| Piłka nożna / PKO BP Ekstraklasa
Polskie kluby od lat uwielbiają turecki klimat. Właśnie do tego kraju regularnie zjeżdża się większość drużyn PKO BP Ekstraklasy. Można tam spotkać również kilku pierwszoligowców. – Nie mamy pewności, jaka pogoda będzie zimą w naszym kraju. W Turcji trenuje się na zielonych, naturalnych boiskach, a nie sztucznych, co ma miejsce zimą w Polsce – tłumaczył nam Marcin Hakman, organizator obozów piłkarskich.
Jakub Kłyszejko, TVPSPORT.PL: – Turcja nadal jest tak samo łakomym kąskiem, jeżeli chodzi o organizowanie obozów piłkarskich?
Marcin Hakman, organizator obozów piłkarskich: – Myślę, że tak. Większość drużyn z Ekstraklasy i niektóre z pierwszej ligi wybrały Turcję. Tylko nieliczni postawili na coś innego. Wiem, że w Hiszpanii będą Piast Gliwice i Stal Mielec, Śląsk Wrocław wybiera się do Chorwacji. Pozostali cały czas latają do Turcji.
– Co mimo upływu lat Turcja ma nadal w sobie, że polskie kluby tak chętnie się tam wybierają?
– Myślę, że korzystną cenę, a dokładniej stosunek jakości do ceny, standard hoteli, obsługi i bardzo dobrze przygotowane boiska. Do tego zimą zjawia się tam mnóstwo drużyn. Już nie tylko z Europy, ale również świata. Widziałem, że w Turcji pojawią się nawet koreańskie zespoły. Polskie kluby mają możliwość zagrania z ciekawymi rywalami. Warto wspomnieć, że w Turcji regularnie pojawiają się trenerzy reprezentacji Polski. To doskonała okazja, żeby zobaczyć w akcji wielu kadrowiczów. W poprzednich latach widziałem m.in. Michała Probierza, Czesława Michniewicza czy Miłosza Stępińskiego. Myślę, że teraz może być podobnie.
– Wy też pomagacie klubom w organizacji sparingów, czy same robią to we własnym zakresie?
– Jako agencja zajmujemy się tym. Otrzymujemy harmonogram, rozpiskę boisk, daty meczów i staramy się wszystko dopasować pod to, kiedy kluby chcą rozgrywać sparingi. Pomagamy w dopasowaniu rywali na odpowiednim poziomie.
– Mimo inflacji tureckie ceny nadal są tak atrakcyjne?
– Wszystko zależy od jakości hotelu. Oczywiście ceny poszły w górę, głównie ze względu na inflację. Wakacje i pobyty wypoczynkowe w Turcji również są sporo droższe. Całkowity koszt organizacji obozu piłkarskiego jest mniej więcej o 30 procent wyższy od tego, co widzieliśmy rok temu
– Ile kosztuje doba w średniej klasy hotelu?
– Gdzieś w granicach 80 euro. Wiadomo, że są kluby, które płacą więcej, są takie, co wydają mniej, więc 80 –85 euro jest taką średnią ceną.
– Z drugiej strony obecnie w Polsce za wysoki standard hotelu płaci się jeszcze więcej…
– Tak i to kolejny argumenty, dlaczego kluby decydują się na przyjazd tutaj. Poza tym nie mamy pewności, jaka pogoda będzie zimą w naszym kraju. W Turcji trenuje się na zielonych, naturalnych boiskach, a nie sztucznych, co ma miejsce zimą w Polsce. Do kosztu obozu należy jeszcze oczywiście doliczyć koszty przelotu, ale łącznie i tak wszystko wychodzi bardzo korzystnie.
– Kluby mają na miejscu jakieś specjalne wymagania? Jak wygląda pana praca tam na miejscu?
– Musimy zadbać o to, żeby obóz przebiegał w jak najlepszych warunkach. Doglądamy jakości boisk, planujemy odpowiednich i mocnych sparingpartnerów, ale największą część pracy wykonujemy jeszcze przed zgrupowaniem. Wtedy rezerwujemy hotele, boiska itp. Na miejscu trzeba być praktycznie cały czas pod telefonem, bo w każdej chwili coś się zawsze może wydarzyć. Kontuzja, wyjazd do szpitala, zawiezienie piłkarza na lotnisko, odebranie nowego zawodnika stamtąd. Na miejscu wszystko dynamicznie funkcjonuje.
– Sparingi polskich drużyn w Turcji będą w dużej mierze prowadzić nasi sędziowie? Ostatnio dość często zdarzały się kontrowersje z udziałem tamtejszych arbitrów i dochodziło do ustawiania meczów kontrolnych…
– Jasne, ale z mojej perspektywy jest to trochę mit, bo widzę wszystko od środka. Takie sytuacje czasami mają miejsce, ale w przeszłości było ich zdecydowanie więcej. Na przestrzeni ostatnich lat widzę dużą poprawę. Prawdą jednak jest to, że kluby wolą, jak ich mecze prowadzą zawodowi sędziowie. Oprócz polskich arbitrów w Turcji swoje obozy mają również sędziowie z innych krajów. Większość spotkań będzie obsługiwana przez wysokiej klasy sędziów.
– Z jak dużym wyprzedzeniem planuje się zimowe obozy?
– Są kluby, które w momencie wyjazdu z Turcji wiedzą, że w przyszłym roku będą w danym hotelu i już wtedy proszą o rezerwację. Wszystko zależy od dostępności terminów. Zdarzają się sytuacje, że mamy coś zaplanowane z rocznym wyprzedzeniem. Dużo dzieje się w lipcu, kiedy startuje liga. Wtedy rozpoczynamy mocniejsze działania i rozmowy z klubami. Przygotowujemy oferty i dopinamy szczegóły.
– Zimą możemy spodziewać się w Turcji sporej grupy polskich kibiców? Niektórzy planują swoje urlopy pod to, aby zimą spotkać się tam z ukochaną drużyną?
– Myślę, że tak. Kibice jeżdżą za swoimi zespołami. Nie możemy mówić o jakimś najeździe Polaków na Belek, ale jest sporo wiernych fanów, którzy corocznie pojawiają się w miejscu zgrupowania. Szczególnie kibice Lecha, Legii czy Widzewa. Plusem jest też to, że większość meczów sparingowych jest transmitowana w klubowych telewizjach. Fani na wyciągnięcie ręki mają to, co dzieje się tutaj na miejscu.
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* (955 firm) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP (88 firm), w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.