Max Verstappen sezon 2024 rozpoczął od dwóch wygranych. Kierowca Red Bulla dojechał do mety jako pierwszy w Bahrajnie i Arabii Saudyjskiej. Osiągnięcia sportowe schodzą jednak na drugi plan. Wszystko za sprawą kryzysu wizerunkowego, jaki dotknął jego team. Czy Holender może wkrótce pożegnać się z ekipą? Jaką rolę w całym zamieszaniu odgrywa Helmut Marko? Odpowiedzi m.in. na te pytania szukamy w biografii kierowcy “Niepowstrzymany”.
By treść tego artykułu była zrozumiała dla osób, które na co dzień nie śledzą Formuły 1, zobowiązany jestem do zaprezentowania krótkiego wprowadzenia: w XXI wieku Red Bull zdobył sześć tytułów mistrza świata wśród konstruktorów i siedem dla kierowców. Wydawać by się mogło, że świetnie działająca machina nie ma wad. Niestety, początkiem lutego 2024 roku media obiegła szokująca informacja. Jak poinformował Erik van Haren – dziennikarz holenderskiego “De Telegraf” znający doskonale rodzinę Verstappenów - szef ekipy, Christian Horner, miał w niedopuszczalny sposób potraktować jedną z pracownic. Red Bull zareagował błyskawicznie. Wewnętrze śledztwo trwające kilka tygodni wykazało, że jest niewinny. Mogłoby się wydawać, że problem został błyskawicznie rozwiązany. Niestety, przeciwnie!
W trakcie Grand Prix Bahrajnu wybrani dziennikarze i osoby związane z F1 otrzymały od nieznanego nadawcy maila z linkiem do wirtualnego dysku. Znajdowały się na nim zrzuty ekranu i zdjęcia, które miały udowadniać, że Red Bull kłamie, a romans między Hornerem i członkinią teamu nie jest dziennikarskim wymysłem. Całe to zamieszanie powoduje, że team przeżywa wizerunkowy kryzys, a kibice nie wiedzą, komu wierzyć, a komu nie. W dodatku, coraz trudniej się w nim odnaleźć.
I tu pojawia się pytanie: gdzie w tym wszystkim Verstappenowie? Jos, ojciec Maxa, w jednym z wywiadów po Grand Prix Bahrajnu dał do zrozumienia, że będzie lepiej dla całego Red Bula, jeżeli Horner odejdzie. Tylko w takich sposób uda się oczyścić bardzo gęstą już atmosferę. Wtóruje mu dr Helmut Marko – jeden z założycieli teamu, który pełni w nim rolę doradcy i werbuje młodych kierowców do akademii. O tym, jak ważna to postać dla Maxa czytamy w jego biografii “Niepowstrzymany” autorstwa Marka Hughesa wydanej niedawno w Polsce nakładem wydawnictwa SQN.
"Red Bull, a w szczególności Helmut Marko, uważali, że konieczne są zdecydowane kroki, by zabezpieczyć sobie prawdziwy fenomen, talent trafiający się raz na pokolenie. (...) Marko widział wystarczająco dużo, żeby wiedzieć, że Max jest wyjątkowym przypadkiem. Tym przekonaniem szybko zaraził pozostałych w Red Bullu.”
To właśnie Marko w znaczącym stopniu pomógł Verstappenowi trafić do F1. Widział drzemiący w nim potencjał i umiejętności. Dlatego też Max pojawił się w królowej motorsportu nie mając nawet 18 lat, stając się z automatu najmłodszym debiutantem w historii tej serii wyścigowej. W trwającym zamieszaniu wokół Hornera, Marko staje w opozycji wobec szefa ekipy. I tu czas zadać pytanie z tytułu tego tekstu: czy Verstappen mógłby odejść z Red Bulla?
Odpowiedź brzmi: tak, ale pod jednym warunkiem – jeżeli Red Bull rozwiąże współpracę z Marko. W trakcie Grand Prix Arabii Saudyjskiej Verstappen dał w jednym z wywiadów jasno do zrozumienia – gdyby Helmut został zwolniony, jego przyszłość w Red Bullu, jako kierowcy, stanie pod ogromnym znakiem zapytania. Trzykrotny mistrz świata zawdzięcza mu wiele. Bez pomocy Austriaka nie byłoby tylu wygranych, podiów, a przede wszystkim mistrzowskich tytułów. Biografia kierowcy dobitnie pokazuje, jak mocna relacja łączy tę dwójkę. Marko poświęcono wiele stron, jego wypowiedzi są jednymi z kluczowych dla całej narracji.
W najbliższych tygodniach wokół Maxa i jego przyszłości może narosnąć wiele historii i spekulacji. Co przyniesie przyszłość? Czas pokaże! Warto jednak poznać jego wyjątkową przeszłość dzięki lekturze książki “Niepowstrzymany”.
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* (1004 firm) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP (88 firm), w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.