Po raz kolejny FIFA znalazła się pod ostrzałem piłkarzy i krajowych lig – na czele z Premier League. Piłkarska centrala otrzymała oficjalne pismo, w którym została poinformowana, że w przypadku braku zmiany terminu klubowych mistrzostw świata w 2025 roku oraz rozmów dotyczących kształtu kalendarza w następnych latach, mogą zostać podjęte kroki prawne, uderzające w FIFA.
Napięte kalendarze, które eksploatują piłkarzy do granic możliwości, stały się jednym z najczęściej poruszanych tematów dotyczących obecnego futbolu. Eksperci i lekarze wskazują, że coraz liczniejsze urazy wśród zawodników wiążą się ze zbyt dużą liczbą spotkań i za krótkim czasem na regenerację między kolejnymi występami. I choć większość czołowych lig działa w niezmienionej formie od lat, organizacje takie jak FIFA czy UEFA zdają się nie dostrzegać problemu.
Już od przyszłego sezonu najlepsze kluby Europy będą rywalizować w zupełnie nowej Lidze Mistrzów, gdzie w sama faza grupowa będzie wymagała dwóch spotkań więcej. Najlepsze ekipy będą potem reprezentować Stary Kontynent na Klubowych Mistrzostwach Europy. Również te rozgrywki od 2025 roku będą wyglądać zupełnie inaczej niż dotychczas... co stało się kroplą, która przelała czarę goryczy.
W zaplanowanych od 15 czerwca do 13 lipca rozgrywkach mają wziąć udział 32 drużyny, walczące o trofeum przez niemal miesiąc – w czasie, gdy zawodnicy w większości odpoczywaliby, szykując się do kolejnego sezonu. W związku z tym FIFA otrzymała pismo nawołujące do przełożenia turnieju i rozmów mających na celu dotarcie do porozumienia w kwestii przeładowanego kalendarza.
"Jeśli FIFA nie zaangażuje się w rozwiązanie powyższych kwestii, będziemy zobowiązani do pomocy naszym członkom – zarówno indywidualnie, jak i zbiorowo – w znalezieniu odpowiednich opcji, które pozwolą im zadbać o ich interesy. Opcje te zakładają także kroki prawne przeciwko FIFA, co do których poprosiliśmy o radę zewnętrznych ekspertów" – napisano. W dalszej części pisma można przeczytać m.in., że "FIFA od dłuższego czasu ignorowała apele, by zająć się tą palącą sprawą" oraz, że "FIFA nie może oczekiwać, że ligi oraz piłkarze po prostu zaadaptują się do narzuconych decyzji, które opierane są jedynie na biznesowych korzyściach FIFA".
FIFPRO oraz związek zawodowych lig (World Leagues Association) oczekują zmiany terminu KMŚ oraz rozmów dotyczących kalendarza piłkarskiego do 2030 roku. Wygląda jednak na to, że – przynajmniej na razie – FIFA nie ugnie się pod presją. W piątkowe popołudnie organizacja odpowiedziała pismem, które podpisał sekretarz generalny organizacji, Mattias Grafstrom.
We wspomnianym liście FIFA wskazała, że zarówno FIFPRO, jak i WLA, brały udział w ustalaniu kształtu kalendarza na przyszłe lata w 2021 i 2022 roku. Według światowej centrali, uwagi przekazane przez obie organizacje zostały uwzględnione, w związku z tym obecne plany nie powinny budzić takiego sprzeciwu. Nie ma również mowy o zmianie terminu KMŚ.
Na ten moment nie wiadomo, czy negatywna odpowiedź FIFA spotka się z podjęciem przez FIFPRO i WLA podjęciem wspomnianych kroków prawnych.
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* (982 firm) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP (88 firm), w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.