którym można kupić praktycznie wszystko w barwach Blaugrana.
Polscy kibice również nie mają powodów do narzekań. Meczowe koszulki Roberta Lewandowskiego, kubki, figurki, magnesy, monety z wizerunkiem Polaka... Każdy jest w stanie znaleźć coś dla siebie.
Za "meczówkę" kapitana naszej kadry trzeba zapłacić 120–130 euro (w zależności od rodzaju oraz wersji). Jeżeli ktoś chce wydać nieco mniej, może nabyć replikę koszulki. Punktów oferujących tego typu gadżet jest całe mnóstwo. Począwszy od okolic stadionu, kończąc na każdym zakamarku popularnej La Rambli...
– Sprzedajemy najwięcej koszulek Roberta Lewandowskiego. Na drugim i trzecim miejscu znajdują się Pedri i Gavi. Nie jestem w stanie powiedzieć, jak dużo się ich sprzedaje w miesiącu, ale cały czas koszulki "Lewego" cieszą się największą popularnością – powiedział nam Paul, pracownik oficjalnego Barca Store.
Polscy kibice każdego dnia w dużej ilości odwiedzają sklep kibica Barcy. Również w dniu meczowym na ulicach katalońskiego miasta można zobaczyć wiele polskich flag oraz reprezentacyjnych koszulek "Lewego". Wielu fanów mistrza Hiszpanii chce zobaczyć w akcji Lewandowskiego. Mimo tego, że Barca występuje obecnie na Stadionie Olimpijskim, to bez problemu można nabyć wejściówkę na spotkania drużyny Xaviego Hernandeza.
– Od jakiegoś czasu kibice często kupują koszulki Lamina Yamala. Dobrze sprzedają się też koszulki Ronalda Araujo. Od kiedy Lewandowski gra w Barcelonie, to niemalże każdego dnia w naszym sklepie spotykamy kibiców z Polski. Kupują sporo gadżetów Barcy, ale przede wszystkim meczowe koszulki "Lewego". Jedna osoba, która pracuje w naszym sklepie, jest z Polski i wtedy ona rozmawia z polskimi kibicami w ich języku – tłumaczył nam Paul.
Jednak pewną ciekawostką jest to, że koszulki tylko wymienionej "trójki" (Lewandowski, Pedri i Gavi) sprzedają się lepiej od trykotów przedstawicielek żeńskiej drużyny. Czwarte miejsce pod tym względem zajmuje Alexia Putellas, zdobywczyni Złotej Piłki w 2021 i 2022 roku, a TOP5 zamyka jej klubowa koleżanka Aitana Bonmati, triumfatorka ZP w 2023 roku.
Wyjazd na mecz Barcelony jest czymś osiągalnym dla dużej części kibiców Blaugrany. Niezdecydowani powinni się jednak spieszyć. Szans do zobaczenia na żywo w akcji Roberta Lewandowskiego będzie już coraz mniej. Niestety w kolejnych latach nie zanosi się na to, żeby kolejny z reprezentantów Polski dołączył do jednego z największych klubów piłkarskich na świecie...
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* (1009 firm) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP (88 firm), w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.