Piłkarze Bayeru Leverkusen po zwycięstwie nad Werderem Brema 5:0 zapewnili sobie pierwsze w historii mistrzostwo Niemiec. Po wygraniu Bundesligi, w szatni Aptekarzy kufle piwa wylewane były jeden za drugim. Jeden z nich został wylany na głowę trenera Xabiego Alonso.
Na pięć kolejek przed zakończeniem rozgrywek Bundesligi, ekipa z Leverkusen ma aż 16 punktów przewagi nad Bayernem Monachium. Bawarczycy byli najlepsi w niemieckiej elicie nieprzerwanie od 2013 roku.
Pierwszego gola dla gospodarzy zdobył Victor Boniface z rzutu karnego w 25. minucie, a na 2:0 podwyższył Granit Xhaka w 60. minucie. Później w roli głównej wystąpiła wschodząca gwiazda niemieckiego futbolu – 20-letni Florian Wirtz, który choć rozpoczął mecz na ławce rezerwowych – trafił do siatki w 68., 83. i 90. minucie, kompletując hat-tricka. W 69. minucie na boisku w drużynie gości pojawił się Dawid Kownacki.
Po sobotniej wygranej abdykującego mistrza z Monachium – 2:0 z FC Koeln było jasne, że tylko zwycięstwo zapewni piłkarzom trenera Xabiego Alonso historyczny sukces już w niedzielę. Pewni triumfu byli kibice, którzy w komplecie (30 210 osób) zasiedli na trybunach obiektu w Leverkusen, i wielu z nich już w trakcie gry prezentowało tekturowe mistrzowskie patery. Inni mieli na sobie mistrzowskie koszulki czy pamiątkowe czapeczki, wskazujące, kto był najlepszy w sezonie 2023/24. Niektórzy nie wytrzymali napięcia i już po czwartym golu dla miejscowych wdarli się na murawę, ale szybko ją opuścili i mecz bez większych przeszkód można było dokończyć.
W szatni nowych mistrzów Bundesligi również zapanowało istne szaleństwo. Piłkarze zgodnie z niemiecką tradycją oblewali się piwem, a zawartość jednego z kufli wylądowała na głowie Alonso. Hiszpański trener został polany przez strzelca pierwszego gola Boniface'a.
Chmielową kąpiel odbył także m.in. Granit Xhaka. Kapitan reprezentacji Szwajcarii przed tym sezonem dołączył do Bayeru z Arsenalu.
Bayer, który został 30. klubem, jaki wywalczył mistrzowską paterę, w tym roku obchodzi 120-lecie istnienia. Do Bundesligi awansował po raz pierwszy w 1979 roku. Do tej pory największymi sukcesami klubu wspieranego przez znany koncern farmaceutyczny był triumf w Pucharze UEFA w 1988 roku i zdobycie Pucharu Niemiec pięć lat później.
Aptekarze pięciokrotnie, ostatnio w 2011 roku, byli wicemistrzem Niemiec, a sześć razy zajęli w Bundeslidze trzecią lokatę. W 2000 roku, z Adamem Matyskiem w bramce, stracili pewny wydawałoby się tytuł w ostatniej kolejce, a brak osiągnięcia tego celu przez lata sprawił, że pojawiły się prześmiewcze określenia "Vicekusen" czy "Neverkusen".
W tym sezonie jednak pod wodzą 42-letniego Xabiego Alonso zespół z Leverkusen, który Hiszpan przejął 5 października 2022 roku, gdy ten był... 17. w tabeli, w tym sezonie spisuje się znakomicie i pozostaje bez porażki we wszystkich rozgrywkach – łącznie z niedzielnym to już 43 spotkania w Bundeslidze, Pucharze Niemiec i Lidze Europy. 38 z nich Bayer wygrał.
Po raz ostatni w oficjalnych występach podopieczni Alonso, który w ciągu półtora roku z debiutanta stał się najbardziej gorącym nazwiskiem na trenerskim rynku, ale mimo atrakcyjnych propozycji z innych klubów zdecydował się pozostać w Leverkusen na następny sezon, zeszli z boiska pokonani 27 maja 2023, w kolejce kończącej poprzedni sezon niemieckiej ekstraklasy (0:3 z VfL Bochum).
Szkoleniowiec Aptekarzy zwrócił uwagę na wyjątkowość osiągnięcia. – Pierwszy tytuł to coś wyjątkowego, smakuje wyśmienicie, jak wszystko, co miłe, a nowe i wcześniej nieznane. Radość jest olbrzymia – powiedział Alonso i dodał, że jego zdaniem to pojawianie się na liście triumfatorów nowego klubu będzie z pożytkiem dla ligi i niemieckiego futbolu. – To chyba zdrowy objaw, że nie tylko jeden klub wygrywa – zaznaczył.
Bayer zapewnił sobie historyczne mistrzostwo kraju, a ma szansę nawet na potrójną koronę. 25 maja w Berlinie zagra w finale Pucharu Niemiec z drugoligowym FC Kaiserslautern Tymoteusza Puchacza, a w czwartek pokonał 2:0 West Ham United z Łukaszem Fabiańskim w bramce i jest blisko awansu do półfinału Ligi Europy.
– Nie zapominamy o tym, co przed nami, mamy kolejne cele, ale pomyślimy od tym od jutra. Dziś jest wyjątkowy dzień i czas na świętowanie. Zasłużyliśmy sobie na to – zakończył Alonso.
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* (971 firm) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP (88 firm), w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.