| Piłka nożna / PKO BP Ekstraklasa
Choć medali na szyjach piłkarzom Jagiellonii Białystok jeszcze nikt nie zawiesił, to żółto-czerwoni są na pięć kolejek przed końcem sezonu faworytem do zdobycia mistrzostwa. Jaga może reprezentować Polskę w europejskich pucharach. Jaka ścieżka czeka na białostoczan w Europie?
– Najpierw trzeba zdobyć mistrzostwo Polski. Mamy jeszcze pięć meczów do rozegrania. W Polsce jest kilka przysłów przygotowanych na tę okazję. To dzielenie skóry na niedźwiedziu, czy chwalenie dnia przed zachodem słońca. Każdy mecz traktujemy tak samo, jak finał. Tak podchodzimy do sprawy mistrzostwa od samego początku – powiedział w programie "Weszłopolscy" prezes Jagiellonii Białystok Wojciech Pertkiewicz.
I choć wydaje się to dobre podejścia, które ma też aprobatę białostockich kibiców, to warto przyjrzeć się potencjalnej ścieżce, która Jagiellonia może podążać w europejskich pucharach w przyszłym sezonie w przypadku zdobycia złotego medalu mistrzostw Polski. A to dlatego, że żółto-czerwoni mają obecnie największe szanse na zdobycie swojego pierwszego w historii tytułu.
I tu pozornie dobre informacje dla Jagiellonii się kończą. Głównym powodem do takiego zdania jest sprawa braku rozstawienia potencjalnego mistrza Polski w każdej z rund pucharów europejskich, a to oznacza teoretycznie trudniejszych rywali w drodze do gry w fazie grupowej którychś z rozgrywek.
Na dzień 22 kwietnia 2024 roku Jagiellonia przy możliwym zdobyciu mistrzostwa będzie rywalizowała w pucharach od drugiej rundy eliminacji Ligi Mistrzów. Przy obecnej sytuacji we wszystkich ligach europejskich, Jagiellończycy według rankingu będą najsłabsza z drużyn, które powalczą o Ligę Mistrzów w drugiej rundzie eliminacji.
Obecnie potencjalnymi, rozstawionymi rywalami Jagiellonii jest węgierski Ferencvaros, który według rankingu jest najsilniejszy rywalem dla żółto-czerwonych. Oprócz Węgrów z rozstawieniem na chwilę obecną jest Karabach, Slovan Bratysława, Bodo/Glimt, Łudogorec, Sparta Praga, Malmoe, APOEL, Rijeka, HJK, Flora Tallinn i mistrz Rumunii FCSB.
Przy możliwym odpadnięciu w drugiej rundzie eliminacji Ligi Mistrzów Jagiellonia trafia wówczas do rywalizacji o fazę grupową Ligi Europy. Żółto-czerwoni mogą wówczas trafić na rozstawionych (przypominamy, że to drużyny, które zagrają w eliminacjach pucharów na dzień 22 kwietnia 2024 roku) KI Klaksvik z Wysp Owczych, AEK Ateny, Shamrock Rovers, gibraltarski Lincoln, walijski TNS oraz ormiański Pjunik.
W przypadku kolejnego potknięcia Jagiellonia znajdzie się w IV rundzie eliminacji Ligi Konferencji. Tam wówczas na żółto-czerwonych może czekać mistrz Łotwy FK RFS, mołdawski Petrocub, duńskie Brondby, kosowskie Ballkani oraz bośniacki Borac Banja Luka.
Nieco lepiej w sprawie rozstawienia wyglądałaby sytuacja Lecha i Legii, którzy mieliby szanse na ten przywilej w II rundzie eliminacji Ligi Mistrzów oraz we wszystkich rundach eliminacji Ligi Europy i Ligi Konferencji. Raków Częstochowa mógłby z kolei liczyć na rozstawienie w pierwszej rundzie eliminacji Ligi Europy i trzeciej rundzie eliminacji Ligi Konferencji, o czym informuje portal rankinguefa.pl.
Jagiellonii wystarczy zwycięstwo w przynajmniej jednym z trzech dwumeczów, aby znaleźć się co najmniej w fazie pucharowej Ligi Konferencji, a to oznaczałoby kolejny zastrzyk gotówki dla kasy białostockiego klubu. Niesie to jednak za sobą inne konsekwencje. Jaga będzie wówczas zmuszona do poszerzenia swojej kadry.
– Jesteśmy na taką ewentualność przygotowani – powiedział nam jeden z właścicieli białostockiego klubu. Jagiellonia już na początku tego roku rozpoczęła poszukiwania kolejnych wzmocnień. Według naszych informacji dyrektor sportowy Łukasz Masłowski ma już przygotowane propozycje kontraktów dla piłkarzy, którzy mogliby białostocki klub wzmocnić.
Do żółto-czerwonych latem tego roku może dołączyć nowy skrzydłowy, boczny pomocnik oraz kolejny napastnik. To może sugerować sprzedaż Dominika Marczuka, Afimico Pululu oraz Bartłomieja Wdowika, chociaż władze żółto-czerwonych zapewniają, że na razie nie było konkretnych ofert za wymienionych zawodników. Były natomiast zapytania z zagranicznych klubów. Jaga będzie też szukała wzmocnień w środku pola, zważywszy na możliwość gry na trzech frontach.
Opinia publiczna w ostatnim czasie zwróciła uwagę na to, że obecny lider PKO BP Ekstraklasy jest zespołem z najsłabszą średnią punktów na mecz. Przed zwycięstwem Jagiellonii z Zagłębiem Lubin (2:1) średnia wynosiła 1,85 punktu. Teraz ten współczynnik wzrósł do 1,93. To nadal nie jest zbyt satysfakcjonująca statystyka.
Fakty są jednak takie, że to Jagiellonia jest liderem PKO BP Ekstraklasy, a to oznacza nie mniej i nie więcej, niż to, że pozostałe zespoły bijące się o mistrzostwo Polski, punktują jeszcze słabiej. Drugi Śląsk Wrocław ma zdobytych średnio 1,76 punktu na mecz, z kolei faworyzowani do zdobycia mistrzostwa przed startem rozgrywek Raków Częstochowa, Lech Poznań i Legia Warszawa mają odpowiednio 1,59; 1,76 i 1,62 punktu zdobytego na mecz.
To stawia jednak Jagiellonię w nieco lepszym świetle na tle rywali. Żółto-czerwoni są ponadto najskuteczniejszym zespołem pod względem zdobytych bramek, bo w lidze ustrzelili ich już 66, a to daje ponad dwa gole średnio strzelone w spotkaniu. Nie ma drugiej takiej drużyny w polskiej lidze, a kolejna w tym zestawieniu jest Pogoń Szczecin, która ma 54 zdobyte bramki na swoim koncie.
Zanim jednak poznamy rozstawienia w europejskich pucharach, czeka nas pięć ciekawych kolejek PKO BP Ekstraklasy. W najbliższej hitem kolejki będzie rywalizacja Jagiellonii z Pogonią Szczecin. Ważne spotkanie rozegra również walczący o mistrzostwo Lech Poznań z bijącą się o utrzymanie Cracovią. Na pozytywne przełamanie czekają też zawodnicy Legii, którzy zmierzą się w Mielcu z tamtejszą Stalą.
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* (971 firm) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP (88 firm), w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.