Euro 2024 zbliża się wielkimi krokami. Mistrzostwa Europy to nie tylko piłkarska uczta, ale i… rewia mody. Najwięksi producenci już tradycyjnie dostarczyli reprezentacjom nowe koszulki na wielki turniej. Jak zawsze, temat ten budzi wiele emocji. Która kadra będzie najlepiej ubrana w Niemczech?
Pierwszą rywalizację, jeszcze przed Euro, wygrało Nike. Amerykańska firma po raz drugi z rzędu prześcignęła Adidasa i ubierze najwięcej zespołów. Ten turniej będzie rekordowy, bo sprzęt z charakterystyczną łyżwą będzie eksponować aż dziewięć reprezentacji: Anglię, Chorwację, Francję, Holandię, Polskę, Portugalię, Słowację, Słowenię i Turcję.
To niezwykle prestiżowe zwycięstwo Nike’a, zważywszy na lokalizację turnieju. Amerykanie nie dość, że pokonali Adidasa na jego ojczystej ziemi, to w dodatku od 2027 roku "przechwycą" reprezentację Niemiec. Gospodarze Euro po raz ostatni w ME założą koszulki z trzema paskami, natomiast Włosi, obrońcy tytułu, będą reprezentować Adidasa po raz pierwszy. Pozostałe ekipy zaopatrywane przez tego producenta to Belgia, Hiszpania, Szkocja i Węgry.
Silną grupę reprezentacji, choć już wyraźnie osłabioną brakiem Włochów, ma także
Puma. Sąsiad Adidasa (obie firmy mieszczą się w jednym miasteczku – Herzogenaurach) podczas Euro będzie reprezentowany przez Austrię, Czechy, Serbię i Szwajcarię. Hitem transferowym na rynku producentów było skaperowanie Portugalii, ale ta umowa zacznie obowiązywać dopiero od przyszłego roku.
Tylko pięć drużyn wyłamują się z tego schematu. Rumunię i Ukrainę zobaczymy w koszulkach hiszpańskiej Jomy, Dania natomiast pozostaje wierna "swojemu" Hummelowi. Macron ma natomiast trzy reprezentacje – Albanię, Gruzję oraz…. sędziów. Od pięciu lat włoski producent współpracuje z UEFĄ, przełamując monopol Adidasa na ubieranie arbitrów.
Pierwszego dnia turnieju wszystkie oczy będą zwrócone na gospodarzy, a co za tym idzie – na ich stroje. Domowa koszulka reprezentacji Niemiec jest najwyżej oceniana przez użytkowników portalu Football Kit Archive. Klasyczny, biały strój z panelami w barwach flagi tego kraju zebrał pochlebne recenzje, natomiast mnóstwo kontrowersji wzbudził font. Internauci wychwycili, że liczba 44 przypomina w nim… symbol nazistowskiego SS.
Kontrowersje pojawiły się też w Anglii. Po oburzeniu kibiców, znajdujący się na karku Krzyż św. Jerzego musiał zmienić kolor na oryginalny. Dostało się również Nike za niezbyt udaną szachownicę na domowej koszulce Chorwacji (to z kolei najgorzej oceniany trykot na FKA). Dużo negatywnych opinii spotkały również projekty strojów reprezentacji Polski. Projektanci i PZPN postawili na klasykę, która przez wielu została odebrana za nudną.
Proste projekty dominują jednak na tegorocznym Euro. Nike dla większości reprezentacji przygotował koszulki, na których wyróżniają się jedynie kołnierzyki czy zdobienia na rękawach. Trochę więcej fantazji dotyczy strojów wyjazdowych. Francja nawiązała do swoich koszulek z lat 80., natomiast trykot Portugalii pokrył wzór w stylu Azulejo.
Adidas w tym roku zafundował powrót do przeszłości. Większość ich strojów wzorowana jest na modelu Teamgeist z 2006 roku. Nie brak krytycznych głosów, że producent poszedł na łatwiznę i załatwił temat jednym szablonem. Nawet w tych okolicznościach dało się jednak stworzyć piękne koszulki – przykładem wspomniane wyżej Niemcy czy wyjazdowe koszulki Belgii, które upodobniły piłkarzy do bohatera kreskówki, Tintina.
Wyróżnikiem Pumy są tła – w Austrii widzimy wierne odwzorowanie krajobrazu Tyrolu, natomiast u Czechów dostrzeżemy wariację z symbolem narodowym kraju, lwem. Ciekawa sytuacja ma z kolei miejsce w Gruzji i Ukrainy. Obie drużyny nie otrzymały nowej kolekcji na Euro. Gruzini dopiero w ubiegłym roku związali się z Macronem, stąd brak zmiany. Ukraina natomiast wystąpi w tych samych koszulkach, co na... Euro 2020.
PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ INNE INTERESUJĄCE TREŚCI NA TEMAT EURO 2024:
--> Taktyczny Niezbędnik Kibica. Tak grają uczestnicy Euro 2024!
--> EURO 2024 zobaczysz... na wielu kamerach! Sprawdź możliwości transmisji
--> Przewodnik EURO 2024. Co warto wiedzieć o ME w Niemczech?
--> EURO 2024 – kiedy mecze reprezentacji Polski? [TERMINARZ]
--> Kto skomentuje mecze Euro 2024? Oto pary komentatorskie
--> Polska w Euro 2024. Na jakich stadionach zagra reprezentacja?
--> Stadiony Euro 2024. Które obiekty będą gościć reprezentacje?
--> Eksperci TVP na Euro! Piłkarze, trenerzy, komentatorzy [LISTA]
--> Grupa Polski na EURO 2024. Na którym miejscu reprezentacja?
Euro w telewizji. Takie imprezy mają przed sobą przyszłość
Szokujące kulisy finału Euro. Policja udaremniła atak ISIS
Trener uczestnika Euro 2024 podał się do dymisji!
Bohater Hiszpanii dotrzymał słowa. Wygląda jak... "Mała Syrenka"
Anglicy niemal pewni. To on zastąpi w kadrze Southgate'a!
Lewandowski łamie przepisy? "Absolutnie jest do zmiany"
Anglicy dziękują Southgate'owi. Piękne słowa Beckhama
17-latek z najładniejszym golem na Euro! UEFA zadecydowała [WIDEO]
Hiszpanie w opałach. Skargę do UEFA złożył na nich... Gibraltar
niedziela, 14.07, 21:00
środa, 10.07, 21:00
wtorek, 09.07, 21:00
sobota, 06.07, 21:00
sobota, 06.07, 18:00
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* (991 firm) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP (88 firm), w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.