Rozgrywany co cztery lata turniej Euro to jedno z najważniejszych wydarzeń sportowych na Starym Kontynencie. Najbliższa edycja rozgrywek odbędzie się w Niemczech, kraju słynącym z imponującej infrastruktury sportowej. Obiekt w Dortmundzie ugości m.in półfinał, a także reprezentację Polski. Sprawdź najważniejsze informacje o Westfalenstadion (Signal Iduna Park).
Mistrzostwa Europy zbliżają się wielkimi krokami, a nasz zachodni sąsiad staje się epicentrum futbolowego świata. Turniej Euro to nie tylko okazja do rywalizacji drużyn narodowych na boisku, ale także wyjątkowa podróż po niemieckich miastach i ich futbolowych katedrach. Niemcy jako gospodarze obiecują dostarczyć niezapomniane emocje zarówno na trybunach, jak i na murawach swoich stadionów. Jedynym z najważniejszych obiektów będzie Westfalenstadion (Signal Iduna Park) w Dortmundzie.
Gdyby ponad 40 lat temu powiedziano mieszkańcom, że w centrum ich miasta stanie piłkarska świątynia ze szklaną fasadą, podgrzewaną murawą oraz największą trybuną w Europie – zapewne popukaliby się w czoło i uśmiechali na samo wspomnienie tak fantazyjnego pomysłu. Jednak obecnie Signal Iduna Park (Westfalenstadion) przy Strobelallee to największy stadion piłkarski w Niemczech.
Nie przegap: Wszystkie areny Euro 2024. Jak wyglądają? [ZDJĘCIA]
Historia stadionu rozpoczęła się 5 kwietnia 1965 roku. Po czterech długich latach dyskusji na temat rozbudowy nieco przestarzałej już areny "Rote Erde", Komitet Centralny i Finansowy miasta Dortmund podjął decyzję, aby nie poddawać jej modernizacji, lecz zbudować zupełnie nowy stadion piłkarski. Jednak problem tkwił w tym, że miasta nie było stać na taką budowę, a władze landu nie chciały dokładać się do inwestycji. Dopiero niespodziewane odpadnięcie Kolonii z listy miast-organizatorów Mistrzostw Świata 1974 roku spowodowało, że pieniądze zarezerwowane dotąd na budowę obiektu w Nadrenii Północnej-Westfalii trafiły ostatecznie do Dortmundu.
19 października 1970 r., Rada Miasta zatwierdziła plany i zdecydowała o rozpoczęciu budowy Westfalenstadion w następnym roku. Ponad 80 proc. z 17 milionów marek kosztów zostało sfinansowanych ze wsparcia federalnego i stanowego, wpływów z loterii i darowizn. Prace budowlane ruszyły w 1971 roku. Podczas budowy, ze względu na oszczędności, zrezygnowano z bieżni lekkoatletycznej, co w ostatecznym rozrachunku okazało się korzystne dla całego obiektu. Oficjalne otwarcie stadionu w Dortmundzie nastąpiło 2 kwietnia 1974 r., a w meczu inauguracyjnym FC Schalke 04 pokonało gospodarza Borussia Dortmund 3:0.
Zobacz też: Gdzie oglądać EURO 2024? Plan transmisji ME w TV!
Nowy stadion składał się z czterech prostych trybun wykonanych z prefabrykatów, bez narożników, a pojemność Signal Iduna Park wynosiła wtedy 54 tys. widzów. Obiekt w tym stanie przetrwał bez żadnych modernizacji do lat 90. XX wieku, kiedy to wymogi narzuciły instalację krzesełek, a to z kolei pociągnęło za sobą spadek pojemności areny do 42 800 miejsc. W ramach pierwszego etapu rozbudowy Westfalenstadion pojemność trybuny zachodniej i wschodniej została zwiększona odpowiednio o 6000 miejsc, dzięki dobudowaniu kolejnego górnego kondygnacji w 1995 roku. Podczas drugiego etapu modernizacji pojemność Signal Iduna Park wzrosła do 68 600 miejsc w 1999 roku, kiedy to trybuna południowa – centralny punkt obiektu - została powiększona do 24 454 miejsc, czyniąc ją jednocześnie największą trybuną w Europie.
Czytaj także: Najważniejsze informacje o EURO 2024
6 maja 2002 r. rozpoczęły się prace nad rozbudową narożników stadionu. Przede wszystkim wbito w ziemię piętnastometrowe pale fundamentowe w obszarze północnym i południowym obiektu. Kolejnym wyzwaniem dla inżynierów była budowa zadaszenia stadionu. W ramach tych prac narożne pylony wewnątrz stadionu zostały zastąpione ośmioma zewnętrznie zainstalowanymi żółtymi stalowymi słupami. Kolejna przebudowa Signal Iduna Park zakończyła się 13 września 2003 r. Zwiększono wówczas pojemność stadionu o kolejnych 14 000 miejsc. W 2006 roku obiekt przeszedł największą renowację w historii. Unowocześniono całą konstrukcję, zaś pojemność Westfalenstadion została zwiększona do ponad 80 000 (W 2024 roku – 81 365).
W 2005 roku Borussia Dortmund wpadła w poważne kłopoty finansowe. Zmusiło to właścicieli klubu do sprzedaży nazwy stadionu firmie Signal Iduna. Od tej pory obiekt ten nosi nazwę Signal Iduna Park, jednak dla kibiców jest to nadal Westfalenstadion lub po prostu "świątynia". Borussia zarobiła na tej operacji około 80 milionów euro. Co ciekawe, BVB nie może używać oryginalnej nazwy swojego stadionu w Lidze Mistrzów. Wiąże się to z określonymi przepisami UEFA. W Champions League obiekt ośmiokrotnego mistrza Niemiec nosi nazwę BVB-Stadion Dortmund.
◾ W 1977 roku murawa Westfalenstadion została zaatakowana przez robaki, które sukcesywnie niszczyły ją od korzeni. Przekonał się o tym dotkliwie zawodnik Brunszwiku, Danilo Popivoda, 23 kwietnia 1977 r., kiedy to znalazł się zaledwie sześć metrów od bramki Borussii. Podczas oddawania strzału, poślizgnął się na kawałku trawy, który następnie wylądował na jego nosie, natomiast kopnięta przez niego piłka zatrzymała się tuż przed linią bramkową. Mecz Borussia – Brunszwik zakończył się remisem 0:0.
◾ Stadion Borussii Dortmund słynie z największej średniej liczby widzów na każdym meczu, niemal równej pojemności stadionu!
◾ Na stadionie znajduje się więzienie z celami zarówno dla kibiców gości, jak gospodarzy.
◾ Zwiedzanie Signal Iduna Park można odbyć wg dwóch programów. Pierwszy, nazwany BVB-Tour, trwa 90 minut i oferuje wizytę na trybunach z obu stron, wizytę w szatni, przejście tunelem oraz wizytę na poziomie boiska przy ławkach rezerwowych. Drugi program o nazwie BVB-Tour Plus trwa aż 120 minut, i oprócz programu podstawowego zapewnia również zwiedzanie więzienia na stadionie, saloniku VIP oraz sali konferencyjnej.
Na stadion bez problemu dojedziemy z centrum transportem publicznym. Z głównego dworca kolejowego (Dortmund Hauptbahnhof) do wyboru dostępna jest opcja autobusowa lub metro (z przesiadką lub bez). Wybierając kolejkę podziemną trzeba liczyć się jeszcze z około dziesięciominutowym spacerem, z kolei autobus dowiezie niemal pod sam stadion.
Nie będzie również kłopotu z dojściem ze stacji metra Westfalenhallen, do której dojeżdżają linie U45 i U46 oraz autobus 450. Na stadion dojedziemy także linią metra U24 ze stacją docelową Theodor-Fliedner-Heim.
Jeżeli przyjedziemy na mecz stosunkowo wcześnie (np. 2 godziny przed wydarzeniem), to nie powinniśmy mieć problemu z zostawieniem samochodu na wielkim parkingu, który znajduje się pod samym stadionem. Alternatywą mogą być boczne uliczki w okolicach obiektu. Tam również można zostawić swój pojazd, a po meczu szybciej wydostać się z okolic obiektu.
Mistrzowie Europy w tarapatach. UEFA wszczęła postępowanie
Euro w telewizji. Takie imprezy mają przed sobą przyszłość
Szokujące kulisy finału Euro. Policja udaremniła atak ISIS
Trener uczestnika Euro 2024 podał się do dymisji!
Bohater Hiszpanii dotrzymał słowa. Wygląda jak... "Mała Syrenka"
Anglicy niemal pewni. To on zastąpi w kadrze Southgate'a!
Lewandowski łamie przepisy? "Absolutnie jest do zmiany"
Anglicy dziękują Southgate'owi. Piękne słowa Beckhama
17-latek z najładniejszym golem na Euro! UEFA zadecydowała [WIDEO]
niedziela, 14.07, 21:00
środa, 10.07, 21:00
wtorek, 09.07, 21:00
sobota, 06.07, 21:00